Kilka dni temu miasto otrzymało od wojewody tzw. ZRID (zezwolenie na realizację inwestycji drogowej) w sprawie przedłużenia Trasy Uniwersyteckiej.
Dokument jest nie tylko pozwoleniem na budowę, ale również zatwierdza podziały nieruchomości i z mocy prawa przenosi własność działek na skarb państwa lub odpowiednich jednostek samorządu terytorialnego.
Dla właścicieli nieruchomości położonych na terenie przyszłej budowy Trasy Uniwersyteckiej oznacza to, że zostaną oni wykupieni w drodze procedury wywłaszczeniowej, a nie indywidualnych negocjacji.
Rozbudowa Trasy Uniwersyteckiej: Zgody brak
Na to nie zgadza się Krzysztof Pietrzak, właściciel tartaku przy ul. Ujejskiego w Bydgoszczy, który - odkąd dowiedział się o planowanej inwestycji - próbuje negocjować z miastem inne warunki wykupu swojej ziemi. Twierdzi jednak, że miasto nie jest zainteresowane rozmowami.
- W ciągu pięciu ostatnich lat tylko do prezydenta Rafała Bruskiego wysłałem trzynaście pism. Poza tym, ponad sto do różnych innych urzędników. Błagam w nich o możliwość negocjacji - mówi „Expressowi Bydgoskiemu” Krzysztof Pietrzak. Nie ukrywa też, że będzie blokował inwestycję wszelkimi sposobami. W miniony piątek w Prokuraturze Rejonowej Bydgoszcz-Północ złożył zawiadomienie o podejrzeniu popełnienia przestępstwa przez wojewodę kujawsko-pomorskiego.
Rozbudowa Trasy Uniwersyteckiej: Dwa błędy wojewody?
W swoim doniesieniu mężczyzna wskazuje m.in. na dwa błędy popełnione przez Kujawsko-Pomorski Urząd Wojewódzki przy wydawaniu decyzji ZRID. Chodzi tam o niepowiadomienie w trakcie procedury jednej ze stron postępowania oraz o wydanie zgody na realizację inwestycji, mimo że sprawę bada Samorządowe Kolegium Odwoławcze. Na wniosek właściciela tartaku, złożony w czerwcu br., SKO wszczęło postępowanie o stwierdzenie nieważności tzw. decyzji środowiskowej, wydanej w lutym 2015 roku przez Prezydenta Miasta Bydgoszczy. Wniosek ma być rozpatrzony przez kolegium do końca września br.
Inwestycja zakłada przedłużenie Trasy Uniwersyteckiej w kierunku południowym. Powstaną nowa ulica, wiadukt, ronda. Koszt: 50 milionów złotych.