Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Z butami przed sądem

Katarzyna Idczak
Z Michałem Trempałą z Inspekcji Handlowej o tym, na co powinniśmy zwracać uwagę w sporach konsumenckich, rozmawia Katarzyna Idczak.

Z Michałem Trempałą z Inspekcji Handlowej o tym, na co powinniśmy zwracać uwagę w sporach konsumenckich, rozmawia Katarzyna Idczak.

<!** Image 3 align=none alt="Image 186892" sub="W czwartek Michał Trempała z Inspekcji Handlowej opowiadał na pytania
Czytelników. Tak świętowaliśmy Światowy Dzień Konsumenta Fot.: Dariusz Bloch">Jakie mamy prawo do reklamacji?

Przede wszystkim musimy odróżnić pojęcie gwarancji komercyjnej, czyli dodatkowej umowy, od gwarancji ustawowej, którą rozumiemy jako odpowiedzialność za niezgodność towaru z umową zakupu. Jeżeli gwarant (zwykle producent, choć może to być też sprzedawca) decyduje się na udzielenie gwarancji, musi wydać dokument, w którym jasno jest napisane kto, przez jakiś czas, będzie jakąś rzecz naprawiał lub wymieniał. Ewentualnie zwróci pieniądze, choć rzadko można na to liczyć. Poza tym gwarancje są różne. Jak producent wózków dla dzieci będzie deklarował, że za odbarwienia niebieskie ponosi odpowiedzialność, a za czerwone już nie, to też jest dobrze. Natomiast w przypadku gwarancji ustawowej za produkt odpowiada sprzedawca. Tej odpowiedzialności nie może wyłączyć ani ograniczyć. W razie stwierdzenia wady, która istniała w produkcie, konsument może wystąpić o nieodpłatną naprawę bądź wymianę felernego towaru, także domagać się stosownego obniżenia ceny albo odstąpić od umowy i żądać zwrotu zapłaconej ceny. Trzeba jednak pamiętać, że w pierwszej kolejności mamy prawo tylko do dochodzenia naprawy albo wymiany towaru. Dopiero kiedy jest to niemożliwe, nieproporcjonalne lub naraża konsumenta na znaczne niedogodności, będzie on uprawniony do żądania obniżenia ceny albo do odstąpienia od umowy.

Czy zasada, że możemy zwrócić towar w ciągu dwóch lat jest uniwersalna i czy rachunek jest konieczny?

Okres odpowiedzialności sprzedawcy za towar trwa dwa lata. Jeśli konsument reklamuje towar w ciągu pierwszych 6 miesięcy, to ciężar udowodnienia braku wady tego towaru spoczywa na sprzedawcy. Po upływie 6 miesięcy to konsument musi wadliwość udowodnić. O paragonie warto pamiętać. Choć nie jest on podstawą składania reklamacji, bez niego dochodzenie roszczeń jest bardzo utrudnione. Należy bowiem udowodnić sprzedawcy, iż to on właśnie a nie inny odpowiada za towar, że towar został u niego zakupiony. Oczywiście dowodem może być też tzw. potwierdzenie zapłaty kartą czy ewentualnie przywołani świadkowie. W każdej sytuacji sprzedawca może jednak roszczeń nie uwzględnić.

W takim razie konsument jest bezsilny...

Sprzedawca ma obowiązek przyjąć reklamację oraz ustosunkować się do zawartych w niej roszczeń w ciągu 14 dni. Jeśli nie dochowa terminu, w myśl prawa uznaje się że rozpatrzył ją w sposób pozytywny dla konsumenta. Warto pamiętać, iż trzeba wyraźnie sformułować żądanie i wskazać je w zgłoszeniu reklamacyjnym, tak by sprzedawca mógł w stosunku do niego wyrazić właśnie swoją opinię.

<!** reklama>

Co, jeśli jednak otrzymamy odpowiedź odmowną?

Sprzedawca nie ma obowiązku uzasadniać swojej decyzji. Stąd, niestety, wynikać ona może jedynie z jego woli. Często złej woli. W takim przypadku o pomoc można zwrócić się do nas. Inspekcja Handlowa ma dwie możliwości wpływania na spory między konsumentem a przedsiębiorcą – poprzez prowadzenie postępowania przed stałym polubownych sądem konsumenckim oraz poprzez mediację. Obie instytucje są dobrowolne zarówno dla konsumenta, jak i dla przedsiębiorcy. Mogą być prowadzone jedynie za zgodą obojga stron. Są też bezpłatne, a jedynym kosztem jakim może zostać obciążony konsument, jest koszt opinii rzeczoznawcy (niespełna 30 zł). Opinia jest często koniecznym argumentem w sprawie. W ubiegłym roku do inspekcji wpłynęło ponad 300 wniosków z prośbą o mediacje. Ponad połowa z nich została załatwiona w sposób pozytywny dla konsumentów (53 proc.). W postępowaniu przed sądem polubownym zapadło 38 wyroków, zawarto 88 ugód.

Jakie produkty są najczęściej przedmiotem sporów?

Najczęściej skargi dotyczą obuwia - to ponad 100 spośród 300 zgłaszanych do nas interwencji. Gros spraw to także wadliwy sprzęt RTV i AGD, spory dotyczące artykułów motoryzacyjnych, mebli& właściwie wszystkich towarów konsumpcyjnych. Pamiętam na przykład konsumenta, który chciał zwrócić zakupioną kanapę, bo korytarz w jego bloku był zbyt wąski i nie można było jej wnieść do domu. Z takich zabawniejszych skarg można przywołać reklamację akwariowej rybki, bo pływała tylko w jedną stronę. Konsument twierdził, że jest ślepa na jedno oko. Szczególnie starsi ludzie padają ofiarą nieuczciwych ofert, kiedy w ramach sprzedaży domowej kupują np. sprzęt do masażu wart 400 zł, a podpisując umowę zobowiązują się do zapłaty dodatkowych 700 zł za książkę. W takich sprawach możemy podjąć się mediacji, ale kiedy umowa została podpisana, niewiele można zrobić. Warto także zaznaczyć, iż reklamować można również usługi, jak choćby te świadczone przez pralnie chemiczne.

Jak reklamować nieudane zakupy przez Internet?

W przypadku zakupów przez telefon czy Internet, ponieważ konsument zwykle nie ma możliwości dokładnego zapoznania się z towarem przed jego zakupem, prawo stwarza możliwość odstąpienia od takiej umowy bez podawania przyczyn. Należy wówczas doręczyć sprzedawcy pisemne oświadczenie o odstąpieniu od zawartej umowy. Ale uwaga! Nie wystarczy wysłać e -maila, konieczna jest forma pisemna. Korzystając z usług poczty należy, dla pewności i ewentualnie w celach dowodowych, oświadczenie przesłać listem poleconym. Nie jest dopuszczalne zastrzeżenie, że konsumentowi wolno odstąpić od umowy za zapłatą oznaczonej sumy (tzw. odstępne). W razie odstąpienia od umowy, jest ona uważana za niezawartą, a konsument jest zwolniony z wszelkich zobowiązań. To, co strony świadczyły (zakupiony towar - zapłacona kwota), ulega wzajemnemu zwrotowi w stanie niezmienionym. Zwrot powinien nastąpić niezwłocznie, nie później niż w terminie 14 dni.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Jak działają oszuści - fałszywe SMS "od najbliższych"

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera