W Bydgoszczy eksperci, społecznicy i urzędnicy dyskutowali o bezpieczeństwie pieszych

Małgorzata PieczyńskaZaktualizowano 
W Bydgoszczy wręcz wzorcowym przejściem dla pieszych jest to przy ul. Hetmańskiej przy Szkole Podstawowej nr 2. W tym roku będzie też doświetlone
W Bydgoszczy wręcz wzorcowym przejściem dla pieszych jest to przy ul. Hetmańskiej przy Szkole Podstawowej nr 2. W tym roku będzie też doświetlone Dariusz Bloch
Zero ofiar śmiertelnych w wypadkach na bydgoskich drogach do 2030 roku - petycję w sprawie przyjęcia strategii „Vision Zero” chce złożyć radnym bydgoskie Stowarzyszenie Społeczny Rzecznik Pieszych.

- Właśnie rozpoczęliśmy zbieranie podpisów. Petycję chcemy przekazać radnym na jednej z sesji - mówi Paweł Górny ze Stowarzyszenia Społeczny Rzecznik Pieszych w Bydgoszczy. - W 2017 r. na drogach w powiecie bydgoskim zginęło 31 osób, a w samej Bydgoszczy 16. Eksperci szacują, że koszty społeczne związane ze śmiercią lub leczeniem rannych są ogromne. Można je liczyć w milionach. Sytuację może poprawić budowanie infrastruktury w taki sposób, by bezpieczeństwo uczestników ruchu, w tym także pieszych, było na pierwszym miejscu.

Pierwsi byli Szwedzi

By pokazać najnowsze rozwiązania i dobre praktyki w tej kwestii, stowarzyszenie zorganizowało we wtorek w ratuszu konferencję „Bezpieczeństwo pieszych - jak projektować i zmieniać nasze miasta”. To IV debata z cyklu „Wszyscy jesteśmy pieszymi”. Uczestniczyli w niej m.in. Robert Buciak z Federacji Piesza Polska, Rafał Górski - prezes Instytutu Spraw Obywatelskich w Łodzi, prof. Andrzej Zalewski z Uniwersytetu Technologiczno-Przyrodniczego w Bydgoszczy i Anna Rembowicz-Dziekciowska, dyrektor Miejskiej Pracowni Urbanistycznej w Bydgoszczy.

W czasie konferencji omawiano też „Vision Zero”. To pakiet długofalowych działań, które mają doprowadzić do roku, w którym nikt nie zginie na drogach w mieście. Opracowali go Szwedzi, ale stosowany jest na całym świecie, np. we Francji czy Wielkiej Brytanii. W USA w sieci są 34 miasta, w tym Boston, Nowy Jork, czy Los Angeles., które wymieniają się doświadczeniami.

Agata Ciesielska z Bydgoszczy walczy o koronę najpiękniejsze...

- Bydgoszcz nie tylko może, ale powinna przenieść „Vision Zero” na swój grunt - mówi Anna Zielińska z Instytutu Transportu Samochodowego w Warszawie. - Jednak konieczna jest tu wola osób odpowiedzialnych za system transportu w mieście, określenie celu i terminu, do jakiego miasto chciałoby wdrożyć ten program, diagnoza problemów i konsekwentna realizacja. To proces długofalowy, wymaga ścisłej współpracy wielu instytucji miejskich, tak jak to jest np. w Bostonie i Nowym Jorku.

Jak to zrobiło Jaworzno

Jednym z pierwszych polskich miast, które z powodzeniem wdrożyło „Vision Zero”, jest Jaworzno. Tu w 2017 r. na drogach nikt nie zginął.

Wybudowaliśmy np. trasę śródmiejską i wyprowadziliśmy auta z centrum miasta. Zwężyliśmy ulice, jedną nawet z 11 do 5 metrów, co nie spodobało się kierowcom - Tomasz Tosza, zastępca dyrektora Miejskiego Zarządu Dróg i Mostów w Jaworznie

- Na taki efekt pracowaliśmy od 2003 r., kiedy powstało pierwsze studium komunikacyjne - mówi Tomasz Tosza, zastępca dyrektora Miejskiego Zarządu Dróg i Mostów w Jaworznie. - Działań było wiele. Wybudowaliśmy np. trasę śródmiejską i wyprowadziliśmy auta z centrum miasta. Zwężyliśmy ulice, jedną nawet z 11 do 5 metrów, co nie spodobało się kierowcom. Wylała się na nas fala hejtu, ale z czasem to ucichło, bo wszyscy przekonali się, że to jest bezpieczne. Poszerzyliśmy też chodniki, wybudowaliśmy wyniesione skrzyżowania i przejścia dla pieszych. Zlikwidowaliśmy zatoki autobusowe. Jako pierwsi w Polsce wybudowaliśmy rondo holenderskie (ma dwa pasy, jeden dla rowerów, drugi dla aut, jedni i drudzy jadą w tym samym kierunku - przyp. red). Zmian było więcej. To dowód, że infrastruktura ratuje życie. Samo ograniczenie prędkości nie zmusi kierowców, by zwolnili. W Polsce konieczna jest ochrona prawna pieszych. We Francji czy Finlandii pieszy ma pierwszeństwo na przejściu. Domyślnie za wypadek odpowiada kierowca. W Polsce wciąż nie.

Krok w dobrym kierunku

Jakie działania w kwestii poprawy bezpieczeństwa pieszych podejmuje Bydgoszcz?
Jeszcze w tym roku po inwentaryzacji przejść dla pieszych, którą zlecił prezydent Rafał Bruski, będzie doświetlonych 13 przejść dla pieszych. Docelowo ma być ich 75.
- Poza tym na ul. Focha powstanie przystanek wiedeński, a po przebudowie będą one też na ulicy Nakielskiej - mówi Mirosław Kozłowicz, wiceprezydent Bydgoszczy. - Stawiamy też na remonty i budowę chodników oraz nowoczesną infrastrukturę dla rowerzystów i pieszych. Przystosowaliśmy Wyspę Młyńską do potrzeb osób niepełnosprawnych. Po przebudowie Starego Rynku chcemy wyłączyć ruch samochodowy w jego obszarze. Oczywiście, przyjrzymy się rozwiązaniom, które przedstawiono na debacie.

Wtorkowej konferencji w ratuszu towarzyszyła wystawa „Tylko spokój nas uratuje”, na której przedstawiono zdjęcia rekomendowanych rozwiązań drogowych. Na koniec odbył się też spacer badawczy po bydgoskim Środmieściu, organizowany w ramach ogólnoświatowych Jane’s Walks.

Agata Ciesielska z Bydgoszczy walczy o koronę najpiękniejsze...

Pogoda na środę, 16 maja

Wideo

Materiał oryginalny: W Bydgoszczy eksperci, społecznicy i urzędnicy dyskutowali o bezpieczeństwie pieszych - Express Bydgoski

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 3

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.
G
Gość

test

zgłoś
j
ja

glinki i dąbrowa na środku skrzyżowania ZDMiKP wyznaczyła przystanek autobusu. jadąc od Magnuszewskiej zaraz za stojącym autobusem jest przejscie dla pieszych kierowca nie widzi czy ktoś nie wyskoczy z za autobusu na pasach ... idiota wymyślił w takim miejscu pzystanek i piesi mają byc bezpieczni ....

zgłoś
Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3