https://expressbydgoski.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Zabranie niektórym darmowych przejazdów da wszystkim tańsze bilety

Sławomir Bobbe
Tomasz Czachorowski
Wcześniej Płock i Konin, później Biała Podlaska, Olsztyn, Tarnów, od 2016 roku Poznań - obniżają ceny przejazdów komunikacją miejską. Niektóre samorządy idą jeszcze dalej i oferują przejazdy za darmo.

Każdy samorząd, który obniżył koszty przejazdu komunikacją miejską, zanotował wzrost liczby pasażerów. Niekiedy obniżki powiększyły dochody spółek przewozowych. Wszystkich pobił jednak Kraków, który od połowy października pozwoli jeździć za darmo młodzieży szkolnej.

- Miasto Kraków na transport publiczny dopłaca do biletów tylko 38 proc. kosztów. W przypadku Bydgoszczy jest to 56 proc. dopłaty - zauważa Piotr Tomaszewski, skarbnik miasta. - Kwota planowanych przychodów ze sprzedaży biletów komunikacji publicznej wynosi 80 mln zł. Dostępna w Bydgoszczy statystyka wpływów ze sprzedaży biletów nie pozwala na oszacowanie potencjalnego kosztu tej operacji (wprowadzenia darmowych przejazdów dla młodzieży - przyp. red.). Liczba uczniów szkół podstawowych to ok. 17,5 tys. Wspomnieć należy również, że nie istnieją darmowe usługi miejskie. Za każdą usługę należy zapłacić - ale płaci to miasto albo z opłat za usługi lub ze środków wszystkich mieszkańców.

PRZECZYTAJ:Ktoś zapłaci za darmowe przejazdy

Bydgoszcz również znajduje się w gronie miast, które w ostatnim czasie obniżyły taryfy komunikacyjne. Bydgoska sieciówka jest jedną z tańszych w porównaniu do miast o podobnej wielkości.

- Idea jest bardzo dobra. Sam proponowałem, żeby ulgi w przejazdach dotyczyły dzieci, a nie seniorów po 65 roku życia. To młodzi rodzice mają w związku z wychowaniem o wiele więcej wydatków niż - często posiadający wysokie dochody - emeryci - zauważa radny Jakub Mikołajczak. - Niektóre miasta, jak na przykład estoński Tallin, mają w ogóle darmową komunikację. Idąc tym tropem musielibyśmy znaleźć jednak jakieś 80 milionów złotych w budżecie, by wszystko się zbilansowało. Można więc iść inną drogą - poza drobnymi wyjątkami - sprawić, że wszyscy będą płacić za przejazdy, a wtedy ceny biletów można byłoby radykalnie obniżyć.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Biznes

Komentarze 10

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

E
Emeryt z kasą
Emeryci - najbogatsza grupa społeczeństwa ! TAK ! Kto kupuje garnki po 4000 zł ? Kto kupuje odkurzacze po 8000 zł ? No, kto ? EMERYCI ! Kto wnuczkowi przelewa po 100 i więcej tysięcy ? No, kto ? EMERYCI ! Kto ojcu dyrektorowi śle comiesięczne przekazy ? EMERYCI ! Kto stoi kilka dni pod NBP jak wypuszczają nowe monety ? No, kto ? EMERYCI ! A ta grupka biednych, co im się kiedyś uczyć lub pracować nie chciało, niech idzie po zapomogę do MOPSu.
e
emeryt
Panie Mikołajczak - o opłatach powiedz Pan tym co mają 800 - 1000 zł.emerytury lub renty
b
były motorniczy
Racja! W szczycie tramwaje powinny kursować co 8min. bez względu na linię! Wieczorem zaś kursy powinny pozostać co 20min. a ostatni dopiero po30minutach od poprzedniego.
M
Mia
Co z tego, że obniżono taryfy za przejazd skoro obcięto kursy w częstotliwościach kursów tramwajów. Kursy co 20 minut w miedzyszczycie czy co pół godziny wieczorami i rano w weekendowy nie zachęciły a wręcz odepchnęły pasażerów od tramwajów. Każdy, kto ma samochód pojedzie właśnie nim a nie będzie czekał kilkanaście czy kilkadziesiąt minut na tramwaj. Nie rozumiecie tego urzędasy z Ratusza?
J
Janek
Niewiem skąd takich radnych biorą każda jego decyzja pomysł beznadziejny. Może tak pensje panu radnemu obniżyć wtedy napewno znajdą się pieniądze
E
Ewa
Pan radny Mikołajczak-oczywiście z PO.Jakoś mnie to nie dziwi.Widocznie w jego rodzinie emeryci nie wiedza co robić z kasą.Niestety-to nie standard - panie polityku
b
były motorniczy
Zachęcam ZDMiKP w Bydgoszczy do rozszerzenia oferty zachęcającej ludzi do korzystania z komunikacji miejskiej. Moja propozycja to m.in. bilety 10-przejazdowe (które kiedyś funkcjonowały) bilety 20-przejazdowe bilety czasowe: 10minutowe 30minutowe 45minutowe 60minutowe raz w miesiącu dzień darmowej komunikacji dla np.posiadaczy aut czy rodzica z dziećmi.
K
Kazko
Panie skarbniku Tomaszewski proponuję wziąć przykład z Krakowa i uczyć się od mądrzejszych, a nie słuchać niedouczonych radnych.
T
Trzy Przystanki za Zeta
W niedziele Pięć za zeta
r
rootek
emeryci często posiadający wysokie dochody.., czy komuś tu czasem sufit na łeb się nie spadł?
Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na expressbydgoski.pl Express Bydgoski