Zobacz wideo: Smaki Kujaw i Pomorza sezon 4 odcinek 7

"Zakończenie prac nad szczegółową dokumentacją techniczną, realizowaną wspólnie z MZK w Bydgoszczy, pozwoliło nam ogłosić przetarg na dostawę 10 szt. fabrycznie nowych tramwajów wieloczłonowych, całkowicie niskopodłogowych w tym 6 szt. długich i 4 szt. krótkich" - informuje Zarząd Dróg Miejskich i Komunikacji Publicznej w Bydgoszczy.
Wraz z tramwajami zamówione zostanie specjalistyczne wyposażenie obsługowe, pakiet eksploatacyjno-naprawczy i świadczenia dodatkowe.
Na ten sam temat
Zakupy są ściśle powiązane z pozyskiwanym dofinansowaniem zewnętrznym. Dlatego poza podstawowym zakresem zamówienia, przewidujemy możliwość skorzystania z prawa opcji w zakresie dostawy 29 szt. długich i 7 szt. krótkich tramwajów wraz ze specjalistycznym wyposażeniem obsługowym, pakietem eksploatacyjno-naprawczym i świadczeniami dodatkowymi.
Nowe tramwaje mają pojawić się w Bydgoszczy pod koniec 2023 roku
ZDMiKP oczekuje od wybranego producenta pojazdów, by podstawową część zamówienia na dostawę 10 tramwajów oraz wszystkich pozostałych elementów przedmiotu zamówienia podstawowego, zrealizował do końca listopada 2023 roku. Pozostałe zamówienie mają zostać zrealizowane w kolejnych 6 latach.
Najstarsze "konstale" mają 41 lat
Po Bydgoszczy kursuje nadal 46 składów typu „Konstal" 805Na. Najstarsze pojazdy mają 41 lat. To od czasów „eNek" najpopularniejsze tramwaje w Polsce (na szeroki tor produkowano model 105Na). Zarówno w wersji normalnotorowej, jak i wąskotorowej, pojawiły się we wszystkich miastach Polski. Poddawano je wielu przeróbkom i modyfikacjom. Pojazdy rozpędzają się do około 70 km/h. Zabierają prawie 150 pasażerów. Największym mankamentem jest wysoka podłoga wykluczająca z transportu osoby starsze oraz z niepełnosprawnościami.
W ciągu ostatniej dekady Bydgoszcz zakupiła 33 nowe tramwaje. Dostawcą wszystkich jednostek była bydgoska „Pesa", która złożyła w przetargach najkorzystniejsze oferty.