"Kursowanie przeprawy tymczasowo zawieszone" – brzmi lakoniczny komunikat na stronie internetowej Zarządu Dróg Wojewódzkich (ZDW) w Bydgoszczy.
Zaiste, widok promu "Flisak" przycumowanego do nabrzeża w Solcu Kujawskim jest smętny, bo nie ma tu życia, a wody wokół tyle co "kot napłakał" (wodowskaz w Fordonie podaje 125 cm). Tymczasem kursowanie promu możliwe jest przy co najmniej 175 cm.
Jednostka stoi tak od 4 czerwca, bo już wtedy zabrakło wody. Tegoroczne lato było rekordowo ciepłe i suche.
Załogi tu nie ma
Wyższa woda ma się tu pojawić dopiero w następny weekend 28-29 września, co będziemy "zawdzięczać" katastrofalnym opadom na południu Polski. Ale nawet wtedy kaptan nie da komendy do wypłynięcia, bo załoga nie została zakontraktowana. A załogi muszą być dwie, bo zmieniające się co tydzień. W każdej jest kapitan, bosman i marynarz.
"Postępowania, których przedmiotem było świadczenie usługi personelu pływającego na przeprawie promowej w Solcu Kujawskim w 2024 roku, zostały unieważnione z uwagi na brak ofert. Jednakże nawet w przypadku udzielenia zamówienia, z uwagi na stan wody, wykonawca nie mógłby świadczyć usługi" - wyjaśnił marszałek Piotr Całbecki w odpowiedzi na interpelację Jarosława Wenderlicha, radnego Sejmiku Województwa Kujawsko-Pomorskiego.
Radny wspomniał w swym piśmie o niedawnych wynikach kontroli bydgoskiej Delegatury Najwyższej Izby Kontroli, krytycznych wobec Zarządu Dróg Wojewódzkich (ZDW), który administruje przeprawą (drogą nr 249 i promem). Radny zapytał, w jaki sposób województwo zamierza rozwiązać tę patową sytuację oraz jak marszałek i podległy mu ZDW odnoszą się do wystąpienia pokontrolnego NIK – czy zrealizowano wnioski NIK? Czy po kontroli NIK toczą się się jeszcze jakieś postępowania?
Prom trzeba uniezależnić od wahań wody
Marszałek odpowiedział, iż "ze względu na zmieniające się warunki hydrologiczne podejmowane są działania mające na celu uniezależnienie przeprawy od zmieniającego się poziomu wody". ZDW analizuje warianty uniezależnienia od wahań wody.
Od siebie przypomnijmy, że ZDW w Bydgoszczy ma zlecić wykonanie dokumentacji technicznej na skonstruowanie dodatkowych elementów przyczółków przeprawy - ruchomych slipów, dzięki którym możliwy będzie bezpieczny wjazd na prom nawet przy bardzo niskim stanie wody.
To też może Cię zainteresować
Obecnie, właśnie ze względu na niską wodę, jest tak, że stalowa rampa zamontowana na promie nie może się bezpiecznie opuścić na betonowe nabrzeże – jej kąt ustawienia jest za duży. Po tej stromiźnie nie wjadą samochody, a i piesi mieliby trudności z wejściem na pokład.
W budżecie województwa kujawsko-pomorskiego zarezerwowano na projekt dokumentacji i wykonanie ruchomych slipów 2 mln zł.
ZDW nie zgadza się zarzutami NIK
Marszałek odpowiedział także radnemu Wenderlichowi, iż ZDW nie zgadza się zarzutami NIK.
W ocenie zarządu dróg zrealizowano wszystkie wnioski pokontrolne. Skoro NIK złożyła zawiadomienia, o których pisano w informacjach prasowych, należy pozostawić ocenę działalności zarządu właściwym organom. Według stanu na dzień sporządzenia pisma zarząd dróg nie otrzymał żadnej informacji o wszczęciu postępowania w sprawie przez odpowiednie służby po kontroli NIK.
Izba złożyła zawiadomienia do prokuratury o możliwości popełnienia przestępstwa i do CBA o działaniach noszących znamiona korupcyjne. Zawiadomienia skierowano także do rzecznika dyscypliny finansów publicznych o naruszeniu ustawy o dyscyplinie finansów publicznych, a także do marszałka województwa kujawsko-pomorskiego z uwagi na fakt, iż ZDW jest jednostką budżetową, finansowaną przez samorząd województwa, a nadzór nad nim sprawuje zarząd województwa.
