https://expressbydgoski.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Rząd chce, żeby cykliści (ci bez prawa jazdy) zdawali egzamin z ruchu drogowego. To dobry pomysł?

Bernardyńska wypadek rower i opelRowerzystka wypadek pasy
Bernardyńska wypadek rower i opelRowerzystka wypadek pasy Dariusz Bloch
W zeszłym roku ofiar w wypadkach z udziałem rowerzystów było u nas 19, rok wcześniej 23 (plus około 400 rannych). Dlatego zmieniają się przepisy.

[break]
Częściej są sprawcami niż ofiarami, a czasami, przynajmniej we wstępnej fazie śledztwa, nie wiadomo do końca, kto ponosi winę za dramatyczne zdarzenie, jak w głośnym zeszłorocznym wypadku z ronda Bernardyńskiego. Było tak: kobieta wjechała rowerem na przejście dla pieszych i wpadła prosto pod koła opla.

Początkowo policja oskarżyła rowerzystkę, na jej niekorzyść przemawiał fakt, że wjechała na przejście, a powinna była przeprowadzić przez nie rower. Sytuacja odwróciła się diametralnie, gdy okazało się, że wypadek nagrała kamerka samochodowa. Na filmie widać, że opel z pełną prędkością mija autobus, który zatrzymał się przed przejściem, żeby przepuścić cyklistkę. I kierowca, i kobieta popełnili błędy, ale ciężar winy kierowcy był znacznie większy. Być może potrąciłby kobietę nawet idącą przy rowerze...

To nie kraj dla rowerów

Ministerstwo Infrastruktury przeanalizowało statystyki i uznało, że i rowerzystom przyda się kurs zasad ruchu drogowego. Podpierają się policyjnymi danymi. - W 2015 roku cykliści byli sprawcami 51 wypadków drogowych - mówi Kamila Ogonowska z Zespołu Prasowego KWP Bydgoszcz. - Zginęło siedem osób, a 46 odniosło obrażenia. Rok wcześniej rowerzyści przyczynili się do 42 wypadków z 9 zabitymi i 30 rannymi.

Jak to wygląda z drugiej strony? W 2015 roku niezawinionych ofiar wśród rowerzystów było 12, a rannych w wypadkach z ich udziałem 121 (w 2014 ofiar było 14, rannych 113). Relacji: kierujący rowerami - autami - piesi przyjrzała się też globalnie Europejska Rada Bezpieczeństwa Transportu. Odkryła, że Polska jest jednym z najniebezpieczniejszych krajów dla rowerzystów. Wskaźnik ich śmierci w wypadkach na milion mieszkańców wynosi u nas ok. 8. Za nami są tylko Serbia (8,5) i Litwa (8,5). Przez dekadę (2003-2013) w Polsce liczba ginących w wypadkach rowerzystów na szczęście spadła o 9,1 proc. Jednym z większych problemów ich dotyczących jest sytuacja osób po 65. roku życia. Ginie u nas takich ludzi najwięcej w UE (21 śmierci na milion mieszkańców).

Kierowca ma trudniej

- Dlatego gorąco popieramy projekt egzaminowania rowerzystów - mówi Ryszard Fonżychowski, prezes Stowarzyszenia „Droga i Bezpieczeństwo”.

- Nie może być tak, że wszyscy użytkownicy ruchu drogowego są według prawa równorzędni, równoprawni, jednakowo zobowiązani do dbania o bezpieczeństwo, ale tylko od kierowców wymaga się udowodnienia wiedzy i umiejętności zachowania się w ruchu drogowym i obarcza się ich ogromną odpowiedzialnością. Rowerzyści niczego nie muszą udowadniać: ani że wiedzą, ani że potrafią. Wymaga się od nich tylko skończenia 18 lat albo i tego nie, a przecież i oni stwarzają zagrożenie. Jeżdżą nieoświetleni, co kierowcy nie uszłoby na sucho, jeżdżą chodnikiem, straszą nierzadko pieszych, dzieci... Wiele mógłbym mówić. Cieszę się, że rowerzyści przejdą testy. Będzie to z pożytkiem i dla nich, i dla innych.

PRZECZYTAJ:Dwa koła kontra duże miasto

Tego samego zdania jest Paweł Wawrzor, bydgoski miłośnik dwóch kółek i tzw. rowerowej masy krytycznej. - Nie mam nic przeciwko egzaminom. Widzę niepewności wielu rowerzystów, ich czajenie się na przejściach, na jezdni, szczególnie na skrzyżowaniach bez świateł. Potrafią wprowadzić chaos, nie wiedzą, co robić...

Propozycję wprowadzenia kart rowerowych Ministerstwo Infrastruktury wpisało w Narodowy Program Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego. Egzaminy miałyby się odbywać pod okiem policjantów z drogówki, m.in. w szkołach, w komisariatach.

Komentarze 10

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

y
yacaR
mi ostatnio matka KRETYNKA wjechala z dzieciakami przed auto , twierdzac ze ma zawsze pierwszenstwo na kazdej sciezce nawet przecinajac glowną droge z pierwszenstwem. DEBI...KA
b
bydgoszczanka
Widzę, że prawda w oczy kole... Dobrze wiem, że co nie którzy kierowcy to pożal się boże... ale tu rozmawiamy o rowerzystach... bez uprawnień...
o
oto moto.
Te kubica, a ty jak jeźdźisz?
l
luftpompka
Więcej szacunku Bydgoszczanko dla miłośników dwu pedałów, bo wypniemy na Ciebie swoje... siodełka
s
stan.m
Samochody i motocykle wraz z taksówkarzami jeżdżą nie lepiej. To jest dopiero jazda. Kart rowerowych zabrania Konwencja Wiedeńska.
G
Gość
Bardzo dobry pomysł. Są przecież uczestnikami ruchu drogowego,więc powinni być tak samo traktowani.
D
Dobry Pomysł
Niech zdają i poznają zasady Ruchu Drogowego a nie jak ta co na zdjęciu wyżej Powinna zostać sprawcą Zdarzenia
Pasy są dla ruchu pieszego a nie jeżdżenia po nich rowerem z Całym impetem Dziwię sie ze jeszcze jej nie ukarali za nagle wtargnięcie na rowerze z chodnika na pasy powodując wypadek i uszczerbek na własnym zdrowiu a uszkodzony samochód to Kto naprawi ............?
Na rowerze Dwa Wykroczenia jednocześnie -od razu
Jazda po chodniku i po pasach dla pieszych a ciekawe czy miała Odpowiednie Uprawnienia
j
jan
Są uczestnikami ruchu drogowego, to chyba oczywiste, że powinni znać zasady obowiązujące wszystkich kierujących.
a
art
bardzo dobry pomysł jak i również na skutery gówniarze jeżdzą sobie jak chcą slalomem nie znając zasad ruchu drogowego POPIERAM
b
bydgoszczanka
Bardzo dobry pomysł, bo rowerzyści teraz to jak święte k.... A przy okazji to powinny być mandaty dla rowerzystów, którzy jadą ulicą w miejscach gdzie zrobiono dla nich ścieżki rowerowe. Miło patrzeć, że ludzie chętniej uprawiają sporty ale niech robią to z głową... Już nie wspomnę jak wjeżdżają na pasach prosto pod koła samochodów, a niestety auto powyże 3,5 t od razu nie wyhamuje!
Wróć na expressbydgoski.pl Express Bydgoski