Zobacz wideo: Zobacz wideo: Jedziesz na wakacje? Potrzebujesz szczepienia i certyfikatu:
Zdecyduje cena za usługi kolejowe. Co jeszcze?
województwa, który jest organizatorem publicznego transportu zbiorowego w naszym regionie, zaprosił do tych konsultacji wszystkie przedsiębiorstwa z licencją na pasażerskie przewozy kolejowe - w kraju jest ich łącznie ponad 30.
- O zwycięstwie w przetargu zdecyduje przede wszystkim cena usługi na konkretnej linii kolejowej - mówił podczas wczorajszej konferencji z udziałem ekspertów marszałek Piotr Całbecki. - Ocenimy także jakość usługi. Każdy z przewoźników może stanąć do jednego przetargu lub kilku, co jest czymś zupełnie nowym, bo wcześniej stosowaliśmy tryb powierzenia.
W sumie przetargów będzie 10, tzn. każdy na osobny odcinek trasy kolejowej na Kujawach i Pomorzu, łącznie to ok. 6 mln kilometrów. Wartość kontraktów to prawie miliard złotych. Zdaniem ekspertów, przetarg powinien wymusić oczekiwane przez mieszkańców pozytywne zmiany w siatce połączeń.
Ryzyka spoczywają na samorządzie
Marszałek podkreślił, że to samorząd województwa weźmie na siebie większość ryzyk związanych z przewozami: - Mam na myśli koszty dostępu do trakcji, podatkowe czy energii elektrycznej na liniach zelektryfikowanych. Będzie odpowiedzialny za przychody, sprzedaż biletów, elastyczną taryfę, jako jej organizator. Wcześniej były to ryzyka po stronie wykonawców usług.
- Za dwa tygodnie zakończą się konsultacje. Wtedy uzupełnimy warunki przetargowe i ogłosimy nabór. Następnie przez miesiąc będziemy czekać na oferty. Liczę, że będą one atrakcyjne. Dzięki temu wpisujemy się też w unijną strategię uwolnienia rynku kolejowego - mówił Piotr Całbecki.
Przygotowywany przetarg rozpoczyna nowy rozdział w budowaniu oferty w pasażerskich przewozach szynowych w naszym regionie.
- Zakładamy, że wybrany model podziału zamówienia - z dziesięcioma szczegółowo opisanymi pakietami - sprawi, że samorządowe władze województwa będą mogły zagwarantować siatkę połączeń odpowiadającą potrzebom społecznym, także jeśli chodzi o częstotliwość i godziny kursowania pociągów. Ponieważ takie są oczekiwania mieszkańców, chcemy w tym nowym rozdaniu zwiększyć liczbę połączeń, w tym przywrócić połączenia sprzed obecnych, związanych m.in. z epidemią, ograniczeń, zlikwidować zjawisko wykluczenia komunikacyjnego i białe plamy na regionalnej mapie publicznego transportu pasażerskiego. Zależy nam także, by lepiej sprofilowana siatka połączeń zachęciła do korzystania z kolei nowych pasażerów - podsumowuje marszałek.
