- W zeszłym roku odbyła się pierwsza edycja rywalizacji o Rowerową Stolicę Polski, wzięły w niej udział 23 miasta prezydenckie z całej Polski – mówi Łukasz Krupa, dyrektor Biura Promocji Miasta i Współpracy z Zagranicą bydgoskiego ratusza. - Użytkownicy przejechali ponad 1 mln 200 tysięcy kilometrów, zwyciężyła Nowa Sól, do której trafił przechodni puchar. W tegorocznej rywalizacji zadeklarowało udział ponad 40 miast prezydenckich na 108 w kraju. To bardzo dobry wynik, pokazuje, że nasz pomysł bardzo dobrze przyjął się wśród samorządowców i mieszkańców, którzy uważają, że takie wydarzenie, zachęcające do aktywnego trybu życia i mobilizacji to dobry kierunek, integrujący lokalne społeczności.
JAK DOBRZE ZNASZ BYDGOSZCZ? SPRAWDŹ SIĘ W TYM QUIZIE:
Plan zakładał jednak, że rywalizacja o RSP odbędzie się w maju, tego chcieli sami rowerzyści, głosując w ankietach. Sytuacja związana z wirusem spowodowała, że i w tym roku, podobnie jak w zeszłym, kręcić kilometry będziemy we wrześniu.
- Startujemy lokalnie jako Metropolia Bydgoszcz z sąsiadującymi gminami. Planujemy wspólne przejazdy cotygodniowe, organizację zabaw i pikników rowerowych integrujących mieszkańców - zapowiada Łukasz Krupa.
Można mieć pewność, że w rywalizacji pomoże również Bydgoska Masa Krytyczna, która tradycyjnie aktywizuje społeczność rowerową.
Na razie chętnym do rywalizacji pozostaje trening.
- W treningu, który ma charakter zabawy, bierze udział 29 miast. Dlaczego trening zorganizowaliśmy? Ze względu na samych rowerzystów, którzy pisali do nas, że pomimo obostrzeń rządowych, które z tygodnia na tydzień malały, nie mogli podjąć rywalizacji. Stąd pomysł oficjalnego treningu – ruszył 1. czerwca, potrwa do 16. sierpnia - wyjaśnia Tomasz Dobrowolski, koordynator akcji.
W treningu punkty liczone są inaczej niż w czasie zasadniczej rywalizacji. Tu każdy przejechany kilometr to jeden punkt dla miasta. We wrześniu do punktacji będzie liczyła się suma kilometrów przejechanych przez rowerzystów, podzielona przez liczbę mieszkańców. Chodziło o to, by również mniejsze ośrodki miejskie miały szansę na podjęcie wyrównanej walki z dużymi miastami. Dzięki takim regulaminowym zapisom, silne środowisko rowerowe stosunkowo niewielkiego miasta – Nowej Soli, mogło sprawić niespodziankę i wywalczyć pierwszy w historii tytuł Rowerowej Stolicy Polski.
Matura 2020. Tutaj zamieścimy odpowiedzi [język polski, angielski, matematyka]
- Aplikacja Rowerowa Stolica Polski bardzo fajnie się przyjęła, mieszkańcy mieli spore oczekiwania, bo wcześniejsza „apka” European Cycling Challenge postawiła wysoko poprzeczkę. Szkoda, że nie udało się rywalizować w maju, jest cieplej i przyjemniej, mam nadzieję, że we wrześniu pogoda również nam dopisze. My, jako środowisko rowerowe, bardzo mocno przyłączamy się do akcji, bo jest ona promocją ruchu rowerowego i zdrowego stylu życia. Po liczbie użytkowników widać, że mieszkańcy korzystają z roweru, apka pokazuje nam jednocześnie gdzie jeżdżą rowerzyści, gdzie są potrzeby rozwoju infrastruktury rowerowej - chwali Wojciech Bulanda, radny Rady Miasta Bydgoszczy, wieloletni "szef" Bydgoskiej Masy Krytycznej.
Aplikację ściągnąć można na smartfony m. in ze sklepu Google.
POLECAMY:

Bydgoscy mistrzowie parkowania. To potrafią wymyślić!
Wideo: Smaki Kujaw i Pomorza sezon 2 odcinek 14
