Wiślany prom „Flisak” nie pływa od wtorku 4 czerwca, bowiem poziom wody opadł poniżej granicznej wartości, która wynosi 175 cm. Bez ograniczeń pływa przy stanie powyżej 200 cm.
Zanurzenie płaskodennej jednostki napędzanej bocznymi łopatami (niczym w starych wiślanych parostatkach) wynosi tylko 40 cm, a zatem mogłaby pływać bez większych przeszkód (omijając tylko piaszczyste łachy). Problemem są betonowe przyczółki promowe przy obu brzegach wielkiej rzeki. Te zaprojektowane zostały tak, że przy niskiej wodzie „Flisak” nie może na nie bezpiecznie opuścić stalowej rampy wjazdowej i wyjazdowej. Kąt pochylenia staje się za duży, nie pokona go samochód ani motocykl, a i poruszanie się pasażerów staje się niebezpieczne.
To też może Cię zainteresować
Dlatego zarząd województwa kujawsko – pomorskiego zdecydował o konieczności przebudowy przyczółków, aby zwiększyć możliwości przewozowe promu. Sejmik województwa przegłosował przeznaczenie na tę inwestycję z budżetu 2 milionów złotych.
Złożono dwie oferty
Na internetowej Platformie Zakupowej Zarządu Dróg Wojewódzkich w Bydgoszczy (ZDW), który jest administratorem przeprawy i wiodącej do niej drogi nr 249, pojawiła się informacja N4.361.33.2024 o „Modyfikacji przyczółków przeprawy promowej w Solcu Kujawskim i Czarnowie” – opracowanie dokumentacji technicznej. Termin wykonania przedmiotu umowy określony został na 6 miesięcy.
Po otwarciu ofert okazało się, iż złożyły je: warszawska spółka Hydroinvest i firma VALCONSULTING Piotr Paweł Chmielewski ze Świnoujścia. Pierwszy z oferentów zaproponował wykonanie dokumentacji za 452 tys. 640 zł, drugi za 649 tysięcy.
Natomiast zamawiający, czyli Zarząd Dróg Wojewódzkich w Bydgoszczy, zamierza przeznaczyć na sfinansowanie zamówienia zaledwie 160 tys. zł brutto.
Nie oznacza to, że przetarg zostanie unieważniony – może się okazać, że zarząd województwa dołoży jakąś kwotę z rezerwy budżetowej. Na razie złożone oferty są analizowane przez specjalistów z ZDW, porównywane do innych inwestycji.
Wydano ponad 22 mln zł
Przypomnijmy, że budowa przeprawy promowej między Solcem Kujawskim a Czarnowem, zatem zakup jednostki pływającej, całkowita modernizacja przyczółków promowych oraz drogi wojewódzkiej, pochłonęła ponad 22 mln złotych.
Zadanie zrealizowane zostało przy wykorzystaniu środków unijnych z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Kujawsko-Pomorskiego na lata 2014-2020.
