Bydgoszcz w 2022 roku podpisała umowę na zakup 10 Swingów od firmy PESA, z możliwością rozszerzenia zamówienia. W kolejnych miesiącach zdecydowano o dokupieniu kolejnych pojazdów. Łącznie kontrakt przewiduje zakup 40 tramwajów. Ostatnie mają wyjechać na tory w najbliższych tygodniach.
Do tej pory odebrano i przekazano do użytkowania 26 tramwajów. Zanim kolejne trafią na trasy, muszą przejść odbiory. W tym celu zostały stworzone specjalne linie testowe nr 13 oraz 14. Z uwagi na prowadzone w nich prace, nie mogą korzystać z nich pasażerowie.
– W ramach przeprowadzanej procedury odbiorowej testowane są m.in. systemy informacji pasażerskiej, zarówno tablice kierunkowe zewnętrzne jak i wewnętrzne, system zapowiedzi głosowych, kasowniki oraz systemy ITS. Przed wdrożeniem do ruchu nowych tramwajów, trzeba także zweryfikować prawidłowość działania wszystkich systemów w warunkach eksploatacyjnych, czyli na standardowych trasach poza zajezdnią tramwajową – wyjaśnia Zarząd Dróg Miejskich i Komunikacji Publicznej w Bydgoszczy.
Aktualnie w trakcie odbiorów jest 5 tramwajów. PESA dostarczy jeszcze 9 Swingów. Wszystkie zamówione pojazdy są niskopodłogowe, wyposażone w klimatyzację, najnowocześniejsze systemy informacji pasażerskiej, wi-fi i ładowarki do urządzeń mobilnych. Wartość całego kontraktu to 431,2 mln zł – inwestycja realizowana jest przy wykorzystaniu środków europejskich. Obecnie w użytkowaniu w Bydgoszczy jest 61 pojazdów niskopodłogowych.
Na zakupy
Zakończenie realizacji kontraktu nie oznacza końca zakupów. W poniedziałek (13 stycznia) Centrum Unijnych Projektów Transportowych ogłosiło wyniki konkursu na dofinansowanie zadań związanych z zeroemisyjnym transportem. Bydgoszcz wnioskowała i otrzymała z Krajowego Planu Odbudowy kwotę ok. 43,89 mln zł na zakup 6 tramwajów. Całkowity koszt przedsięwzięcia to blisko 64 mln zł.
