https://expressbydgoski.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Te przejścia dla pieszych są niebezpieczne

Sławomir Bobbe
Filip Kowalkowski
W zeszłym roku kujawsko-pomorska policja doliczyła się niemal 300 wypadków z udziałem pieszych. Niemal do 100 doszło w samej Bydgoszczy. W regionie zginęło 45 pieszych, a ponad 250 zostało rannych. Często kierowcy nie ustępowali pierwszeństwa pieszym.

Sprawdziliśmy, jak to jest z przepuszczaniem pieszych na pasach. Kierowca, widząc stojącego przy przejściu pieszego, który ma zamiar przejść na drugą stronę ulicy, powinien go przepuścić. Tyle teoria, bo praktyka wygląda zdecydowanie inaczej.

Na „litość” kierowców nie mają raczej co liczyć mężczyźni. Można mieć posturę Mariusza Pudzianowskiego z najlepszych lat startów w zawodach strongman, a i tak dla kierowców będzie się niewidzialnym. Szanse na napływ kultury u kierowców rosną gwałtownie, gdy przy przejściu ustawia się kobieta. Za to niemal wszyscy zatrzymuję się, gdy przy pasach pojawia się rodzic z dzieckiem albo samo dziecko.

Są jednak takie przejścia, przy których trzeba mieć „oczy dookoła głowy” i liczyć tylko na siebie. Gdzie jest najbardziej niebezpiecznie?

Na pierwszy ogień idzie owiane złą sławą przejście przy „Zielonych Arkadach”. Żeby dostać się na drugą stronę, trzeba pokonać trzy pasy ruchu. Skutek? Stoję dłuższą chwilę - żaden kierowca nie zatrzymuje się, mam wrażenie, że wielu nawet przyspiesza, by zdążyć na zielone na pobliskim skrzyżowaniu. Sytuację ratuje młody „kamikadze”, który spieszy się na czekający na przystanku tramwaj i po prostu wbiega na pasy, wymuszając gwałtowne hamowanie na kierowcach. Co, gdyby zahamować nie zdążyli?...

Kilkaset metrów dalej znajdują się kolejne niebezpieczne pasy, również bez sygnalizacji świetlnej. To przejście znajdujące się w połowie ulicy Kujawskiej, na wysokości ogromnego parkingu. Tędy z góry pędzą kierowcy dwoma pasami w kierunku ronda, a w górę zmierzają - również dwoma pasami - ci, którzy jadą na tzw. górny taras miasta. Czekam na przejście dłuższą chwilę, niby auta suną wolno, ale jakoś nikt zatrzymać się nie chce. Tym razem sygnał ‚stop” daje kobieta z wózkiem, która podchodzi do pasów od strony byłego browaru. Kierowcy zatrzymują się natychmiast.

Kolejny kawałek trzeba przejść, by znaleźć się na innej niebezpiecznej „zebrze”, tym razem - z sygnalizacją. To róg ulicy Markwarta i Krasińskiego, a zagrożenie stwarzają kierowcy, którzy nie rozumieją, do czego służy zielona strzałka. Wchodzę na pasy na zielonym i niemal rozjeżdża mnie golf na brodnickich „blachach”. Staram się uderzyć ostrzegawczo ręką w szybę, ale auto jedzie tak szybko, że nawet to się nie udaje. Gdyby przechodziła ze mną starsza osoba i nie zdążyła się cofnąć, doszłoby do wypadku!

Przeczytaj też: Wypadek na przejściu dla pieszych w Bydgoszczy

Na samej ulicy Markwarta, na wysokości skrętu w ulicę Sielanka, znajduje się kolejne niebezpieczne przejście. Tu pieszy jest słabo widoczny, zasłaniają go rosnące tuż obok drogi drzewa. Tymczasem kierowcy są rozpędzeni i nie ma co liczyć, że któryś z nich się zatrzyma, przepuszczając pieszego. Bez problemu można przejść dopiero, gdy na skrzyżowaniu kilkaset metrów wcześniej zmieniają się światła.

Nieco dalej, już na ulicy Ogińskiego, bezpieczeństwo pieszych wystawione jest na kolejną próbę. Na wysokości biblioteki UKW i stadionu Polonii, znajduje się „zebra”, którą pokonać można przechodząc przez dwie jezdnie - o dwóch i o trzech pasach w każdą stronę. Tym razem udaje mi się przejść na drugą stronę bez problemów. Zawdzięczam to grupie studentek, na widok których mężczyźni za kółkiem stali się angielskimi gentelmenami i zgodnie postanowili je przepuścić.

Policja cyklicznie prowadzi akcje „Pieszy”, w trakcie której zwraca szczególną uwagę na zachowania kierowców i występki przechodniów.

Pogoda poniedziałek, 24 kwietnia

- Najczęstsze przewinienia kierowców polegają na wyprzedzaniu na pasach lub tuż przed nimi (to kosztuje kierowcę 250 złotych i 10 punktów karnych) - wyjaśnia Przemysław Słomski z KWP w Bydgoszczy. - Nieustąpienie pierwszeństwa pieszemu na pasach to z kolei 10 punktów karnych i mandat 350 złotych.

Najsurowiej karani są ci, którzy omijają pojazd jadący w tym samym kierunku, który zatrzymał się właśnie po to, by przepuścić pieszego. Taki występek „nagradzany” jest mandatem w wysokości 500 złotych i 10 punktami karnymi.

Również piesi za łamanie przepisów na drogach są często karani. Najczęściej zdarza się przechodzenie przez przejście na czerwonym świetle (100 zł mandatu), przechodzenie w niedozwolonym miejscu (50 zł) i brak odblasków u poruszającego się po drodze poza terenem zabudowanym (100 zł). Wejście na drogę zza przeszkody czy pojazdu (100 zł) lub wtargnięcie na drogę pod nadjeżdżający pojazd (100 zł) grożą nie tylko wypadkiem, ale i zarzutem spowodowania zagrożenia w ruchu drogowym (200 zł).

