- Bydgoszcz jest największym miastem w Polsce bez siedziby biura regionalnego Państwowej Agencji Inwestycji i Handlu - zaznacza radny sejmiku wojewódzkiego Jarosław Wenderlich.
Zwrócił się do marszałka województwa, Piotra Całbeckiego, składając interpelację. Napisał w niej: "Jak poinformował portal kujawypomorze.info, trwają zabiegi Prezydenta Torunia by utworzyć nowe biuro w „Grodzie Kopernika”. Przy czym jak najbardziej zasadne byłoby utworzenie nowego biura regionalnego PAIH SA także w największym mieście województwa, w Bydgoszczy, o co zabiega m.in. Stowarzyszenie Metropolia Bydgoska".
Wenderlich pyta, czy Urząd Marszałkowski lub jakiekolwiek jednostki wojewódzkie, w tym spółki prowadzą jakiekolwiek rozmowy dotyczące utworzenia biura regionalnego PAIH SA na terenie województwa kujawsko-pomorskiego? Jeśli tak, to na jakim są etapie?
W Kujawsko-Pomorskiem jak w Lubuskiem
Interpelacja ma datę 7 lutego. Marszałek odpowiedział radnemu 17 lutego w piśmie, w którym czytamy, że zarząd województwa Kujawsko-Pomorskiego "nie został zaangażowany w rozmowy Polskiej Agencji Inwestycji i Handlu (PAIH) z samorządem lokalnym w sprawie ulokowania Regionalnego Biura Handlowego tejże instytucji w żadnym z miast stołecznych".
Ponadto, zaznacza marszałek, samorząd województwa "od wielu lat z sukcesem prowadzi instytucje, które są odpowiedzialne za wsparcie małych i średnich przedsiębiorstwa w internacjonalizacji swojej działalności". Tymi jednostkami są Toruńska Agencja Rozwoju Regionalnego S.A. działająca od 1995 roku, a także Centrum Obsługi Inwestora i Eksportera w Departamencie Rozwoju Gospodarczego Urzędu Marszałkowskiego, które jest certyfikowaną jednostką PAIH - regionalnym partnerem powołanym do działania w porozumieniu z państwową Agencją Inwestycji Zagranicznych w zakresie inwestycji w 2004 roku i Ministerstwem Gospodarki w 2010 roku w zakresie eksportu.
Jak wynika z informacji pochodzących z Departamentu Wsparcia Regionalnego PAIH, na potrzeby odpowiedzi na interpelację radnego, nie podjęto jeszcze żadnych ostatecznych decyzji korporacyjnych zarówno przez Zarząd, jak i Radę Nadzorczą PAIH, co do utworzenia regionalnych biur czy to w Toruniu, czy w Bydgoszczy.
- Żywię nadzieję, że polityka naszego partnera, jakim jest PAIH, będzie jednolita w stosunku do obu dwustołecznych województw - zaznacza Piotr Całbecki. - RBH powstały bowiem w województwie lubuskim zarówno w Zielonej Górze, jak i w Gorzowie Wielkopolskim.
Ponadto, jak czytamy w odpowiedzi marszałka do radnego, potencjał "Bydgoszczy jako ośrodka przedsiębiorczości w naszym regionie jest niezaprzeczalny i z pewnością, w wyniku analiz prowadzonych przez Agencję, miasto wojewódzkie ma potencjał, aby być jedną z siedzib RBH.
"Biorąc pod uwagę odpowiedź Pana Pawła Pudłowskiego - wiceprezesa PAIH, skierowaną w dniu 7 lutego 2025 roku do Przewodniczącego Stowarzyszenia Metropolia Bydgoska Pana Piotra Cyprysa, liczę na pozytywne rozpatrzenie Państwa wniosku".
Biuro w Bydgoszczy? "Z przyjemnością przystąpimy do rozmów"
W tym ostatnim fragmencie Całbecki odnosi się do pisma, które PAIH wysłało do wspomnianego stowarzyszenia. Oto jego treść:
"Pragniemy wyjaśnić, że proces rozwoju sieci Regionalnych Biur Handlowych został ujęty w projekcie Strategii PAIH, jest rozłożony w czasie i uwzględnia analizy gospodarcze, które wykorzystujemy w uzasadnieniu tego działania.
W odpowiedzi na Państwa prośbę dotyczącą uruchomienia nowego Regionalnego Biura Handlowego w Bydgoszczy, pragniemy poinformować, że z przyjemnością przystąpimy do rozmów. Ostateczna decyzja zostanie podjęta na podstawie szczegółowych analiz gospodarczych regionu.
Z tego powodu chcę bardzo serdecznie podziękować za przekazany do PAIH dokument dotyczący Koncepcji Rozwoju Kraju 2050.
Licząc na Państwa wsparcie wierzymy, że wspólnie uda się wypracować odpowiednie rozwiązanie, które w znaczący sposób przyczyni się do dalszego rozwoju regionu i zlokalizowanych na terenie województwa przedsiębiorców".
Czym zajmuje się PAIH?
Polska Agencja Inwestycji i Handlu (PAIH) to kluczowa instytucja wspierająca rozwój polskiej gospodarki. Jej główne zadania obejmują przyciąganie bezpośrednich inwestycji zagranicznych oraz wspieranie ekspansji polskich firm na rynki międzynarodowe. Działa zarówno w kraju, jak i poprzez zagraniczne biura handlowe na całym świecie, oferując bezpłatne doradztwo, organizując misje gospodarcze oraz promując polskie marki i produkty za granicą.
