https://expressbydgoski.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Rowerem do dworca i dalej

Katarzyna Idczak
Przy okazji budowy linii tramwajowej do dworca powstanie trasa dla rowerów. Do końca 2013 roku pojawią się nowe ścieżki, a nad wszystkim ma czuwać pełnomocnik ds. rowerowych.

Przy okazji budowy linii tramwajowej do dworca powstanie trasa dla rowerów. Do końca 2013 roku pojawią się nowe ścieżki, a nad wszystkim ma czuwać pełnomocnik ds. rowerowych.

<!** Image 3 align=none alt="Image 170007" sub="Grafika Milena Wojtkowiak">Według planów bydgoskiego Zarządu Dróg i Komunikacji Publicznej w latach 2010-2013 powstanie w naszym mieście ok. 25 km nowych ścieżek rowerowych.

W 2012 roku 9-kilometrowa dwukierunkowa droga wyrośnie po śladzie istniejącego szlaku Fordon - Myślęcinek. Jeszcze w tym roku 6,5-kilometrowy odcinek nowego przejazdu rowerowego zostanie oddany w Parku Przemysłowym. Również w trwającym sezonie cykliści mają się już cieszyć ścieżką o długości 1,2 km na Wyspie Młyńskiej. W latach 2011-2012 drogowcy postarają się o trasę wzdłuż ul. Chodkiewicza.

<!** reklama>Bardziej konkretnie przedstawia się projekt dotyczący inwestycji „Tramwaj do dworca”. - Nie ma sensu tworzyć wszędzie nowych ścieżek. Staramy się kreować dla rowerzystów bezpieczną trasę - wyjaśnia Krzysztof Kosiedowski, rzecznik ZDMiKP w Bydgoszczy.

Specjalnie z myślą o cyklistach zostanie zmieniona ul. Dworcowa na odcinku od Gdańskiej do Matejki. Szerokość jezdni dla aut i rowerów jest obliczona na 4,5 m. Będzie wyłożona oszlifowaną kostką kamienną - to ma być kompromis pomiędzy potrzebą cyklistów a koncepcją konserwatora zabytków. - Będzie gładko jak na stole - zapewnia Krzysztof Kosiedowski. - Ponadto ruch rowerowy dopuścimy w obu kierunkach, na czym zależało miłośnikom dwóch kółek. Na tym odcinku Dworcowej będzie można rozwinąć prędkość maksymalnie do 20 km/h, a miejsca parkingowe są zaprojektowane poza jezdnią, tak aby auta nie stawały na drodze rowerzystom. Postój dla rowerów zapewni 26 stojaków ustawionych wzdłuż całej ulicy. Zmieści się również chodnik dla pieszych.

Przy okazji budowy linii tramwajowej do dworca powstanie też kilka fragmentów odrębnej dwukierunkowej ścieżki rowerowej pokrytej nawierzchnią betonowo-asfaltową. Tak będzie na odcinkach od Focha do nowego mostu przez Brdę, od mostu do ul. Dworcowej, od Unii Lubelskiej do siedziby Żandarmerii Wojskowej (ul. Zygmunta Augusta) oraz od Rycerskiej do przejazdu kolejowego. Na nowym moście przewidziano dwukierunkową ścieżkę rowerową o szerokości 2 m z nawierzchnią epoksydową. Przejazd od ul. Dworcowej do Unii Lubelskiej cykliści będą dzielić z pieszymi, a na trasie od siedziby żandarmerii do ul. Rycerskiej ruch rowerowy ma odbywać się po jezdni, która będzie obsługiwać tylko przyległe do ulicy posesje. Na wysokości Warszawskiej ścieżka będzie przechodziła na drugą stronę ul. Zygmunta Augusta, gdzie wyznaczone zostaną 32 stanowiska postojowe dla rowerów.

- W przypadku inwestycji, które już są realizowane, ważne będzie dopilnowanie szczegółów, takich jak wysokość krawężników, wjazdów i zjazdów z drogi rowerowej, zachowania skrajni. Niestety, nie wiemy, czy zostały one ujęte w projekcie. Jeśli nie, to możemy mieć nadzieję, że na etapie wykonawstwa miasto i inwestor dojdą do porozumienia, by skorygować braki - mówi Łukasz Juszczak, prezes Stowarzyszenia Bydgoszcz Rowerowa.

