Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

W centrum Bydgoszczy więcej zmian i większe zamieszanie. Kierowcy na Bocianowie jeżdżą na pamięć

Jarosław Więcławski
Jarosław Więcławski
Kontrapas na ul. Hetmańskiej na razie nie zachęcił wielu kierowców do podróży przez centrum.
Kontrapas na ul. Hetmańskiej na razie nie zachęcił wielu kierowców do podróży przez centrum. Arkadiusz Wojtasiewicz
Kolejne zmiany w ruchu wprowadzane w centrum miasta budzą duże emocje wśród mieszkańców Bydgoszczy. Kierowcy narzekają na większe korki. Najwięcej kontrowersji w ostatnim czasie dotyczy skrzyżowania ulic Bocianowo-Pomorska oraz placu Weyssenhoffa.

Drogowcy kontynuują prace związane z rozszerzeniem Strefy Płatnego Parkowania w Bydgoszczy. Co tydzień na innych ulicach w centrum miasta wprowadzane są zmiany organizacji ruchu. Pojawia się nowe oznakowanie, niektóre ulice stają się jednokierunkowe, a dodatkowo wprowadza się na nich kontraruch rowerowy. Z chodników znikają parkowane tam wcześniej samochody, a na jezdniach pojawiają się pasy i kontrpasy rowerowe.

ZDMiKP w każdy poniedziałek informuje, gdzie będą prowadzone prace w danym tygodniu. W okresie od 5 do 9 czerwca zmiany wprowadzono na ulicy Bocianowo, która stała się jednokierunkową. W okolicy zmieniły się zasady pierwszeństwa, o czym informują znaki. Wcześniej kierowcy, którzy poruszali się ulicą Pomorską w kierunku Chocimskiej musieli ustąpić pierwszeństwa autom wyjeżdżającym z ul. Bocianowo. Obecnie ulica jest podporządkowana względem Pomorskiej.

Jak duże wywołało to zamieszanie, można było przekonać się w poniedziałek i wtorek (12-13 czerwca), gdy dzień po dniu na skrzyżowaniu doszło do dwóch kolizji. W środę sprawdziliśmy, jak kierowcy radzą sobie z poruszaniem się po tym skrzyżowaniu. Wystarczyło 5 minut obserwacji, aby zobaczyć trzech kierowców, którzy łamią zakaz skrętu i jadą ul. Bocianowo pod prąd, kilku jadących na pamięć, wymuszających lub ustępując pierwszeństwa wbrew nowym zasadom. Do żadnej stłuczki nie doszło, ale na skrzyżowaniu panował duży chaos. Drogowcy przyznają, że z Bocianowa spływa do nich obecnie najwięcej uwag.

– Ulica Bocianowo była dwukierunkowa. Pierwszy warunek był taki, żeby sprowadzić samochody z chodników, na co narzekali mieszkańcy, na jezdnię, co wymusiło jej zwężenie. Drugi to wprowadzenie rowerzystów. Na podobnych ulicach, gdzie blisko są kamienice, nie zrobimy dróg rowerowych. Jedyne rozwiązanie to pasy, a to powoduje jeszcze większe zwężenie i konieczność wprowadzenia jednokierunkowej – tłumaczy Tomasz Okoński, rzecznik ZDMiKP.

– Nie oszukujmy się, jeżeli z dwóch pasów robimy jeden, to kierowcy nie są zadowoleni. W centrum nie ma jednak innych możliwości, aby ograniczyć parkowanie na chodnikach i wprowadzić ruch rowerowy. Oznakowanie jest właściwe, ale mamy świadomość, że kierowcy muszą przyzwyczaić się do wprowadzonych zmian. Zalecamy ostrożną jazdę i uważne spoglądanie na znaki. Nie można jeździć na pamięć – przestrzega rzecznik.

Dodaje, że na wszystkich ulicach możliwe jest wprowadzenie drobnych poprawek czy zmian, bo prace wciąż trwają, a uwagi od mieszkańców są na bieżąco analizowane. Gdy cały zakres zadania zostanie zakończony, wszystkie ulice zostaną jeszcze raz dokładnie sprawdzone.

Pasy są, rowerzystów niewiele

Sami drogowcy w komunikacie zauważyli, że rowerzyści nie rozumieją zasad, jakie wprowadzono na pl. Weyssenhoffa, gdzie pojawiły się nowe pasy rowerowe. Na ul. Hetmańskiej pojawił się z kolei kontrapas rowerowy, ale obecnie korzystają z niego tylko nieliczni rowerzyści (niektórzy niewłaściwie), co dodatkowo irytuje kierowców spędzających czas w korkach.

– Pasy, kontrapasy i kontraruch to są rzeczy, których wielu rowerzystów nie zna. Nie wprowadzano tego wcześniej w naszym mieście na taką skalę – zauważa Tomasz Okoński. – Bez względu na to, jakim teraz cieszą się zainteresowaniem, za 3-4 lata będzie musiało być one duże. Średnio w Bydgoszczy rocznie przybywa ok. 7 tys. aut. Nie mamy możliwości rozbudowy infrastruktury samochodowej w centrum miasta. Musimy szukać alternatyw, bo inaczej za parę lat miasto stanie w gigantycznym korku – dodaje.

Zmian będzie więcej

Prace rozpoczęły się w połowie kwietnia. Od tego czasu udało się wprowadzić ponad połowę planowanych zmian. Roboty powinny skończyć się w wakacje. Pewnym utrudnieniem, spowalniającym tempo prac, są kierowcy, którzy mimo informacji o wprowadzanych zmianach, pozostawiają auta na dawnych miejscach do parkowania.

Zakres prac jest bardzo duży. W centrum aż 17 ulic zmieni się na jednokierunkowe, na 32 wprowadzony będzie kontraruch rowerowy, planowane są 3 pasy i 4 kontrapasy rowerowe. Ponadto na wielu obszarach prędkość została lub zostanie ograniczona do 30 km/h. Znika też część miejsc postojowych na chodnikach.

Zobacz wideo: Mieszkańcom nie podoba się rozszerzona strefa płatnego parkowania

od 16 lat

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo