– W przyszłym tygodniu rozpoczyna się Europejski Tydzień Zrównoważonego Transportu. W ramach obchodów można przejechać się po Bydgoszczy autobusem elektrycznym. Chcemy w ten sposób podkreślić rolę elektromobilności w komunikacji publicznej – mówi „Expressowi Bydgoskiemu” Piotr Bojar, prezes MZK w Bydgoszczy.
We wtorek pierwsi bydgoszczanie mogli spotkać autobus elektryczny na linii 71. Łącznie pojazdem zrealizowano 16 kursów. Jakie są pierwsze uwagi mieszkańców? – Robi wrażenie – zauważa w komentarzach w mediach społecznościowych wielu pasażerów. – Wizualnie bajka – czytamy. Pierwsze, co ich urzeka to design i wielkość pojazdu – w środku ma być bardziej przestronny od obecnie dostępnych na liniach modeli. Druga sprawa – w autobusie jest dużo ciszej, bo nie słychać pracy silnika.
– Różnic można zobaczyć także w sposobie otwierania drzwi – część uchyla się na zewnątrz. W tym modelu są dwa miejsca przeznaczone na wózki, inwalidzkie lub dziecięce. Oprócz pewnych designerskich rozwiązań, przycisków, poręczy czy malowania, zwykły podróżnik może pewnych rzeczy nie zauważyć – stwierdza Piotr Bojar.
Testy autobusów są istotne z punktu widzenia pasażerów, ale i pracowników miejskiego przewoźnika. – Kierowcy mają możliwość zapoznania się z technologiami oferowanymi przez różnych producentów. Poprzednio mieliśmy autobus jednoczłonowy, teraz jest to autobus przegubowy. Testy są istotne również z punktu widzenia przygotowania obsługi takiego autobusu czy zaplecza technicznego. Sprawdzamy różne rozwiązania, które mogą w przyszłości sprawdzić się również w naszym przedsiębiorstwie – wyjaśnia prezes MZK.
– Na pewno nie jest to ostatni raz, gdy będziemy prowadzili podobne testy. Staramy się o to, aby pojawiły się one w naszej ofercie na stałe – przypomina. Jak informowaliśmy w sierpniu, MZK złożyło wniosek o dofinansowanie w trzeciej edycji konkursu „Zielony transport publiczny” organizowanego przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Dotyczy on 11 autobusów elektrycznych (7 przegubowych i 4 krótkich), infrastruktury niezbędnej do ładowania, która pojawiłaby się w zajezdni oraz OZE w postaci fotowoltaiki z pompami ciepła i magazynami energii. Jeśli wniosek zostanie rozpatrzony pozytywnie, autobusy mogą pojawić się w Bydgoszczy pod koniec 2025 r.
W czwartek i piątek autobus będzie sprawdzany na wybranych kursach linii nr 83. W kolejnych dniach testy zostaną przeprowadzone w pojazdach z numerem 64. Jeśli ktoś chce „zapolować” na elektryka, może sprawdzić szczegółowy rozkład jazdy na stronie ZDMiKP. Pojazdy nie kursują każdego dnia, co wynika z konieczności ich ładowania – dziś spółka nie ma własnej infrastruktury, która pozwalałaby na nieustanną eksploatację składów. Autobusowi z bliska będą mogli przyjrzeć się uczniowie szkół podstawowych i średnich w Bydgoszczy.
W piątek 22 września, w Dniu bez Samochodu, MZK zorganizuje w zajezdni przy ul. Inowrocławskiej 11 wydarzenie, które ma na celu promocję transportu zbiorowego i bezpieczeństwa w ruchu drogowym. Impreza odbędzie się w godzinach od 10 do 13. Oprócz pokazu autobusu elektrycznego, zaplanowano m.in. pokazy udzielania pierwszej pomocy przez ratowników medycznych.
Za napęd w testowanych autobusach odpowiadają 2 centralne silniki elektryczne. Pojazd przegubowy umożliwia podróż ponad 120 pasażerom, z czego ponad 40 stanowią miejsca siedzące. Wyposażono go w klimatyzację i fotele o podwyższonym komforcie, odporne na ścieranie i akty wandalizmu. Skład jest niskopodłogowy, a podłoga pokryta wykładziną antypoślizgową.
