- Program Kolej Plus to budowa i odbudowa połączeń kolejowych. Przez nieodpowiedzialną politykę transportową po 1989 roku wiele linii kolejowych zostało zlikwidowanych. Nie powstały też nowe – tam, gdzie są one potrzebne i oczekiwane przez Polaków. Wychodzimy naprzeciw tym oczekiwaniom. Od dzisiaj samorządy mogą składać wnioski o rządowe wsparcie. To pierwszy w historii program tego typu - zapowiedział Andrzej Adamczyk, minister infrastruktury.
PKP PLK rozpoczęły właśnie nabór wniosków od samorządów do Programu Uzupełniania Lokalnej i Regionalnej Infrastruktury Kolejowej Kolej Plus. Samorządy będą mogły pozyskać wsparcie w wysokości 85 procent kosztów inwestycji, resztę muszą dorzucić same. Program skierowany jest do samorządów, ale również związków i stowarzyszeń samorządowych takich jak np. Metropolia Bydgoszcz. Cel – wznawianie połączeń kolejowych na nowych trasach i rewitalizacja starych oraz budowa nowych przystanków kolejowych w miastach, które chcą uzyskać połączenia kolejowe do miast wojewódzkich. W efekcie ma zmniejszyć się wykluczenie komunikacyjne, a regiony mają poprawić swoją atrakcyjność. Budżet przedsięwzięcia jest spory, zapewniono 5,6 miliarda złotych na ten cel. Samorządy mają trzy miesiące na złożenie na tyle dobrych wniosków, by przeszły weryfikacje i trafiły do drugiego etapu, w którym trzeba będzie przedstawić już wszystkie dokumenty włącznie ze studium planistyczno-prognostycznym (będzie na to rok).
Jak dobry jesteś?
- Z dużym zainteresowaniem przyjęliśmy informację o ogłoszeniu programu Kolej+. Samorząd województwa w pełni popiera rozwój lokalnej infrastruktury, gdyż może się to przyczynić do poprawy dostępności obszarów dziś wykluczonych komunikacyjnie - ocenia Tomasz Moraczewski, dyrektor marszałkowskeigo Departamentu Transportu. - Z uwagi na to, że od czasu powstania pierwotnej, proponowanej przez Radę Ministrów, listy projektów do ogłoszeniu naboru wniosków minęło trochę czasu, uznaliśmy za właściwe wystąpienie do samorządów lokalnych, jako potencjalnych beneficjentów środków, o wyrażenie stanowiska, co do woli udziału w projekcie Kolej+. Aktualnie czekamy na propozycje gmin i powiatów, co do ich zainteresowania realizacją przedsięwzięć. Władze województwa będą aktywnie wspierały wszystkie te projekty, które uzyskają dofinansowanie i będą zasadne z punktu widzenia społeczno-gospodarczego.
Jakie linie mogłyby być zrewitalizowane? Tu z pomocą przychodzi projekt strategii rozwoju województwa, w którym czytamy, że "na funkcjonowanie transportu publicznego na terenie województwa w sposób znaczący mogłaby wpłynąć realizacja rządowego Programu Kolej Plus, który zakłada: odbudowę połączenia Szubin-Żnin oraz Świecie – Terespol Pomorski. W przypadku Świecia rozwiązaniem alternatywnym, w pełni realizującym interes rozwojowy województwa kujawsko-pomorskiego, byłaby także przebudowa linii kolejowej nr 131, wprowadzająca przebieg tej linii do miasta".
O powrót kolei stara się m. in. Koronowo, a także Kcynia. Specjaliści od transportu kolejowego podkreślają jednak, ze nie wystarczy zapał społeczników, a nawet zainteresowanie lokalnych samorządów. Prawdziwa trudność stanowić będzie nie utworzenie połączeń, ale późniejsze ich utrzymanie i obsługa całej infrastruktury.