Pieszy pod szczególną ochroną

Polub nas na Facebooku

Komentarze 17

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

p
pałys
Tak, jest na youtube nawet www.youtube.com/watch?v=PgohF7yQkHw&feature=youtu.be
M
Marcin
A jeszcze kierowcy najchętniej przy tych przejściach by parkowani na pewno...ZDM teraz wypuścił nawet kampanię na ten temat....
p
piechuraaa
inaczej by stali i stali i stali i stali i stali...............oooo! jakiś JEDEN kulturalny kierowca sie zatrzymuje!?!?!?! w ciągu 10 minut.!!
u
ustawa Pord
Art. 26. [Obowiązki kierującego pojazdem wobec pieszych]
1. Kierujący pojazdem, zbliżając się do przejścia dla pieszych, jest obowiązany zachować szczególną ostrożność i ustąpić pierwszeństwa pieszemu znajdującemu się na przejściu.
2. Kierujący pojazdem, który skręca w drogę poprzeczną, jest obowiązany ustąpić pierwszeństwa pieszemu przechodzącemu na skrzyżowaniu przez jezdnię drogi, na którą wjeżdża.
3. Kierującemu pojazdem zabrania się:
1) wyprzedzania pojazdu na przejściu dla pieszych i bezpośrednio przed nim, z wyjątkiem przejścia, na którym ruch jest kierowany;
2) omijania pojazdu, który jechał w tym samym kierunku, lecz zatrzymał się w celu ustąpienia pierwszeństwa pieszemu;
3) jazdy wzdłuż po chodniku lub przejściu dla pieszych.
4. Kierujący pojazdem, przejeżdżając przez chodnik lub drogę dla pieszych, jest obowiązany jechać powoli i ustąpić pierwszeństwa pieszemu.
5. Przepis ust. 4 stosuje się odpowiednio podczas jazdy po placu, na którym ze względu na brak wyodrębnienia jezdni i chodników ruch pieszych i pojazdów odbywa się po tej samej powierzchni.
6. Kierujący pojazdem jest obowiązany zachować szczególną ostrożność przy przejeżdżaniu obok oznaczonego przystanku tramwajowego nieznajdującego się przy chodniku. Jeżeli przystanek nie jest wyposażony w wysepkę dla pasażerów, a na przystanek wjeżdża tramwaj lub stoi na nim, kierujący jest obowiązany zatrzymać pojazd w takim miejscu i na taki czas, aby zapewnić pieszemu swobodne dojście do tramwaju lub na chodnik. Przepisy te stosuje się odpowiednio przy ruchu innych pojazdów komunikacji publicznej.
7. W razie przechodzenia przez jezdnię osoby niepełnosprawnej, używającej specjalnego znaku, lub osoby o widocznej ograniczonej sprawności ruchowej, kierujący jest obowiązany zatrzymać pojazd w celu umożliwienia jej przejścia.
u
ustawa o ruchu drogowym
Art. 14. [Zakazy dotyczące pieszych]
Zabrania się:
1) wchodzenia na jezdnię:
a) bezpośrednio przed jadący pojazd, w tym również na przejściu dla pieszych,
b) spoza pojazdu lub innej przeszkody ograniczającej widoczność drogi;
2) przechodzenia przez jezdnię w miejscu o ograniczonej widoczności drogi;
3) zwalniania kroku lub zatrzymywania się bez uzasadnionej potrzeby podczas przechodzenia przez jezdnię lub torowisko;
4) przebiegania przez jezdnię;
5) chodzenia po torowisku;
6) wchodzenia na torowisko, gdy zapory lub półzapory są opuszczone lub opuszczanie ich rozpoczęto;
7) przechodzenia przez jezdnię w miejscu, w którym urządzenie zabezpieczające lub przeszkoda oddzielają drogę dla pieszych albo chodnik od jezdni, bez względu na to, po której stronie jezdni one się znajdują.
u
ustawa o ruchu drogowym
Art. 13. [Przechodzenie przez jezdnię pieszego]
1. Pieszy, przechodząc przez jezdnię lub torowisko, jest obowiązany zachować szczególną ostrożność oraz, z zastrzeżeniem ust. 2 i 3, korzystać z przejścia dla pieszych. Pieszy znajdujący się na tym przejściu ma pierwszeństwo przed pojazdem.
2. Przechodzenie przez jezdnię poza przejściem dla pieszych jest dozwolone, gdy odległość od przejścia przekracza 100 m. Jeżeli jednak skrzyżowanie znajduje się w odległości mniejszej niż 100 m od wyznaczonego przejścia, przechodzenie jest dozwolone również na tym skrzyżowaniu.
3. Przechodzenie przez jezdnię poza przejściem dla pieszych, o którym mowa w ust. 2, jest dozwolone tylko pod warunkiem, że nie spowoduje zagrożenia bezpieczeństwa ruchu lub utrudnienia ruchu pojazdów. Pieszy jest obowiązany ustąpić pierwszeństwa pojazdom i do przeciwległej krawędzi jezdni iść drogą najkrótszą, prostopadle do osi jezdni.
4. Jeżeli na drodze znajduje się przejście nadziemne lub podziemne dla pieszych, pieszy jest obowiązany korzystać z niego, z zastrzeżeniem ust. 2 i 3.
5. Na obszarze zabudowanym, na drodze dwujezdniowej lub po której kursują tramwaje po torowisku wyodrębnionym z jezdni, pieszy przechodząc przez jezdnię lub torowisko jest obowiązany korzystać tylko z przejścia dla pieszych.
6. Przechodzenie przez torowisko wyodrębnione z jezdni jest dozwolone tylko w miejscu do tego przeznaczonym.
7. Jeżeli wysepka dla pasażerów na przystanku komunikacji publicznej łączy się z przejściem dla pieszych, przechodzenie do i z przystanku jest dozwolone tylko po tym przejściu.
8. Jeżeli przejście dla pieszych wyznaczone jest na drodze dwujezdniowej, przejście na każdej jezdni uważa się za przejście odrębne. Przepis ten stosuje się odpowiednio do przejścia dla pieszych w miejscu, w którym ruch pojazdów jest rozdzielony wysepką lub za pomocą innych urządzeń na jezdni.
G
Gość
Art. 13. [Przechodzenie przez jezdnię pieszego]
1. Pieszy, przechodząc przez jezdnię lub torowisko, jest obowiązany zachować szczególną ostrożność oraz, z zastrzeżeniem ust. 2 i 3, korzystać z przejścia dla pieszych. Pieszy znajdujący się na tym przejściu ma pierwszeństwo przed pojazdem.
2. Przechodzenie przez jezdnię poza przejściem dla pieszych jest dozwolone, gdy odległość od przejścia przekracza 100 m. Jeżeli jednak skrzyżowanie znajduje się w odległości mniejszej niż 100 m od wyznaczonego przejścia, przechodzenie jest dozwolone również na tym skrzyżowaniu.
3. Przechodzenie przez jezdnię poza przejściem dla pieszych, o którym mowa w ust. 2, jest dozwolone tylko pod warunkiem, że nie spowoduje zagrożenia bezpieczeństwa ruchu lub utrudnienia ruchu pojazdów. Pieszy jest obowiązany ustąpić pierwszeństwa pojazdom i do przeciwległej krawędzi jezdni iść drogą najkrótszą, prostopadle do osi jezdni.
4. Jeżeli na drodze znajduje się przejście nadziemne lub podziemne dla pieszych, pieszy jest obowiązany korzystać z niego, z zastrzeżeniem ust. 2 i 3.
5. Na obszarze zabudowanym, na drodze dwujezdniowej lub po której kursują tramwaje po torowisku wyodrębnionym z jezdni, pieszy przechodząc przez jezdnię lub torowisko jest obowiązany korzystać tylko z przejścia dla pieszych.
6. Przechodzenie przez torowisko wyodrębnione z jezdni jest dozwolone tylko w miejscu do tego przeznaczonym.
7. Jeżeli wysepka dla pasażerów na przystanku komunikacji publicznej łączy się z przejściem dla pieszych, przechodzenie do i z przystanku jest dozwolone tylko po tym przejściu.
8. Jeżeli przejście dla pieszych wyznaczone jest na drodze dwujezdniowej, przejście na każdej jezdni uważa się za przejście odrębne. Przepis ten stosuje się odpowiednio do przejścia dla pieszych w miejscu, w którym ruch pojazdów jest rozdzielony wysepką lub za pomocą innych urządzeń na jezdni.
G
Gość
Art. 13. [Przechodzenie przez jezdnię pieszego]
1. Pieszy, przechodząc przez jezdnię lub torowisko, jest obowiązany zachować szczególną ostrożność oraz, z zastrzeżeniem ust. 2 i 3, korzystać z przejścia dla pieszych. Pieszy znajdujący się na tym przejściu ma pierwszeństwo przed pojazdem.
