O wniosku złożonym przez miejską spółkę pisaliśmy w sierpniu 2023 r. Procedury się przeciągały, ale ostatecznie skończyło się pozytywnym rozstrzygnięciem. Zarząd spółki MZK w Bydgoszczy podpisał umowę z Narodowym Funduszem Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej na dofinansowanie inwestycji w ramach programu Zielony Transport Publiczny. Przewidywany jest zakup 11 autobusów, w tym 7 sztuk przegubowych oraz 4 krótkich, 12-metrowych. Pojazdy będą ładowane poprzez złączę plug-in.
– Bardzo się cieszymy, że się nam udało zdobyć dofinansowanie. Było kilka kwestii formalnych do wyjaśnienia z NFOŚiGW. Przy współpracy z ratuszem udało się wypracować taki konsensus, że będziemy realizować tę inwestycję. Termin rozliczenia projektu mamy do końca czerwca 2026 r. - mówi „Expressowi Bydgoskiemu” Piotr Bojar, prezes MZK.
Częścią zamówienia jest budowa farmy fotowoltaicznej wraz z infrastrukturą ładowania na terenie zajezdni autobusowej przy ul. Inowrocławskiej. Przetarg na całą inwestycję ogłoszono 13 grudnia. Chętni mogą składać oferty do 21 stycznia 2025 roku.
Wybrany wykonawca będzie musiał dostarczyć autobusy fabrycznie nowe w wersji miejskiej o roku produkcji nie starszym niż 2026 rok. Ponadto będzie musiał wybudować infrastrukturę ładowania dla autobusów w postaci 14 punktów (12 stacjonarnych i 2 mobilnych) oraz dwóch wiat (zadaszonych parkingów), a także elektrownię fotowoltaiczną o mocy do 1 MWp wraz z magazynem energii o pojemności do 4 MWh. Realizacja całości zamówienia i odbiorów nastąpi nie później niż do 14 maja 2026 r.
Przy wyborze najkorzystniejszej oferty zamawiający będzie się kierował kilkoma kryteriami:
cena – waga 77%;
materiał lub technologia wykonania konstrukcji nadwozia i poszycia autobusów – 10%;
zwiększony przebieg autobusów do 300 km – 5%;
silnik centralny – 3%;
terminy dostawy części zamiennych do autobusów – 1%;
termin wykonania naprawy gwarancyjnej – 4%.
Koszt całej inwestycji to ok. 66 mln zł. Spółka MZK otrzymała dofinansowanie w wysokości 48,75 mln zł oraz 5 mln zł pożyczki. W programie prowadzonym przez NFOŚiGW wykorzystywane są m.in. środki z KPO.
Nie tylko elektryki
Na początku listopada podpisano umowę na dostawę 12 fabrycznie nowych autobusów przegubowych w formie leasingu finansowego. Flota miejskiego przewoźnika zostanie poszerzona o długie przegubowce marki Mercedes. Pojazdy zostaną dostarczone do MZK jesienią 2025 roku. Spółka wyda na 7-letni leasing blisko 31 mln zł. Każdy z autobusów z dniem zapłaty ostatniej raty i ceny sprzedaży (1 zł od sztuki) przejdzie na własność bydgoskiego przewoźnika.
