Terminal w podbydgoskim Emilianowie bez marszałka województwa. Zaskakujący efekt rozmów

Wojciech Mąka
Wojciech Mąka
Główny Udziałowiec Terminala Intermodalnego w Emilianowie nie chce, żeby mniejszościowym udziałowcem spółki zostało województwo kujawsko-pomorskie. Tymczasem w budżecie Urzędu Marszałkowskiego zapisano na ten cel milion złotych.
Główny Udziałowiec Terminala Intermodalnego w Emilianowie nie chce, żeby mniejszościowym udziałowcem spółki zostało województwo kujawsko-pomorskie. Tymczasem w budżecie Urzędu Marszałkowskiego zapisano na ten cel milion złotych. PKP
Udostępnij:
Główny udziałowiec Terminala Intermodalnego w Emilianowie nie chce, żeby mniejszościowym udziałowcem spółki zostało województwo kujawsko-pomorskie. Tymczasem w budżecie Urzędu Marszałkowskiego zapisano na ten cel milion złotych.

Przebudowa zajezdni tramwajowej przy ul. Toruńskiej w Bydgoszczy

Spółka Terminal Intermodalny Bydgoszcz-Emilianowo została powołana przez Krajowy Ośrodek Wsparcia Rolnictwa w 2020 roku. To do tej pory największy udziałowiec. W kolejnych miesiącach do spółki dołączyły m.in. PKP i Bydgoski Park Przemysłowo Technologiczny. Była szansa na wejście do spółki Urzędu Marszałkowskiego Województwa Kujawsko-Pomorskiego. W budżecie województwa na ten rok znalazła się kwota miliona złotych na objęcie udziałów w spółce. Zaczęły się rozmowy z pozostałymi udziałowcami.

Ich efekt jest zaskakujący. Krajowy Ośrodek Wsparcia Rolnictwa wydał w miniony wtorek komunikat, że nie jest na obecnym etapie inwestycji zainteresowany zmianą struktury kapitałowej spółki, która skutkowałoby wejściem do spółki kolejnego mniejszościowego wspólnika.

- Krótko mówiąc nie chcą samorządu województwa kujawsko-pomorskiego w tej spółce. I co nam zrobicie? Interes gospodarczy państwa, województwa, nie ma znaczenia – komentuje Roman Jasiakiewicz, radny województwa, który walczył o milion złotych na objęcie udziałów.

- Jestem szalenie zdumiony odpowiedzią KOWR, chcę wierzyć, że to po prostu kaprys. Nawet przy objęciu udziałów przez województwo, główny głos i tak należałby do KOWR - mówi Roman Jasiakiewicz "Expressowi Bydgoskiemu". - Druga równorzędna odpowiedź na decyzję KOWR jest taka, że w spółce szykuje się zmiana właściciela. KOWR był założycielem dlatego, że początkowo terminal miał służyć przewożeniu produktów rolno-spożywczych. Teraz przy tych wszystkich zawirowaniach na świecie, ktoś musi towary przewozić, dlatego mówi się, że większościowym udziałowcem spółki Terminal Emilianowo mają zostać PKP. Być może więc w tej chwili wprowadzanie nowego udziałowca wywoływałoby zamęt.

Jasiakiewicz uważa, że objęcie udziału w spółce przez województwo spowoduje, że samorząd będzie się musiał zaangażować w projekt, a dotąd sprowadzało się ono jedynie do dość mglistych pomysłów na port rzeczny na Wiśle na wysokości Solca Kujawskiego albo Łęgnowa.

- Jesteśmy nieco zaskoczeni brakiem zainteresowania wejściem Województwa Kujawsko-Pomorskiego do spółki ze strony głównego udziałowca. Nie zmienia to jednak marszałkowskiego spojrzenia na budowę Terminala Intermodalnego w Emilianowie – w realizowanej polityce rozwoju województwa będziemy nadal wspierać tę inwestycję, za pomocą takich instrumentów, jakie w danej sytuacji będą możliwe do wykorzystania. Do oferty objęcia udziałów w spółce przez Województwo można powrócić w przyszłości, jeśli będzie taka wola ze strony Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa - uważa Zbigniew Ostrowski, wicemarszałek województwa.

Wicemarszałek podkreśla, że rozwój Terminala Intermodalnego w Emilianowie jest dla samorządu województwa kujawsko-pomorskiego bardzo ważny, ponieważ znacząco rozwija, w przestrzeni społeczno-gospodarczej naszego województwa, funkcję logistyczną - dotąd wciąż słabo rozwiniętą, a mającą bardzo duży potencjał i powszechnie uważaną za silnie stymulującą rozwój regionów. - Dlatego samorząd województwa od początku wspierał rozwój tego przedsięwzięcia - zaznacza Zbigniew Ostrowski. - Trzeba tu wspomnieć chociażby o dokonaniu przez sejmik województwa zmian formalnych w systemie obszarów chronionych, aby możliwa była w ogóle fizyczna realizacja tej inwestycji. Rozwój terminala jest też uwzględniany we wszystkich dokumentach planistycznych województwa. Kolejnym wyrazem tego zainteresowania było także wyrażenie woli finansowego zaangażowania, poprzez objęcie udziałów w spółce Terminal Intermodalny Bydgoszcz Emilianowo, a także zgłoszenie formalnego akcesu do spółki.

Według wstępnych założeń terminal w Emilianowie ma ruszyć w 2027 roku i być stopniowo rozbudowywany. Żeby był opłacalny, musi rocznie przeładowywać ok. 80 tys. ton ładunków, kierowanych m.in. do portu w Gdyni. Koszty budowy oszacowano od 83 do 122 milionów złotych.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na Twitterze!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na Twiterze!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Materiały promocyjne partnera

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Więcej informacji na stronie głównej Express Bydgoski
Dodaj ogłoszenie