Zobacz wideo z drona: Przebudowa torowiska na Kapuściskach - marzec 2022

Prezes zarządu Terminala Intermodalnego Paweł Bukowski przedstawił dziś bydgoskim radnym sytuację w spółce, która została powołana do stworzenia terminalu multimodalnego w podbydgoskim Emilianowie. Plany są obiecujące.
- Jedyne województwo, które posiada jeszcze wolne, duże tereny inwestycyjne to województwo kujawsko-pomorski, które ma szansę stać się w najbliższej pięciolatce centrum inwestycyjnym - ocenił Paweł Bukowski, powołując się na raport PAiH.
Raport jest tworzony co pięć lat, kolejna edycja planowana jest w tym roku. Już dziś wiadomo, że dotychczasowe tereny inwestycyjne w najbardziej atrakcyjnych terenach (wskazywanych w raporcie w 2017 roku) są już na wyczerpaniu.
To Cię może też zainteresować
- Blady strach padł na bydgoskich działkowców. Komornik zajmuje konta ogrodom
- Pobicie Jarosława Dyksa z Bydgoszczy, jeden ze sprawców zapłacił... 16 złotych
- Turcja - wakacyjny hit Polaków teraz bez paszportu! Wyloty także z Bydgoszczy
- Ceny używanych aut w Bydgoszczy szaleją. Trzeba słono zapłacić [zdjęcia]
Jak informuje prezes, terminal powstanie początkowo na obszarze 10ha, by osiągnąć maksymalnie powierzchnię 20-25 ha. jednak do zagospodarowania wokół terminala będzie nawet 1000ha powierzchni, która jest już obiektem zainteresowania ze strony inwestorów. najpierw jednak ten teren musiałby być wyłączony z ochrony, by móc dopuścić na nim działalność przemysłową, usługowa i handlową.
Skąd zainteresowanie tymi terenami? - Obok zalet logistycznych (S10, S5, linie kolejowe), są też lasy, nie ma terenów zamieszkałych, nie ma rezerwatów, a linia 400kV, którą można wykorzystać do zasilania przemysłu, biegnie niedaleko - mówi Paweł Bukowski.
- Głównym dostarczycielem ładunków do Emilianowa będą terminale kontenerowe w Gdyni, ale ważne będzie także połączenie z Gdańskiem. Poprzez linię kolejową 207 połączymy się z portem w Elblągu, linią 18 do Szczecina i Świnoujścia oraz włączymy się do infrastruktury CPK - zapowiedział prezes.
Terminal będzie powstawał w trzech etapach, ma ruszyć w 2027 roku i być stopniowo rozbudowywany. By zarabiał na siebie musi rocznie przeładowywać ok. 80 tys. ton ładunków, tymczasem w 2030 Gdynia planuje rozładowywać w Emilianowie 1,5 mln ton ładunków. Koszty budowy oszacowano od 83 do 122 milionów złotych, w zależności od wyboru wariantu.