2. Przechodzenie przez jezdnię poza przejściem dla pieszych jest dozwolone, gdy odległość od przejścia przekracza 100 m. Jeżeli jednak skrzyżowanie znajduje się w odległości mniejszej niż 100 m od wyznaczonego przejścia, przechodzenie jest dozwolone również na tym skrzyżowaniu.
3. Przechodzenie przez jezdnię poza przejściem dla pieszych, o którym mowa w ust. 2, jest dozwolone tylko pod warunkiem, że nie spowoduje zagrożenia bezpieczeństwa ruchu lub utrudnienia ruchu pojazdów. Pieszy jest obowiązany ustąpić pierwszeństwa pojazdom i do przeciwległej krawędzi jezdni iść drogą najkrótszą, prostopadle do osi jezdni.
4. Jeżeli na drodze znajduje się przejście nadziemne lub podziemne dla pieszych, pieszy jest obowiązany korzystać z niego, z zastrzeżeniem ust. 2 i 3.
5. Na obszarze zabudowanym, na drodze dwujezdniowej lub po której kursują tramwaje po torowisku wyodrębnionym z jezdni, pieszy przechodząc przez jezdnię lub torowisko jest obowiązany korzystać tylko z przejścia dla pieszych.
6. Przechodzenie przez torowisko wyodrębnione z jezdni jest dozwolone tylko w miejscu do tego przeznaczonym.
7. Jeżeli wysepka dla pasażerów na przystanku komunikacji publicznej łączy się z przejściem dla pieszych, przechodzenie do i z przystanku jest dozwolone tylko po tym przejściu.
8. Jeżeli przejście dla pieszych wyznaczone jest na drodze dwujezdniowej, przejście na każdej jezdni uważa się za przejście odrębne. Przepis ten stosuje się odpowiednio do przejścia dla pieszych w miejscu, w którym ruch pojazdów jest rozdzielony wysepką lub za pomocą innych urządzeń na jezdni.
m
martynkaa
Art. 13. [Przechodzenie przez jezdnię pieszego]
1. Pieszy, przechodząc przez jezdnię lub torowisko, jest obowiązany zachować szczególną ostrożność oraz, z zastrzeżeniem ust. 2 i 3, korzystać z przejścia dla pieszych. Pieszy znajdujący się na tym przejściu ma pierwszeństwo przed pojazdem.
2. Przechodzenie przez jezdnię poza przejściem dla pieszych jest dozwolone, gdy odległość od przejścia przekracza 100 m. Jeżeli jednak skrzyżowanie znajduje się w odległości mniejszej niż 100 m od wyznaczonego przejścia, przechodzenie jest dozwolone również na tym skrzyżowaniu.
3. Przechodzenie przez jezdnię poza przejściem dla pieszych, o którym mowa w ust. 2, jest dozwolone tylko pod warunkiem, że nie spowoduje zagrożenia bezpieczeństwa ruchu lub utrudnienia ruchu pojazdów. Pieszy jest obowiązany ustąpić pierwszeństwa pojazdom i do przeciwległej krawędzi jezdni iść drogą najkrótszą, prostopadle do osi jezdni.
4. Jeżeli na drodze znajduje się przejście nadziemne lub podziemne dla pieszych, pieszy jest obowiązany korzystać z niego, z zastrzeżeniem ust. 2 i 3.
5. Na obszarze zabudowanym, na drodze dwujezdniowej lub po której kursują tramwaje po torowisku wyodrębnionym z jezdni, pieszy przechodząc przez jezdnię lub torowisko jest obowiązany korzystać tylko z przejścia dla pieszych.
6. Przechodzenie przez torowisko wyodrębnione z jezdni jest dozwolone tylko w miejscu do tego przeznaczonym.
7. Jeżeli wysepka dla pasażerów na przystanku komunikacji publicznej łączy się z przejściem dla pieszych, przechodzenie do i z przystanku jest dozwolone tylko po tym przejściu.
8. Jeżeli przejście dla pieszych wyznaczone jest na drodze dwujezdniowej, przejście na każdej jezdni uważa się za przejście odrębne. Przepis ten stosuje się odpowiednio do przejścia dla pieszych w miejscu, w którym ruch pojazdów jest rozdzielony wysepką lub za pomocą innych urządzeń na jezdni.

