Takie były rowery w PRL-u. Oto popularne modele, które mają wzięcie u kolekcjonerów [zdjęcia]

Sandra Szymańska
Sandra Szymańska
Jubilat, wigry, gazela, wagant, mustang – pamiętasz te rowery z PRL-u? Ten rodzaj transportu był wówczas najbardziej popularny. Niemały swój udział miała produkcja firmy Romet z Bydgoszczy. Dziś rowery z II połowy lat 80. i 90. dostają drugie życie.

Jest ekologiczny i stać na niego każdego. Rower to niewątpliwie wygodny i tani sposób poruszania się po okolicy: do szkoły, pracy lub rekreacyjnie. Szczególnie w czasach PRL-u był wyjątkowo popularny. W tamtych czasach nie każdy mógł sobie pozwolić na auto.
W Polsce pierwszy rower – samojazd - skonstruował warszawski malarz Edmund Perl. Był to model z drewna o trzech kołach.
Pierwsza produkcja rowerów w Polsce rozpoczęła się w 1917 roku w zakładzie F. Zawadzkiego. Początkowo było to 17 sztuk, w latach trzydziestych - 60 sztuk dziennie. Wkrótce powstały dalsze wytwórnie prywatne. W 1929 roku powstała Państwowa Wytwórnia Uzbrojenia w Warszawie, która zajmowała się produkcją rowerów marki "Łucznik" na skalę przemysłową. Roczna produkcja w tym okresie to 80 000 sztuk.

Po II wojnie światowej, w 1949 roku, powstała największa polska fabryka rowerów. Była to firma Romet z Bydgoszczy. Przedsiębiorstwo skupiało kilkanaście zakładów produkcyjnych w Bydgoszczy, Poznaniu oraz Czechowicach-Dziedzicach.

W szczytowych latach produkcja Rometu osiągała miliona sztuk rocznie. Na polskich ulicach królowały modele: Wigry, Jubilat, Zenit, Konsul, Gazela, Kometa, Wagant, Passat, Meteor, Orkan, Jaguar, Huragan, Universal, Reksio, Flaming. W roku 1991 zakłady zostały przekształcone w spółkę akcyjną o nazwie Zakłady Rowerowe "Romet" Spółka Akcyjna. W wyniku nieudanego procesu prywatyzacyjnego zakład został postawiony w stan upadłości i w 1998 roku sąd wystawił go na sprzedaż. Zakład R-1 zlikwidowano. Część zakładu R-2 w Poznaniu zlikwidowano, część przekazano w prywatne ręce.

Zobacz popularne rowery z PRL wystawione na sprzedaż na OLX:

Rower wciąż jest przedmiotem zainteresowania nie tylko profesjonalnych cyklistów. To ekologiczny i szybki środek komunikacji, szczególnie w zakorkowanych miastach. Na drogach można zauważyć nie tylko nowoczesne modele, ale też te, które były hitem w czasach PRL-u, a dziś ich właściciele dają im drugie życie.

***
Czytaj w serwisie pomorska.pl
Tak wyglądają kultowe samochody PRL-u - niektóre są sporo warte.Oto klasyka motoryzacji na zdjęciach
Takie są kolekcjonerskie hity PRL-u Te starocie są rozchwytywane i mogą być warte krocie

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na Twitterze!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na Twiterze!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Francja podwyższy wiek emerytalny. Protesty na miarę żółtych kamizelek

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na expressbydgoski.pl Express Bydgoski
Dodaj ogłoszenie