Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Wiemy, kto zrealizuje projekt i budowę ostatniego odcinka S10 Toruń Zachód - Toruń Południe. GDDKiA wybrała ofertę

Marta Mikołajska
Marta Mikołajska
Wykonawca projektu i budowy ostatniego odcinka S10 Bydgoszcz-Toruń - drogi ekspresowej o długości 11,8 km między węzłami Toruń Zachód i Toruń Południe wybrany. Teraz pozostali oferenci mają 10 dni na złożenie ewentualnych odwołań.
Wykonawca projektu i budowy ostatniego odcinka S10 Bydgoszcz-Toruń - drogi ekspresowej o długości 11,8 km między węzłami Toruń Zachód i Toruń Południe wybrany. Teraz pozostali oferenci mają 10 dni na złożenie ewentualnych odwołań. Grzegorz Olkowski
Po orzeczeniu Krajowej Izby Odwoławczej wybór najkorzystniejszej oferty na projekt i budowę drogi ekspresowej S10 Toruń Zachód - Toruń Południe został unieważniony. Po ponownej analizie, Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad wybrała ofertę konsorcjum Rubau Polska (lider) i Poltores (partner).

Smaki Kujaw i Pomorza - Sezon 4 odcinek 35:

od 16 lat

Przetarg dotyczy zaprojektowania i budowy ostatniego odcinka S10 Bydgoszcz-Toruń - drogi ekspresowej o długości 11,8 km między węzłami Toruń Zachód i Toruń Południe. W ramach inwestycji powstaną dwa nowe węzły: Toruń Podgórz i Toruń Czerniewice. Nowa trasa skróci i ułatwi dojazd do autostrady A1 dla kierowców jadących z Bydgoszczy, a także ułatwi dostęp do A1 kierowcom z Torunia.

Przypomnijmy, przetarg ogłoszony został 16 lipca ub.r., a oferty otworzono 13 września. W postępowaniu złożono siedem ofert o wartości od ok. 300 do ok. 377 mln zł. Oferty oceniane były według kryterium: ceny (60 proc.), okresu gwarancji jakości (30 proc.) oraz terminu realizacji kontraktu (10 proc.).

Budowa S10. Skorzystało konsorcjum Rubau i Poltores

Pierwszy wykonawca, wyłoniony w postępowaniu przetargowym, uchylił się jednak od podpisania umowy. W wyniku tego, 22 września br. dokonano ponownego wyboru najkorzystniejszej oferty - firmy Polaqua. Z odwołania do KIO skorzystało konsorcjum Rubau i Poltores.

- Na skutek wyroku KIO 31 października br. unieważniliśmy czynności wyboru oferty firmy Polaqua oraz odrzucenia oferty konsorcjum Rubau i Poltores - dowiadujemy się z komunikatu GDDKiA.

Wartość wybranej oferty to 339 949 475,71 zł, co stanowi ok. 84 proc. szacunków GDDKiA. Teraz pozostali oferenci, podobnie jak przy poprzednim wyborze, mają 10 dni na złożenie ewentualnych odwołań. Jeżeli nie wpłyną one w tym terminie, dokumentacja przetargowa trafi do standardowej kontroli Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych (UZP). Po jej zakończeniu i przedstawieniu przez wykonawcę gwarancji należytego wykonania robót, podpisana zostanie umowa.

Droga ekspresowa S10 stanowi jedno z głównych połączeń drogowych Polski i jest elementem transeuropejskiej sieci transportowej TEN-T. W docelowym kształcie S10 połączy Szczecin, Piłę, Bydgoszcz, Toruń, Płock, kończąc się na Obwodnicy Aglomeracji Warszawskiej. Tym samym w przyszłości będzie najszybszą drogą dojazdu ze Szczecina do Warszawy. Odcinek S10 Bydgoszcz - Toruń zlokalizowany jest w sercu województwa kujawsko-pomorskiego i połączy dwa największe jego miasta.

Budowa S10. Co z mieszkańcami naturalnego środowiska?

Decyzją wydaną przez Generalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Bydgoszczy GDDKiA została zobowiązana do wykonania dodatkowych trzech górnych przejść dla zwierząt dużych, a także kilku przepustów dla małych zwierząt. Jedno z górnych przejść przebiegać będzie nie tylko nad S10, ale też nad znajdującą się obok linią kolejową. Oprócz tego zwiększone zostały parametry przejścia dla zwierząt zintegrowanego ze Strugą Młyńską w okolicy Solca Kujawskiego oraz przejścia dla zwierząt w miejscu przekroczenia Strugi.  

Decyzja GDOŚ poszerzyła również wskazany w decyzji środowiskowej zakres kompensacji przyrodniczej, w tym zwiększyła liczbę budek lęgowych dla ptaków i skrzynek rozrodczych dla nietoperzy. Wykonane mają zostać również dodatkowe siedlisko zastępcze dla płazów oraz mikrosiedliska dla gadów.

Przed rozpoczęciem realizacji przedsięwzięcia konieczne będzie przeprowadzenie ponownej inwentaryzacji przyrodniczej, w tym m.in. całorocznej inwentaryzacji ssaków kopytnych i wilków, ptaków oraz inwentaryzacji wiosennych tras migracji płazów.

Ponadto, poprzez zakaz lokalizowania zbiorników retencyjnych na terenach ochronnych ujęć wody, GDDKiA zobowiązano do zmiany systemu odwodnienia na części zakresu zadania - w rejonie obwodnicy Torunia i w niewielkim stopniu w rejonie Solca Kujawskiego.

Szacunkowy dodatkowy koszt robót budowalnych wynikających z decyzji GDOŚ wynosi ponad 220 mln zł.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo