Zobacz wideo: Złodzieje specjalizujący się w kradzieżach Nissanów Qashqai zatrzymani

Na swoich jednośladach bydgoszczanie jeżdżą cały rok, niezależnie od dostępności miejskiego sprzętu, bo jak mówi popularne w tym środowisku powiedzenie - „nie ma złej pogody na rower, są tylko źle ubrani rowerzyści.”
Rowery elektryczne w Bydgoszczy
Od soboty 23 kwietnia w Bydgoszczy dostępna jest nowość - rowery elektryczne. Na początek ma być ich 100, a przyszłościowo nawet 300.
- Strefy rozstawienia rowerów oraz cała mapa operacyjna ma się pokrywać z mapą hulajnóg, które już od dawna można wypożyczyć w naszym mieście. Również koszt wynajmu jest taki sam jak w przypadku hulajnogi - 50 groszy za 1 minutę - informuje Urząd Miasta Bydgoszczy.
Użytkownicy nowej usługi muszą pamiętać o pozostawianiu wypożyczonych pojazdów w bezpiecznym miejscu, zgodnie z obowiązującymi przepisami. Dopuszcza się postój roweru, hulajnogi elektrycznej lub urządzenia transportu osobistego na chodniku w miejscu do tego przeznaczonym, a w razie braku takiego miejsca - jak najbliżej zewnętrznej krawędzi chodnika najbardziej oddalonej od jezdni oraz równolegle do tej krawędzi, przy zachowaniu przejścia pieszym (nie powinna być mniejsza niż 1,5 metra).
Bydgoski Rower Aglomeracyjny
Od 1 marca do 31 października można wypożyczać tradycyjne rowery miejskie. Do dyspozycji jest 400 rowerów w ponad 50 stacjach. Opłaty za korzystanie z Bydgoskiego Roweru Aglomeracyjnego wynoszą:
- od 0 do 20 minuty - 0 zł
- od 20 do 60 minuty - 1 zł
- od 60 do 120 minuty - 4zł
- od 120 do 180 minuty - 6 zł
- każda następna godzina - 7 zł. Dodatkowa opłata za przekroczenie maksymalnego czasu wypożyczenia (12 godzin) - 200 zł. Opłaty za poszczególne przedziały czasowe są sumowane, np. za wypożyczenie 80-minutowe zapłacimy 5 zł (1 zł + 4 zł).
To już ósmy sezon BRA. Obecnie operatorem systemu BRA jest firma Homeport Polska. W tym roku, w ciągu 1,5 miesiąca zapisało się do niego 1700 użytkowników, którzy wypożyczyli rower 8 tysięcy razy.
Bydgoszczanie pozytywnie oceniają sam fakt istnienia w mieście tej usługi, ale zwracają uwagę na problemy z działaniem systemu oraz na popsute pojazdy. - Kiedyś w trakcie jazdy odpadła cała przednia część służąca do wpinania roweru do zamka na stacji BRA - mówi jeden z użytkowników. - U mnie nie działały przerzutki. Były ustawione na najwyższym biegu i nie dało się ich zmienić. Z trudem pokonałam drogę pod górę - dodaje kolejna osoba.
Często są też kłopoty z wypożyczeniem i oddaniem pojazdu. Nie da się na przykład wyciągnąć roweru ze stacji mimo rozpoczętego i aktywnego w systemie wypożyczenia. Zdarza się, że 2, nawet 3 rowery stojące obok siebie na jednej stacji są w ten sposób zablokowane. Po kilku nieudanych próbach wyciągnięcia roweru, wypożyczenie automatycznie kończy się. Całą procedurę wypożyczania trzeba rozpoczynać od nowa z kolejnym egzemplarzem. Z kolei przy próbie zwrócenia roweru, nie wpina się on w zamek. Użytkownik musi próbować w kolejnym, ale bywa tak, że na jednej stacji nie działa kilka zamków. Użytkownicy skarżą się też na sytuacje, w których udało się wpiąć rower do zamka w stacji i jest on prawidłowo zablokowany, ale mimo to system pokazuje aktywne wypożyczenie. Użytkownikowi nabija się czas wypożyczenia. Konieczne jest wykonanie telefonu na infolinię i zamknięcie wypożyczenia przez operatora. W niektórych przypadkach skutkuje to przedłużeniem czasu trwania wypożyczenia i przekracza się bezpłatne 20 minut jazdy, mimo że użytkownik wpiął rower do zamka przed upływem 20 minut.
Poprosiliśmy firmę Homeport Polska o komentarz.
- Wszystkie rowery oraz stacje są pod stałą opieką techniczną. Podczas codziennych przeglądów serwisowych, są na bieżąco naprawiane. Wszelkie opinie oraz zgłoszenia usterek od użytkowników są przez nas weryfikowane. W przypadku trudności z wypożyczeniem czy zwrotem roweru, zgodnie z regulaminem pomocna jest także infolinia BRA - odpowiada Diana Borowiecka z biura prasowego BRA.