Z najnowszego badania firmy doradczej CBRE wynika, że trzy czwarte (75 proc.) Polaków zamawia produkty w sieci przynajmniej raz w miesiącu.
Grupą najchętniej wydającą pieniądze w internecie są osoby w wieku 25-44 lata, wśród których aż około 86 proc. kupuje z taką częstotliwością.
Spośród wszystkich respondentów 13 proc. zakupy online robi co najmniej 2-3 razy w tygodniu, a 14 proc. raz w tygodniu. Warto przy tym zwrócić uwagę na młodych do 24. roku życia – wśród nich już co czwarta osoba co najmniej raz w tygodniu kupuje online.
Z kolei jedna piąta Polaków (21 proc.) buszuje po internetowych sklepach rzadziej niż raz na miesiąc, a 4 proc. wcale nie robi zakupów online.
W sieci kupujemy ubrania, sprzęt RTV, kosmetyki i perfumy
Zapytani przez CBRE respondenci najczęściej przez internet kupują ubrania - deklaruje tak 58 proc. z nich. Są to głównie osoby w wieku 25-44 lata i kobiety, wśród których 69 proc. zamawia odzież online. Spośród mężczyzn przyznało tak 46 proc.
Na drugim miejscu najchętniej kupowanych produktów w sieci jest sprzęt RTV/AGD - 45 proc. wskazań. Częściej kupują go mężczyźni (57 proc.) niż kobiety (37 proc.). W pierwszej trójce znajdują się także kosmetyki i perfumy, które online zamawia 4 na 10 respondentów.
Przez internet chętnie kupujemy również artykuły przemysłowe, takie jak środki czystości (37 proc.), książki i płyty (36 proc.) oraz zabawki dla dzieci (27 proc.).
Pandemia i wojna przyczyniły się do rozwoju zakupów online
Do rozwoju zakupów w sieci przyczyniła się pandemia i związane z tym zamknięcie sklepów stacjonarnych oraz wojna za naszą wschodnią granicą.
Obecnie 29 proc. osób deklaruje, że częściej zamawia online produkty, niż przed pojawieniem się COVID-19 i atakiem Rosji na Ukrainę. Nieco częściej dotyczy to kobiet (30 proc. wobec 28 proc. mężczyzn).
Natomiast ponad połowa respondentów (56 proc.) twierdzi, że oba doświadczenia nie miały w ich przypadku wpływu na częstotliwość internetowych zakupów.
