https://expressbydgoski.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Tramwaj jeżdżący do 20.00? - To jakieś nieporozumienie - piszą Czytelnicy

Tomasz Zieliński
Nową linię obsłużą na początku nowe i stare tramwaje. Na wejście do eksploatacji wszystkich 12 swingów będziemy musieli troche poczekać
Nową linię obsłużą na początku nowe i stare tramwaje. Na wejście do eksploatacji wszystkich 12 swingów będziemy musieli troche poczekać Archiwum/M.Chełminiak
- Jeszcze się taki nie urodził, który wszystkim dogodził - stare powiedzenie w kontekście nowej linii nabiera nowego znaczenia. Rozkłady jazdy, a być może i cały system połączeń - będzie bacznie obserwowany przez drogowców. Zmiany? - Niewykluczone.

[break]
Linia tramwajowa do Fordonu (a ściślej - cztery nowe linie) łatwego życia mieć nie będzie. Problemy z taborem, opóźniona inauguracja, nowa organizacja komunikacji miejskiej... Z drugiej strony, wszystko, co wielkie, rodzi się w bólach. Czekają nas ciekawe tygodnie...

Zaściankowy rozkład?

Wraz z uruchomieniem 16 stycznia torowiska do Fordonu, zmieni się rozkład jazdy tramwajów w całym mieście. Drogowcy zapowiadają, że tramwaje będą kursować w ciągu dnia co 20 minut, a nr 4, 5 i 8 w godzinach szczytu mają przyjeżdżać na przystanki co 10 minut.

Czy zawsze trzeba naszym władzom wszystko wyrywać na siłę protestami czy innymi formami nacisku? - Pan Grzegorz, Czytelnik

Wagony na trasie linii nr 7, 9 i 10 będą kursować do godziny 20, a pozostałe tramwaje- w godz. 4.50-23. Drogowcy opracowali też nowe trasy, podając częstotliwość kursów w szczycie, np.: Wilczak - Las Gdański (co 20 minut), rondo Kujawskie - Babia Wieś - Las Gdański (co 20 minut), Wilczak - PKS - Łoskoń (co 20 minut), Glinki - Bielawy (na czas remontu do Lasu Gdańskiego - co 10 minut), Kapuściska - Niepodległości ( co 10-20 minut), Stomil - rondo Kujawskie ( co 20 minut). Część z tych rozwiązań budzi zdziwienie i opór. - Jestem mieszkańcem Fordonu i nie mogę się nadziwić, że tramwaje linii numer 7 i numer 10 mają jeździć tylko do godziny 19 z minutami - pisze w liście do naszej redakcji pan Grzegorz. - To skandal, żeby w mieście, mającym aspiracje metropolii, po „dobranocce” tramwaje nie kursowały. Przecież na Kapuściskach jest wiele firm działających na terenie dawnego Zachemu, czy też przychodnia na Baczyńskiego, czynna do 19.30 podobnie jak na Gdańskiej. Po wejściu w życie tego zaściankowego rozkładu, ludzie się zdziwią i pewnie oburzą. Czy zawsze trzeba naszym władzom wszystko wyrywać na siłę protestami czy innymi formami nacisku? Kolejny raz „oni” wiedzą od nas lepiej, co jest dla nas dobre i pokazują, że my jesteśmy dla nich, a nie odwrotnie.

PRZECZYTAJ:Tramwaj do Fordonu na pół gwizdka...

Faktycznie, na stronach ZDMiKP znaleźć można w rozkładzie jazdy dla linii nr 7 informację, że ostatnie wozy wyruszają na trasy o 19.29.

Akcja obserwacja

Drogowcy mają świadomość, że nowa organizacja transportu może spotkać się z różnym odbiorem, tym bardziej że zmiany będą poważne i to nie tylko dla mieszkańców Fordonu. Jednak podkreślają, że to sytuacja wyjściowa, która w przyszłości może ulec korektom. - Będziemy się bacznie przypatrywać funkcjonowaniu nowej siatki połączeń i rozkładom - zapewnia Krzysztof Kosiedowski, rzecznik prasowy Zarządu Dróg Miejskich i Komunikacji Publicznej. - Zazwyczaj taki proces trwa od trzech do sześciu miesięcy. Możemy przyjąć, że analizę wykonamy przed nadchodzącymi wakacjami letnimi. Korekty, jeżeli takie będą potrzebne, można wdrożyć po wakacjach, kiedy wzrasta ruch na liniach. Transport jest dla mieszkańców i będziemy się starać, by zadowolonych było jak najwięcej.

