https://expressbydgoski.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Solec Kujawski doczeka się promu przez Wisłę?

Tomasz Zieliński
Plany budowy przeprawy promowej przez Wisłę w Solcu Kujawskim nie powinny zakłócić planów budowy  platformy multimodalnej czyli rzecznego portu przeładunkowego
Plany budowy przeprawy promowej przez Wisłę w Solcu Kujawskim nie powinny zakłócić planów budowy platformy multimodalnej czyli rzecznego portu przeładunkowego Tomasz Czachorowski/Archiwum
Połączenie promowe Solca z Czarnowem wychodzi ze sfery marzeń. Za rok powinniśmy poznać decyzję, kiedy prom popłynie przez królową polskich rzek.

[break]
Pomysł rozbudowy drogi wojewódzkiej nr 249, która ma umożliwić uruchomienie nowej przeprawy promowej przez Wisłę na wysokości Solca Kujawskiego i Czarnowa w gminie Zławieś Wielka pochodzi z 2010 roku. Wtedy gminy Zławieś Wielka i Solec wraz z powiatami toruńskim i bydgoskim oraz Urzędem Marszałkowskim podpisały list intencyjny w tej sprawie.

Do parku przemysłowego

Przeprawa promowa w Solcu Kujawskim ma pomóc skomunikować ważne drogi krajowe: „dziesiątkę” oraz „osiemdziesiątkę” i poprawić dostęp mieszkańców gminy Zławieś Wielka do miejsc pracy na terenie soleckiego parku przemysłowego. Inwestycja wpłynęłaby również na podniesienie atrakcyjności turystycznej tej części województwa - mają nadzieję władze samorządowe.

Trwa opracowywanie dokumentacji projektowej, niezbędnej do realizacji przedsięwzięcia. Jednym z jego etapów są konsultacje społeczne, które się rozpoczęły.

- W pierwszym spotkaniu z projektantami i urzędnikami uczestniczyło kilkanaście osób, przede wszystkim te zainteresowane inwestycją - mówi Zbigniew Stefański, rzecznik prasowy Urzędu Miasta i Gminy Solec Kujawski. - Zapoznały się z dwoma wariantami przebiegu dobudowanej drogi oraz miejscami przeprawy.

PRZECZYTAJ:Prom pilnie potrzebny [DZIELNICOWYM OKIEM]

Pierwszy z wariantów zakłada wykorzystanie przyczółków mostowych już istniejących nad Wisłą. Jest najprostszy w realizacji, spowoduje też najmniejsze ingerencje w środowisko naturalne.

Drugi, wstępnie opracowany przez projektantów wariant zakłada powstanie przeprawy w odległości około 60 metrów od istniejących przyczółków. Ta lokalizacja to jednak konieczność poniesienia większych kosztów ekonomicznych i środowiskowych.

Zależy od środowiska

Decyzja o uwarunkowaniach środowiskowych jest w tym przypadku najważniejsza, to od niej zależy ostateczny kształt inwestycji.

- Planowana przeprawa powstanie na terenie objętym rygorystyczną ochroną „Natura 2000”, czyli programem specjalnej ochrony ptaków i ich siedlisk - mówi Beata Krzemińska, rzeczniczka prasowa Urzędu Marszałkowskiego. - Dlatego wydanie decyzji środowiskowej wymaga precyzyjnego, trwającego ponad rok, procesu inwentaryzacji przyrodniczych.

Taka inwentaryzacja rozpoczęła się już jesienią i będzie kontynuowana w okresie wiosenno-letnim.

Po wydaniu decyzji środowiskowej poznamy dokładniejsze uwarunkowania i parametry dotyczące przeprawy.

Drogą i ścieżką

Koszt dokumentacji planowanej przeprawy wyniesie ponad 430 tysięcy złotych. Zarząd Dróg Wojewódzkich będzie nią dysponować w drugiej połowie 2017 roku.

Wstępnie zakłada się, że prom o długości 29 metrów pomieści 15 samochodów osobowych i 80 osób o łącznej wadze blisko 40 ton, a jego zanurzenie nie przekroczy jednego metra.

Gotowy jest już koncepcja dostosowania infrastruktury drogowej do wymogów przeprawy.

Zakłada ona zbudowanie nowego dojazdu od strony Solca wraz z parkingiem umożliwiającym zawracanie pojazdów w razie sytuacji awaryjnych.

Na połączeniu drogi dojazdowej oraz ulic Bydgoskiej i Piotra Skargi projektant zaproponował budowę ronda z czterema wlotami. Przewiduje się też wzmocnienie i poszerzenie drogi nr 249 od strony Czarnowa i przebudowę skrzyżowania z drogą krajową nr 80. Obok drogi zaprojektowano również ścieżkę pieszorowerową.

Komentarze 6

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

b
buła
Za PRL ruscy nieraz most robili przez Wisłę.
B
Bydgoszczun
Abo dwa ! Na złość Toruniowi ! Jego /ich tunelów / ! No i du.. , znów się zaplątałem ale to moja wina bom z Bydgoszcza !
o
okaz
Nie chcemy zadnych polaczen z wrogim nam powiatem torunskim! Skoro ich gmina Zlawies Wielka nie chce przystapic pomimo naszeg łaskawego zaproszenia do Metropolii Bydgoskiej, to musimy ich jak najbardziej izolować i sie od nich odcinac.
q
qwe
Znacznie lepszy rozwiązaniem to tunel.
Teraz metropolia bydgoska zbuduje go /ten tunel/ w "try miga"/
j
justanotherguy
Będą wybory, będą obietnice. Cierpliwości.
M
Mariusz !!!
Uważam że zdecydowanie lepszym rozwiązaniem byłaby stała przeprawa mostowa, która może funkcjonować niezależnie od pory roku i stanu wody na Wiśle, który jest niezwykle zmienny. Przeprawa promowa jest zaś silnie uwarunkowana od warunków hydrologicznych. Obawiam się że prom częściej będzie nie funkcjonował, niż funkcjonował z w/w przyczyn.
Wróć na expressbydgoski.pl Express Bydgoski