Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Wezmą MZK pod lupę

Michał Sitarek
Prezydent Rafał Bruski na dzisiejszej debacie o komunikacji miejskiej zapowiedział prześwietlenie pod kątem oszczędności komunalnego przewoźnika oraz chęć zmniejszania dopłat do transportu publicznego.

Prezydent Rafał Bruski na dzisiejszej debacie o komunikacji miejskiej zapowiedział prześwietlenie pod kątem oszczędności komunalnego przewoźnika oraz chęć zmniejszania dopłat do transportu publicznego.

<!** Image 3 align=none alt="Image 199800" sub="Zdaniem dr. Jacka Chmielewskiego, w Bydgoszczy warto postawić na strefowanie ruchu. W centrum priorytet powinni mieć rowerzyści, piesi i transport zbiorowy. Wiele dyskusji wzbudziły też koszty funkcjonowania MZK [Fot.: Tymon Markowski]">Debata to wynik wyjątkowo gorącej dyskusji wokół planowanych zmian w cenniku biletów. Drogowcy zaproponowali w ubiegłym miesiącu likwidację systemu A+T, biletów miesięcznych na jedną linię oraz zniesienie darmowych przejazdów dla osób w wieku 65-70 lat. Prezydent chciał poznać opinie bydgoszczan na temat tego, w jakim kierunku powinna zmierzać komunikacja.

<!** reklama>Gorącą dyskusję wywołały koszty świadczonych usług przez MZK. Są one jednymi z droższych w Polsce. Spółce wytykano też brak taboru przystosowanego do obsługiwania mało uczęszczanych tras. Prezydent Rafał Bruski zapowiedział dokładne przeanalizowanie tych uwag oraz osobisty nadzór nad przetargami na obsługę kolejnych linii. - Dotacja na komunikację miejską wzrosła z 48 procent w 2007 roku do 57 procent dzisiaj. Muszę sobie odpowiedzieć, gdzie jest granica. Dotacja to nic innego jak dokładanie pieniędzy wszystkich z budżetu na rzecz bydgoszczan, korzystających z autobusów i tramwajów. Zmierzam do tego, by było to 50 procent. Chcę też postawić na większą konkurencyjność przy wyłanianiu przewoźników.

<!** Image 4 align=none alt="Image 199800" sub="[Fot.: Tymon Markowski]">Prezydent przekonywał także radnych oraz bydgoszczan, że jego zdaniem podwyżki i kolejne inwestycje są dla Bydgoszczy lepszym rozwiązaniem niż socjalny budżet z dotacjami i stagnacja.

Jak podkreślali uczestnicy debaty, nie wszystko da się jednak przeliczyć na pieniądze. - Istnieje jeszcze coś takiego jak jakość życia - zaznaczał Łukasz Juszczak, pełniący funkcję pełnomocnika ds. komunikacji rowerowej. - Wprowadzając kolejne cięcia w autobusach i tramwajach część osób możemy skazać na transportowe wykluczenie.

„Express” w trakcie debaty upomniał się o zachowanie bezpłatnych przejazdów dla osób po 65 roku życia, które mają niskie dochody oraz zachowanie systemu A+T do czasu uruchomienia linii do Fordonu. Jednak zdaniem ekspertów nie uciekniemy od wprowadzenia opłat dla seniorów, którzy z każdym rokiem mają stanowić coraz większą grup pasażerów.

By zatrzymać odpływ pasażerów od komunikacji miejskiej niezbędne są także kolejne inwestycje w infrastrukturę szynową. - Wraz z budową linii do Fordonu, niezbędne jest także torowisko na Kujawskiej, Solskiego i Kruszwickiej oraz przedłużeniu ul. Perłowej. Wbrew pozorom nie ma ich aż tak dużo, by tramwaje ponownie stały się jednym z wiodących środków transportu w Bydgoszczy - podkreślał dr Jacek Chmielewski z Katedry Budownictwa Drogowego UTP.

Część bydgoszczan wskazywała także na brak rozwiązań typu parkuj i jedź, gdzie kupując bilet parkingowy można by na jego podstawie korzystać z komunikacji w centrum. Zdaniem prezydenta to rozwiązanie przede wszystkim dla większych miast. - Wpływa też minimalnie na ograniczenie liczby pojazdów w centrum - argumentował Rafał Bruski.

W obronie biletów miesięcznych na jedną linię występowało Stowarzyszenie na Rzecz Rozwoju Transportu Publicznego. Jego członkowie proponowali też wprowadzenie taryfy z biletami czasowymi.


Co z tą komunikacją?

Inwestycje albo dotacje

Rafał Bruski zamierza zmniejszyć dopłaty do komunikacji miejskiej do 50 procent.

To pozwoli na pozostawienie większej puli pieniędzy na inwestycje.

Obecnie wpływy z biletów pokrywają 43 procent kosztów funkcjonowania komunikacji.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!