Ufaj rozsądkowi, rzadziej emocjom. Porównuj oferty w wielu sklepach. Sprawdzaj cenę zarówno na metce, jak i przy kasie.
<!** Image 2 align=none alt="Image 154441" sub="W czasie wyprzedaży klienci nie powinni zapominać o swoich prawach / Fot. Tadeusz Pawłowski">Pora wyprzedaży w pełni. Sklepy oferują sezonowe obniżki letnich kolekcji. Pojawia się szansa na upolowanie atrakcyjnych ofert. Zanim jednak wybierzemy się na łowy, warto przypomnieć sobie podstawowe zasady rynkowe, żeby - polując na atrakcyjne okazje - nie wpaść w misternie przygotowane sidła sprzedawców. Przedstawiamy pięć rad dla konsumentów, którzy wybierają się na wyprzedaże.<!** reklama>
1. Porównujmy oferty różnych sklepów. Zastanówmy się, czy rzecz, którą wkładamy do koszyka, jest nam faktycznie potrzebna. Warto krytycznie oceniać kolorowe ogłoszenia o sezonowych przecenach - nie wszystkie są dla nas okazją. Sprzedawcy stosują wyszukane zabiegi i sztuczki, które mają zachęcić nas do zostawienia w kasie pieniędzy. Zdarza się, że podwyżki mają charakter iluzoryczny - wyższe ceny nigdy nie obowiązywały. Bywa także, że właściciele sklepów kuszą gratisami dołączanymi do produktów. W rzeczywistości za taki prezent albo musimy zapłacić, albo okazuje się, że zakup towaru bez upominku jest znacznie bardziej opłacalny.
2. Pamiętajmy, że nie możemy zwrócić do sklepu towaru tylko i wyłącznie dlatego, że przestał nam się podobać. Zgodnie z prawem, sprzedawca może odmówić przyjęcia towaru bez wad i zwrócenia klientowi pieniędzy, bądź też wymiany na inny. Nie istnieją natomiast przeszkody, aby sprzedawca - mimo braku takiego obowiązku - uwzględnił prośbę klienta. W niektórych sklepach - szczególnie tych, którym zależy na przywiązaniu konsumenta do marki - wewnętrznymi regulaminami wprowadzono prawo do zwrotu towaru bez wad i jest to dobry gest w stosunku do klientów.
3. Nie zapominajmy o paragonach. Są one podstawą dochodzenia roszczeń w przypadku sporu z przedsiębiorcą. Powinniśmy otrzymać go niezależnie od tego, czy zakupu dokonaliśmy w dużej sieci handlowej, osiedlowym sklepie czy też na bazarze.
4. Jeśli kupiliśmy wadliwy produkt, zawsze przysługuje nam prawo do reklamacji. Sprzedawca odpowiada za zgodność towaru z umową aż dwa lata. Reklamację składamy w sklepie - najlepiej na piśmie. Gdy do produktu dołączona jest gwarancja, wtedy możemy zgłosić reklamację gwarantowi (najczęściej jest to producent lub dystrybutor). To my dokonujemy wyboru, który wariant jest dla nas korzystniejszy i u kogo będziemy dochodzić naszych roszczeń.
5. Jesteś chroniony również na zagranicznych wyprzedażach. Wielu miłośników wyprzedaży korzysta z sezonowych przecen w trakcie wakacyjnego wypoczynku za granicą. Coraz częstsze są również specjalne wyjazdy na atrakcyjne zakupy do europejskich miast, takich jak Mediolan, Londyn czy Paryż. Wybierając się za granicę, warto wcześniej sprawdzić terminy wielkich obniżek. Na przykład we Włoszech wyprzedaże zaczynają się na początku lipca i trwają 30 dni, w Grecji daty wyprzedaży ustala co roku ministerstwo, natomiast w Wielkiej Brytanii, podobnie jak w Polsce, odbywają się one w dowolnych terminach.(Pro-Test Świat Konsumenta)
