Bydgoski tramwaj ma 127 lat i długą, ciekawą historię (opisujemy ją poniżej). To wyprodukowany w 1896 roku tramwaju typu Herbrand (to popularna nazwa wagonów tramwajowych silnikowych i doczepnych). Pojazd szynowy koloru kremowego kursować po Bydgoszczy będzie przez całe wakacje - w soboty, niedziele i święta - jako zabytkowa linia tramwajowa nr H. Tramwaj kursować będzie na trasie Wilczak - Kapuściska.
Renowację pojazdu przeprowadzono w 2012 r. Tramwaj ma długość blisko 8 metrów, posiada 30 miejsc stojących i 15 siedzących.
Zobaczcie zdjęcia zabytkowego tramwaju, kursującego po Bydgoszczy:
Rozkład jazdy tramwajów (w tym zabytkowego) znaleźć można na stronie ZDMiKP
Taka jest historia bydgoskiego Herbrandta
„Herbrand” do Bydgoszczy trafił w czerwcu 1896 r. i był jeden z szesnastu, które w miejscu tramwajów konnych zaczęły tworzyć trakcję elektryczną. Około 1935 roku wagon poddano gruntownej przebudowie. W wyniku modernizacji otrzymał nowe, całkowicie zabudowane nadwozie z wydłużonymi pomostami na których po bokach umieszczono po każdej stronie przesuwane drzwi wejściowe. Z kolei w przedziale pasażerskim w miejscu dotychczas ulokowanych, po boku dwóch wzdłużnych ław pojawiły się pojedyncze siedzenia, zwrócone bokami do siebie, umieszczono w poprzek wagonu. Kiedy po koniec lat 50. w Bydgoszczy pojawiły się nowe wagony typu „N”, stary, wysłużony „Herbrand” został przetransportowany do Zakładowego Ośrodka Wypoczynkowego w Babilonie koło Chojnic, gdzie został zaadaptowany na domek kempingowy. Dziewięć lat później w 1969 r., po wybudowaniu nowych domków kempingowych został sprzedany miejscowemu leśniczemu gdzie zaczął pełnić funkcję kurnika.
Więcej o tramwaju przeczytać można w monografii Stanisława Sitarka „Bydgoskie tramwaje”
W 1997 roku ponownie powrócił do Bydgoszczy i cierpliwie oczekiwał na odbudowę. W latach 2011 – 2012 na podstawie zgromadzonych zdjęć i dokumentów został odbudowany w obecnej formie, nawiązującej do wyglądu z lat 30. ubiegłego wieku. Odbudowany pojazd uświetnił otwarcie nowej linii tramwajowej do dworca kolejowego. Historię pojazdu oraz jego parametry szczegółowo opisał w swoich publikacjach Stanisław Sitarek m.in. w monografii „Bydgoskie tramwaje”.
► Warto wiedzieć: Na okres letni uruchomionych zostało kilka dodatkowych połączeń z terenami rekreacyjnymi, m.in.:
- Linia W na trasie Wilczak-Myślęcinek
- Wybrane kursy linii 82 w weekendy wydłużono została to Lasu Gdańskiego
- Linia nr 40 na trasie Przylesie-Ostromecko
- Wzmocniono obsługę linii nr 99 kursującej przez Chmielniki
- W weekendy uruchomiono dodatkowe kursy linii nr 41 kursującej przez Borówno
Źródła informacji: ZDMiKP oraz bydgoszcz.pl
Wiadomości z Bydgoszczy
- Chcesz pojechać zabytkowym autokarem do Starego Fordonu? Zapisz się na wycieczkę
- Enea Bydgoszcz Triathlon w weekend, 8-9 lipca. Zmiany i utrudnienia w ruchu!
- Na skrzyżowaniu ulic J. Sułkowskiego i Czerkaskiej w Bydgoszczy pojawią się światła
- MZK testować będzie elektryczny autobus. ZDMiKP zachęca pasażerów do przejażdżek
► To może Cię zainteresować: Czy wiesz, jakie domowe urządzenia elektryczne zużywają najwięcej energii elektrycznej i w efekcie ich użycie kosztuje najwięcej? Czy to telewizor, a może piekarnik elektryczny lub komputer? Żelazko, płyta indukcyjna, suszarka, a może pralka? Zobaczcie, jaki jest miesięczny i roczny koszt używania urządzeń domowych. Podpowiadamy, jak obliczyć, ile prądu zużywają domowe sprzęty i ile to kosztuje.