Czujny jak Kozłowicz

Ciekawe, czym skończy się proces uruchamiania linii tramwajowej dla wiceprezydenta Mirosława Kozłowicza. Na ostatniej grudniowej sesji Rady Miasta z propozycją ciekawego zakładu wystapił Rafał Piasecki, radny PiS i przewodniczący Komisji Gospodarki Komunalnej RM.

- Jeśli 16 stycznia wyjedzie na tory wszystkie 12 tramwajów, to przekażę 1000 złotych na hospicjum - to jest połowa mojej diety. Ale jeśli nie wyjadą, to pan przekaże tyle samo albo połowę swojej pensji - zaproponował wiceprezydentowi Mirosławowi Kozłowiczowi. Była to część emocjonalnej rozmowy na temat dotrzymywania i niedotrzymywania umów przez podmioty odpowiedzialne za realizację projektu tramwaju do Fordonu. Na szczęście dla swej kieszeni, wiceprezydent wykazał się ostrożnością i zakładu nie przyjął. Być może, miał już wtedy jakieś informacje, że nie ma możliwości, by cały zamówiony w PESIE tabor - 12 składów - wyjechał na szyny.

Według ostatnich informacji ze spółki Tramwaj Fordon, w sobotę obsługę nowej trasy powinno rozpocząć osiem swingów. Pozostałe dołączą po przejściu odbiorów i zakończeniu montażu wyposażenia elektronicznego. Kiedy? - Niedługo...

Trudno oprzeć się wrażeniu, że koniec największej inwestycji tramwajowej ostatnich lat w Polsce - jak podkreślał to prezydent Rafał Bruski - jest daleki od oczekiwanego. Niedotrzymanie z terminu to prawdopodobnie tylko początek tego, co czeka nas w najbliższych tygodniach - wieszczą sceptycy. Oby się mylili.