Art. 14. [Zakazy dotyczące pieszych]
Zabrania się:
1) wchodzenia na jezdnię:
a) bezpośrednio przed jadący pojazd, w tym również na przejściu dla pieszych,
b) spoza pojazdu lub innej przeszkody ograniczającej widoczność drogi;
2) przechodzenia przez jezdnię w miejscu o ograniczonej widoczności drogi;
3) zwalniania kroku lub zatrzymywania się bez uzasadnionej potrzeby podczas przechodzenia przez jezdnię lub torowisko;
4) przebiegania przez jezdnię;
5) chodzenia po torowisku;
6) wchodzenia na torowisko, gdy zapory lub półzapory są opuszczone lub opuszczanie ich rozpoczęto;
7) przechodzenia przez jezdnię w miejscu, w którym urządzenie zabezpieczające lub przeszkoda oddzielają drogę dla pieszych albo chodnik od jezdni, bez względu na to, po której stronie jezdni one się znajdują.

Art. 26. [Obowiązki kierującego pojazdem wobec pieszych]
1. Kierujący pojazdem, zbliżając się do przejścia dla pieszych, jest obowiązany zachować szczególną ostrożność i ustąpić pierwszeństwa pieszemu znajdującemu się na przejściu.
2. Kierujący pojazdem, który skręca w drogę poprzeczną, jest obowiązany ustąpić pierwszeństwa pieszemu przechodzącemu na skrzyżowaniu przez jezdnię drogi, na którą wjeżdża.
3. Kierującemu pojazdem zabrania się:
1) wyprzedzania pojazdu na przejściu dla pieszych i bezpośrednio przed nim, z wyjątkiem przejścia, na którym ruch jest kierowany;
2) omijania pojazdu, który jechał w tym samym kierunku, lecz zatrzymał się w celu ustąpienia pierwszeństwa pieszemu;
3) jazdy wzdłuż po chodniku lub przejściu dla pieszych.
4. Kierujący pojazdem, przejeżdżając przez chodnik lub drogę dla pieszych, jest obowiązany jechać powoli i ustąpić pierwszeństwa pieszemu.
5. Przepis ust. 4 stosuje się odpowiednio podczas jazdy po placu, na którym ze względu na brak wyodrębnienia jezdni i chodników ruch pieszych i pojazdów odbywa się po tej samej powierzchni.
6. Kierujący pojazdem jest obowiązany zachować szczególną ostrożność przy przejeżdżaniu obok oznaczonego przystanku tramwajowego nieznajdującego się przy chodniku. Jeżeli przystanek nie jest wyposażony w wysepk
m
masakra z nieukami
ludzie na przejściach wymuszają swoje pierwszeństwo, dotyczy to również rowerzystów!! a wystarczy się zatrzymać i spojrzeć, a nie wchodzić bo ja mam prawo i ... BĘC!!! Przecież nic się nie zmieniło wg zasad przechodzenia przez pasy.
p
piotrek z piotrowskiego
Przejście Jagiellońska-Pałac Młodzieży-NOT - wyjątek z wyjątków zatrzyma się....
i tak samo dalej - Jagiellońska-Piotrowskiego....
a tramwaj z daleka DZWONI na pieszych (żeby szybciej spi........)
p
pieszy po szkole
Prawidłowe przejście przez jezdnię:
- zatrzymaj się przed przejściem i oceń sytuację.
- spójrz w lewo i sprawdź czy z tej strony nie nadjeżdża pojazd
- spójrz w prawo i sprawdź czy z tej strony nie nadjeżdża pojazd
- spójrz jeszcze raz w lewo
- patrząc w lewo przechodź zdecydowanym krokiem przez pasy na przejściu dla pieszych
- na środku jezdni spójrz w prawo i upewnij się czy nadal nikt nie nadjeżdża.
2. Na przejściu dla pieszych zabrania się:
- biegania
- zawracania
- chodzenia "spacerkiem'
k
kierowca/ pieszy
Dlaczego nikt nie wspomni o pieszych, którzy z kapturem na głowie, czy słuchawkami, wchodzą na pasy bez patrzenia, ba nawet wbiegają!!! A gdzie przepis i nauki z podstawówki, "Prawidłowe przejście przez jezdnię:

- zatrzymaj się przed przejściem i oceń sytuację.

- spójrz w lewo i sprawdź czy z tej strony nie nadjeżdża pojazd

- sprójrz w prawo i sprawdź czy z tej strony nie nadjeżdża pojazd

- spójrz jeszcze raz w lewo

- patrząc w lewo przechodź zdecydowanym krokiem przez pasy na przejściu dla pieszych

- na srodku jezdni spójrz w prawo i upewnij się czy nadal nikt nie nadjeżdża.

2. Na przejściu dla pieszych zabrania się:

- biegania

- zawracania

- chodzenia "spacerkiem'"
Gdyby tego się trzymali wszyscy, nie było by poszkodowanych pieszych
b
bydgoszczanin
Dodać tutaj jeszcze należy przejście na ulicy Glinki - Dąbrowa, ruch na Glinkach ogromny przez powstanie parku przemysłowego, miasto mówi o rozbudowywaniu firm szkoda że zapomina o bezpieczeństwie mieszkańców szczególnie tych najmłodszych. Dotarcie bezpiecznie do szkoły czy przejście na zajęcia do Chemika z przystanku autobusowego - wielkie wyzwanie. Ulica bardzo długa i bardzo ruchliwa i tylko jedna sygnalizacja świetlna....
G
Gość
Powinny skutkować natychmiastowym wnioskiem o ukaranie do Sadu Wydziału Karnego
Wróć na expressbydgoski.pl Express Bydgoski