[break]
Pomysł rozbudowy drogi wojewódzkiej nr 249, która ma umożliwić uruchomienie nowej przeprawy promowej przez Wisłę na wysokości Solca Kujawskiego i Czarnowa w gminie Zławieś Wielka pochodzi z 2010 roku. Wtedy gminy Zławieś Wielka i Solec wraz z powiatami toruńskim i bydgoskim oraz Urzędem Marszałkowskim podpisały list intencyjny w tej sprawie.
Do parku przemysłowego
Przeprawa promowa w Solcu Kujawskim ma pomóc skomunikować ważne drogi krajowe: „dziesiątkę” oraz „osiemdziesiątkę” i poprawić dostęp mieszkańców gminy Zławieś Wielka do miejsc pracy na terenie soleckiego parku przemysłowego. Inwestycja wpłynęłaby również na podniesienie atrakcyjności turystycznej tej części województwa - mają nadzieję władze samorządowe.
Trwa opracowywanie dokumentacji projektowej, niezbędnej do realizacji przedsięwzięcia. Jednym z jego etapów są konsultacje społeczne, które się rozpoczęły.
- W pierwszym spotkaniu z projektantami i urzędnikami uczestniczyło kilkanaście osób, przede wszystkim te zainteresowane inwestycją - mówi Zbigniew Stefański, rzecznik prasowy Urzędu Miasta i Gminy Solec Kujawski. - Zapoznały się z dwoma wariantami przebiegu dobudowanej drogi oraz miejscami przeprawy.
PRZECZYTAJ:Prom pilnie potrzebny [DZIELNICOWYM OKIEM]
Pierwszy z wariantów zakłada wykorzystanie przyczółków mostowych już istniejących nad Wisłą. Jest najprostszy w realizacji, spowoduje też najmniejsze ingerencje w środowisko naturalne.
Drugi, wstępnie opracowany przez projektantów wariant zakłada powstanie przeprawy w odległości około 60 metrów od istniejących przyczółków. Ta lokalizacja to jednak konieczność poniesienia większych kosztów ekonomicznych i środowiskowych.
Zależy od środowiska
Decyzja o uwarunkowaniach środowiskowych jest w tym przypadku najważniejsza, to od niej zależy ostateczny kształt inwestycji.
- Planowana przeprawa powstanie na terenie objętym rygorystyczną ochroną „Natura 2000”, czyli programem specjalnej ochrony ptaków i ich siedlisk - mówi Beata Krzemińska, rzeczniczka prasowa Urzędu Marszałkowskiego. - Dlatego wydanie decyzji środowiskowej wymaga precyzyjnego, trwającego ponad rok, procesu inwentaryzacji przyrodniczych.
Taka inwentaryzacja rozpoczęła się już jesienią i będzie kontynuowana w okresie wiosenno-letnim.
Po wydaniu decyzji środowiskowej poznamy dokładniejsze uwarunkowania i parametry dotyczące przeprawy.
Drogą i ścieżką
Koszt dokumentacji planowanej przeprawy wyniesie ponad 430 tysięcy złotych. Zarząd Dróg Wojewódzkich będzie nią dysponować w drugiej połowie 2017 roku.
Wstępnie zakłada się, że prom o długości 29 metrów pomieści 15 samochodów osobowych i 80 osób o łącznej wadze blisko 40 ton, a jego zanurzenie nie przekroczy jednego metra.
Gotowy jest już koncepcja dostosowania infrastruktury drogowej do wymogów przeprawy.
Zakłada ona zbudowanie nowego dojazdu od strony Solca wraz z parkingiem umożliwiającym zawracanie pojazdów w razie sytuacji awaryjnych.
Na połączeniu drogi dojazdowej oraz ulic Bydgoskiej i Piotra Skargi projektant zaproponował budowę ronda z czterema wlotami. Przewiduje się też wzmocnienie i poszerzenie drogi nr 249 od strony Czarnowa i przebudowę skrzyżowania z drogą krajową nr 80. Obok drogi zaprojektowano również ścieżkę pieszorowerową.