Komentarze 27

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

A
Agata
Najlepsze jest jednak to , że przed nowym rozkładem , Tatrzańskie miało bezpośredni autobus 83 -do dworca PKP , a teraz nie ma! Ma za to dwa autobusy ( 69 i 89 ) do Błonia. Myślę , że wkrótce wrócą busiki , te które będą jeździć bezpośrednio do dworca. Moja córka straciła bezpośredni dojazd do pracy(UKW) . Przed zmianami potrzebowała 35 minut , teraz jedzie 1,5h! Zachęcam kierowców do uruchomienia busika na starej trasie 83 ( koło UKW , Focusa i do dworca) , zarobek murowany
P
Piotr
Przestań zaśmiecać kolejne forum bzdurami o "okrojeniu komunikacji na Wyżynach o 40-50%". Dla większości Wyżyn zmiany są bardzo korzystne - otrzymujemy nowe, bezpośrednie połączenia w kilku kierunkach. Czy ty w ogóle mieszkasz na Wyżynach, skoro (jak twierdzisz) najbliższy przystanek w stronę dworca masz ponad 1,5 km od domu?
m
min
( tylko z pozoru będzie jechać w krzaki. Zapominasz o Urzędzie Pracy. To głównie dla ludzi tam udających się linia 9 będzie miała sens (a jest ich wielu).
P
Pasażerka
@do Volviak: teraz rozumiem co autor miał na myśli, dziękuję za wyjaśnienie :)
V
Volviak
@do Pasażerka: ZDMiKP widzi to tak: Po 20 można dojechać z przesiadką, np. tramwajem 8 do ronda Fordońskiego i dalej 3, 5 lub 10 do Fordonu. Nie ukrywam tego, że ZGADZAM SIĘ Z WAMI i to jest absurd! Powinna chociaż co 30 minut jeździć do tej 23, jak pozostałem linie.
V
Volviak
@do Pasażerka: Nie chodzi mi o długość w kilometrach czy czasie jazdy, a o wozokilometry. Trasa jest długa, ale linia jeździ co godzinę, więc robi mało wozokilometrów, dlatego idealnie uzupełniła końcówkę strat :)
V
Volviak
Przed otwarciem tramwaju do dworca (do 24.11.2012) tramwaj linii 2 jeździł przez Babią Wieś i jakoś ludzie żyli, teraz jak do tego wracamy to problem. Dało się żyć wtedy to da się i teraz.
P
Pasażerka
@do Volviak: pewnie prawdą jest, co piszesz o wozokilometrach i dotrzymaniu umowy, ale określenie linii 73 krótką jest sporym nadużyciem. Znasz trasę 73? Jak trasę trwającą 48 minut w jedną stronę można nazwać krótką?? Fakt, jeżdżą na niej krótkie autobusy, ale to chyba jedna z najdłuższych linii w mieście.
m
mzeciak
Nie prawda przeciez z Kapuscisk bedzie jezdzila 8 prosto na dworzec glowny a z Wyzyn i z Wzgorza Wolnosci od petli na Magnuszewskiej bedzie tamze tez jechalo 79. Wiec gdzie jest problem?
S
Stefan
Przecież urzędnicy pracę kończą o 16. Później z powrotem do domu radź sobie sam.
p
pasażerka
ale tych kilku pasażerów ma iść pieszo, czy jak? Przecież to też ludzie i też chcą dojechać do pracy/domu, jak inni, którzy mają to szczęście i pracują od 8.00 do 16.00
a
avalon
Wyżyny nie będą już miały komunikacji tramwajowej - 2 przez Babią Wieś to jakiś chory żart albo absurd a 9 jeżdżąca w miejsce gdzie nic nie ma nie jest nikomu potrzebna. Ponad połowa Wyżyn nie będzie też miała rozsądnego dostępu do komunikacji z dworcem. Dyskryminacja - wiejski Fordun zapłaci za przejazd na dworzec 3 pln, mają tez preferencyjny A+T w tej samej cenie. Bydgoszcz będzie musiała płacić za zdewastowanie komunikacji przesiadkami za 4,2 jak się zmieści w godzinie, jak nie to za 6 pln. Najbliższy przystanek w stronę dworca mam ponad 1,5 km od domu - z ciężkimi torbami będę musiał jechać taksówką. Zapłacicie mi za to? Wyżyny i Kapuściska zostały pozbawione podstawowych linii komunikacyjnych a częstotliwość kursowania z przystanków okrojono o około 30%. Dodam do tego, że prawie zawsze pełne przegubowe autobusy zastąpią małe busy - komunikacja na Wyżynach prawie przestała istnieć bo okrojono ją o około 40-50% aktualnych możliwości przewozowych. Konsultacje to było jawne oszustwo ZDMiKP - pierwszy plan nie wzbudził zastrzeżeń u większej części mieszkańców Wyżyn i Kapuścisk, nie zgłaszali więc uwag. Inni tymczasem pisali paszkwile do ZDMiKP, plan uległ całkowitej zmianie na naszą niekorzyść bez poinformowania nas o tym. Na postawie roszczeniowych mieszkańców jakiś podmiejskich osiedli zrobili dokładny plan komunikacji, poinformowali o nim ludzi na kilka dni przed wdrożeniem i nie ma odwrotu. Chaos i oszustwo.
V
Volviak
W zajezdni MZK jest już 8 Swingów (rozkład jazdy obejmuje na razie 4), więc jest dobrze :)
V
Volviak
Nie, nie jest to prawdą. Firma KDD dostała linie, ponieważ muszą się zgadzać wozokilometry zapisane w umowie na linię 55, 67, 69, a jak wiemy linia 69 będzie podzielona na dwie - 69 i 89 - i tą drugą połowę (89) dostało MZK, więc żeby się wszystko zgadzało musieli dostać 56 (najdłuższa linia) + kilka krótszych do uzupełnienia (53, 62, 73). To nie są znajomości, tylko dotrzymanie umowy (dla przewoźnika liczy się to, aby dostali tyle pieniędzy, ile było w umowie, a żeby tyle dostali, muszę zrobić tyle kilometrów, więc potrzebowali linii).
V
Volviak
Co do linii 7 to absurd, ale linia nr 10 przed 10:00 nie miałaby dużego popytu. Te kilka osób spokojnie może dojechać 3 lub 5 i przesiąść się na 2, 4 lub 6 na rondzie Jagiellonów.
Wróć na expressbydgoski.pl Express Bydgoski