Tak budowano Bydgoszcz. Poznajesz te miejsca? [archiwalne zdjęcia]
- Usłyszałem od naszych drogowców, że najlepszym wyjściem byłoby zbudowanie tych wiaduktów od nowa. Tyle że to koszt 200 mln zł - mówi Rafał Bruski, prezydent Bydgoszczy. - To by oznaczało zahamowanie inwestycji w Bydgoszczy na kilka lat.
Utrzymanie należy do Bydgoszczy
Wiadukty Warszawskie zbudowano w latach 1973-1974. To w zasadzie dwa wiadukty. Leżą w ciągu drogi krajowej, ale ich utrzymanie należy do gminy Bydgoszcz.
Jak mówi Maciej Gust, zastępca dyrektora Zarządu Dróg Miejskich i Komunikacji Publicznej w Bydgoszczy: - To jeden z najbardziej oszczędnościowo budowanych systemów mostowych zbudowanych w latach 70. ubiegłego wieku. Z analiz i ekspertyz, które mamy, wynika, że wszystkie obiekty budowane w podobnej technologii, uległy rozbiórce.
Zobacz wideo: Bezpieczeństwo na drogach jesienią. O tym trzeba pamiętać.
Dramat od 2018 roku
Ostatni remont - wiaduktów wykonano w 2019 roku. Polegał na owinięciu podpór matami węglowymi. To jeden z kilku remontów.
- Dotychczasowe naprawy okazały się niewystarczające - mówi Gust.
Rysy i pęknięcia na Wiaduktach Warszawskich gwałtownie zaczęły się pojawiać w 2018 roku. - Wiadukty są wyeksploatowane, samo jego podparcie może kosztować wiele milionów złotych - mówi dyrektor z ZDMiKP. - Struktura wewnętrzna jest z niskiej jakości materiałów. Wiadukty nie spełniają żadnych współczesnych wymagań obiektów mostowych.
Jaka przyszłość wiaduktów?
Na razie o stanie wiaduktów poinformowano inspektora nadzoru budowlanego. Ekspertyza stanu technicznego będzie rozszerzona - być może będzie gotowa do końca tego roku.
