nowe Zobacz wideo: Budowa nowego kampusu Akademii Muzycznej może się rozpocząć

Władze Bydgoszczy poinformowały, że rozpoczynają prace nad wymianą wszystkich starych tramwajów typu „Konstal”. To doskonale znane wszystkim bydgoszczanom "pudełkowe" wozy. Niektóre z nich mają po kilkadziesiąt lat. Zostały częściowo zmodernizowane, ale w praktyce są utrzymywane przy życiu przez remonty. Każdy z tramwajów zgodnie z przepisami musi przechodzić okresowe badania techniczne i - jak na razie - to się udaje.
- Trwają prace nad umową ramową, która pozwoli kupować nowoczesne, niskopodłogowe pojazdy wraz z pozyskiwaniem zewnętrznych funduszy. Rządowe cięcia w finansowaniu samorządów praktycznie uzależniły tego typu zadania od uzyskania dofinansowania. Planowana jest wymiana wszystkich 46 tramwajów typu „Konstal” - potwierdza Urząd Miasta Bydgoszczy w komunikacie, który został umieszczony na samorządowych stronach ratusza w styczniu tego roku.
Skąd pieniądze na nowe tramwaje?
Pytanie, skąd wziąć na to pieniądze przy powszechnym - jak twierdzą prezydenci miast zrzeszonych w Unii Metropolii Polskich - niekorzystnych dla samorządów zmianach w ich centralnym finansowaniu.
- W lipcu ubiegłego roku tak jak inne miasta otrzymaliśmy zgodę na wykorzystanie kolejnych 25 mln złotych na zakup tramwajów dofinansowany ze środków unijnych z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Staraliśmy się również o zakup kolejnych tramwajów z rządowego „Polskiego ładu”. Niestety, ten wniosek został odrzucony, chociaż spełniał wszystkie kryteria. Mimo wszystko dalej przygotowujemy się do kompleksowej wymiany taboru. Ubiegamy się o następne centralne środki. Liczymy również na dofinansowanie zakupów tramwajów z nowej perspektywy unijnej do roku 2027. Niestety, w ramach Krajowego Planu Odbudowy Rząd nie pozwolił na zakupy tramwajów w formie dotacji. Tylko w formie pożyczek - podkreśla prezydent Bydgoszczy Rafał Bruski.
Jarosław Wenderlich, wiceprzewodniczący Stałego Komitetu Rady Ministrów, przypomina, że ostatnio zmieniono ustawę o dochodach jednostkach samorządu terytorialnego, na podstawie której zostanie wzmocniony potencjał inwestycyjny oraz uzupełnione dochody samorządów.
Bezprecedensowe wsparcie Bydgoszczy
- Za rządów premiera Mateusza Morawieckiego mamy do czynienia z bezprecedensowym wsparciem Bydgoszczy z rządowych programów, w tym z Rządowego Funduszu Inwestycji Lokalnych nasze miasto otrzymało 91,805 mln złotych natomiast z Rządowego Funduszu Inwestycji Strategicznych Polski Ład 34,965 mln złotych na realizację dwóch inwestycji. Z tych środków miasto zdecydowało, iż możliwa będzie rewitalizacja oraz umocnienie nabrzeży rzeki Brdy oraz remont placu Kościeleckich. Ponadto minister Waldemar Buda przedstawił pozytywną informację o przyznaniu 25 mln zł na nowy tabor tramwajowy. Obecnie procedowana jest kolejna edycja Rządowego Programu Inwestycji Strategicznych Polski Ład, w ramach którego do rozdysponowania między samorządy w całym kraju, ma być ponad 20 miliardów złotych. Samorządy mogły złożyć po trzy wnioski. Tym razem rządowy limit pozwalał na złożenie wniosków na kwotę do 100 mln zł - mówi Jarosław Wenderlich, wiceprzewodniczący Stałego Komitetu Rady Ministrów i szef klubu bydgoskich radnych PiS.
Przypomnijmy, że Bydgoszcz w ostatnich latach kupiła 33 nowoczesne tramwaje. Nowy zakup ma usprawnić umowa ramowa. - Pracuje nad nią zespół specjalistów z ZDMiKP oraz MZK - informuje ratusz. - Pozwoli ona wyłonić dostawcę lub dostawców taboru łącznie aż 46 tramwajów - 11 krótkich i 35 długich.
Zakupy mają być realizowane w transzach uzależnionych od zdobytego dofinansowania.
Czym jest „Konstal”
Najstarsze pojazdy mają 41 lat. To najpopularniejsze tramwaje w Polsce. Poddawano je wielu przeróbkom i modyfikacjom. Pojazdy rozpędzają się do około 70 km/h i zabierają prawie 150 pasażerów.