Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

W Bydgoszczy radzili, jak przeprowadzić „dobrą zmianę” w szkolnictwie zawodowym

Krzysztof Błażejewski
Krzysztof Błażejewski
Debaty z udziałem nauczycieli, samorządowców i przedsiębiorców mają przynieść plon w postaci materiału będącego podstawą do wprowadzenia szerokich zmian systemowych w polskiej oświacie
Debaty z udziałem nauczycieli, samorządowców i przedsiębiorców mają przynieść plon w postaci materiału będącego podstawą do wprowadzenia szerokich zmian systemowych w polskiej oświacie Filip Kowalkowski
Pod hasłem „Kształcenia zawodowego dla rynku pracy” odbyła się wczoraj w Bydgoszczy wojewódzka debata oświatowa. To jeden z elementów ogólnopolskiej dyskusji nad zmianami w oświacie.

Debaty odbywają się od lutego br. i są poświęcone czterem tematom: szkolnictwu specjalnemu, kształceniu zawodowemu, finansowaniu edukacji oraz bezpieczeństwu. Bydgoska była już trzynastą z kolei. Debaty plenarne, jak i dyskusje panelowe z udziałem zarówno nauczycieli, samorządowców, jak i przedsiębiorców, mają przynieść plon w postaci materiału będącego podstawą do wprowadzenia szerokich zmian systemowych w polskiej oświacie. Ostatnia debata, podsumowująca, odbędzie się 27 czerwca w Toruniu.

Wtorkowa narada bydgoska, która odbyła się na Uniwersytecie Technologiczno-Przyrodniczym, poświęcona została szkolnictwu zawodowemu, m.in. dlatego, gdyż, jak zauważył kujawsko-pomorski kurator oświaty Marek Gralik, nasz region należy do krajowej czołówki, jeśli chodzi o ten rodzaj edukacji.

PRZECZYTAJ:Dobra zmiana tu niepotrzebna

- Kształcenie zawodowe i gospodarka to naczynia połączone. Musimy sobie uświadomić, że szkoła zawodowa nigdy nie będzie dobrą szkołą bez współpracy z pracodawcami, a gospodarka nigdy nie będzie miała dobrego pracownika i dobrze zorganizowanego kształcenia zawodowego bez edukacji - stwierdził, otwierając wczorajszą naradę, wojewoda Mikołaj Bogdanowicz.

Z kolei wiceminister edukacji narodowej Teresa Wargocka zwróciła uwagę na to, że jednym z elementów „dobrej zmiany” musi być to, by proces kształcenia zawodowego nie prowadził do podaży na rynku pracy absolwentów, na których nie ma w danej chwili zapotrzebowania.

W debacie uczestniczyły posłanki Joanna Borowiak, Ewa Kozanecka i Iwona Michałek. Zasadnicza częścią spotkania były dyskusje w trzech panelach poświęconych roli pracodawców w realizacji zmiany, stanowi bazy dydaktycznej oraz strukturze i organizacji kształcenia zawodowego.

Jak wynika z zaprezentowanych danych, około 60 proc. absolwentów gimnazjów w Kujawsko-Pomorskiem wybiera szkoły kształcące w zawodzie. Obecnie w regionie w szkołach zawodowych różnych typów naukę pobiera ponad 50 tys. uczniów, którzy kształcą się aż w 108 zawodach. Najpopularniejsze z nich to: technik informatyk, technik ekonomista, technik logistyk, technik żywienia i usług gastronomicznych, mechanik pojazdów samochodowych, kucharz oraz sprzedawca.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Co dalej z limitami płatności gotówką?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera