Zobacz wideo: Duże zmiany w prawie drogowym od czerwca 2021 roku!
W zeszłym roku serwis centrumrowerowe.pl pokusił się ranking publicznych systemów rowerów miejskich, w tym roku poszedł krok dalej i zbadał od podszewki otoczenie, w jakim działają rowerzyści w największych miastach naszego kraju. Wzięto pod uwagę kilkanaście kategorii, w każdej przyznając za pierwsze miejsce 9 punktów, a za ostatnie 1 punkt.
- stosunek długości dróg rowerowych do publicznych
- stosunek ciągów rowerowo-pieszych i pieszo-rowerowych do wszystkich rodzajów dróg rowerowych
- liczbę stojaków na rowery
- procent budżetu przeznaczonego przez miasto na infrastrukturę rowerową
- udział projektów rowerowych w budżetach obywatelskich
- liczbę aktywnych stowarzyszeń rowerowych
- działanie roweru publicznego
- bezpieczeństwo rowerzystów
- dostosowanie komunikacji miejskiej do potrzeb rowerzystów
To Cię może też zainteresować
Ciągle za mało dróg rowerowych
Dla rowerzystów jedna z najważniejszych kategorii to długość dróg rowerowych w ich mieście. Pod tym względem Bydgoszcz wypadła blado ze swoimi 115 kilometrami. Wrocław ma ich 360, Warszawa ponad 670, Poznań 320, lepiej wypada również Lublin i Białystok. Co gorsza, dystansu do innych miast nie skracamy, a różnice powiększają się na naszą niekorzyść. Według analityków serwisu w 2020 roku wybudowano w naszym mieście niewiele ponad 9 kilometrów dróg rowerowych, co dało nam zaledwie szóste miejsce wśród porównywanych miast
Gdzie można zostawić swój rower?
- Stojaki rowerowe i stacje napraw zdecydowanie ułatwiają podróżowanie jednośladem po mieście. Te pierwsze, jeżeli występują w wielu miejscach, to sprawiają, że rowerzyści mogą zaparkować blisko miejsca docelowego i nie martwić się ryzykiem kradzieży. Natomiast te drugie ograniczają konieczność wożenia ze sobą zestawu narzędzi i od czasu do czasu potrafią wybawić z trudnej sytuacji. To oczywiste, że w mieście prawdziwie przyjaznym jednośladom powinno być pod dostatkiem obu tych udogodnień - czytamy w raporcie Centrum Rowerowego.
Ile tych stojaków i stacji naprawczych mamy w naszym mieście? Okazuje się, że 643, co daje nam trzecie miejsce od końca (mniej jest tylko w Poznaniu 178, a Łódź nie dostarczyła danych). Dla porównania, w Lublinie jest ich 1550, a w Warszawie ponad 10 tysięcy. Mamy też 11 miejskich stacji napraw, co sytuuje nas w środku stawki.
Bydgoscy rowerzyści aktywni w budżecie obywatelskim
Serwis przyjrzał się również budżetom obywatelskim pod kątem aktywności organizacji rowerowych i projektów rowerowych zgłaszanych do głosowania. Tu Bydgoszcz wypadła bardzo dobrze - 11% wszystkich pomysłów "wrzucanych" do BBO stanowiły projekty rowerowe.
W Bydgoszczy mało wypadków z udziałem rowerzystów
Bydgoszcz jest jednak najbezpieczniejszym (po Lublinie) dla rowerzystów miastem spośród badanych. Pod uwagę wzięto pochodzące z Systemu Ewidencji Wypadków i Kolizji dane dotyczące wypadków z udziałem rowerzystów w roku 2019. W tym czasie w naszym mieście doszło do 146 takich zdarzeń (w Lublinie 137), przy 961 w stolicy, 520 we Wrocławiu i niemal 500 w Krakowie. Porównując liczbę wypadków na 1000 mieszkańców również Bydgoszcz wypadła najlepiej (po Lublinie) ze wskaźnikiem 0,42.
Podsumowanie wszystkich kategorii (więcej informacji w galerii zdjęć) dało naszemu miastu 4 miejsce wśród 9 badanych miast.