Jego zdanie na temat infrastruktury rowerowej w Bydgoszczy może mieć wkrótce największe znaczenie, ponieważ jak dowiedzieliśmy się nieoficjalnie, właśnie Łukasz Juszczak został wybrany na stanowisko pełnomocnika prezydenta ds. rowerowych. - Nic nie wiem o tej decyzji. Ale środowisko rowerowe chciałoby poznać kompetencje pełnomocnika - mówi Łukasz Juszczak. Przypomnijmy, że kwestia sporna dotyczy tego, jak miałby pracować pełnomocnik. Rowerzyści tłumaczą, że nikt nie ma czasu na to, aby pogodzić pracę zawodową z pełnieniem społecznej funkcji, którą trzeba by realizować w godzinach pracy urzędu. Proponowali stworzenie specjalnego etatu.

- Nie ma mowy o etacie. Ale jeśli pełnomocnik się sprawdzi, można porozmawiać o gratyfikacji za jego pracę - wyjaśnia Piotr Kurek, rzecznik bydgoskiego ratusza.

Warto wiedzieć

Plan budowy ścieżek rowerowych w Bydgoszczy w latach 2011-2013 (dłuższych niż kilometr):

Fordon - Myślęcinek (2012 r.) - całkowita długość około 9 kilometrów

Bulwar nadrzeczny (2011-13) – ścieżka rowerowa od ul. Unii Lubelskiej do mostu Pomorskiego (bez odcinka przy Starym Porcie), całkowita długość - około 3,2 km

Park Przenysłowy (2011) – całkowita długość - około 6,5 km, budowa już realizowana

Wyspa Młyńska (2011) - długość ok. 1,2 km, budowa trwa

Trasa Uniwersytecka („Nowoogińskiego”) (2013) - długość - około kilometra, budowa trwa

Tramwaj do dworca (2012) - długość około 1,9 km, budowa trwa

Ulica Chodkiewicza (2011-12) - długość - ok. 1,7 km

Komentarze 7

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

A
Administrator
To jest wątek dotyczący artykułu Rowerem do dworca i dalej
M
Melia
In awe of that aneswr! Really cool!
M
Mattie
Satnds back from the keyboard in amazement! Thanks!
c
cyklista
jak dlamnie to fajnie ze buduje sie nowe sciezki rowerowe ale takie robienie troche tu troche tam to niefart powinno sie budowa tak jak drogi zeby sie polaczyly i wtedy mozna mowic ze rowerem sie wszedzie dojedzie bezpiecznie po sciezce rowerowej.
t
turysta
Zieleń miejska mogła by na wiosnę przyciąć krzewy na wiadukcie warszawskim i wzdłuż ulicy od Auschan do Fordońskiej bo trzeba je podnosić jak się tam rowerem jedzie lub omijać.
q
qwe
wzdłuż ul Fordonskiej jest "sciezka rowerowa". jest taka wspanial ze czesc rowerzystow jezdzi ulica. wystarczy miejscami ja poprawic, zrobic podjazd z obu stron na wiadukt kolejowy (ten ktory jest miedzy Wislana a wiaduktami warszawskimi) i juz miasto sie moze pochwalic 5km sciezki rowerowej w waznym komunikacyjnie miejscu
c
cin1977
Fajnie wygląda te ponad 6 km w parku przenysłowym, ale chyba będziemy tam w kółko jeździć, najbliższa ścieżka to jakieś 300 m przy kauflandzie na Wojska Polskiego. Budowanie ścieżek w ten sposób, bez połączenia z innymi, bez przemyślanych planów stworzenia większej infrastruktury i w dodatku w tamtym miejscu przypomina stawianie drzwi do lasu.
K
Karol
Powinni połączyć Fordon z mostem Kazimierza Wielkiego i od tego mostu zrobić bulwar do centrum. Wtedy było by pięknie, Kapuściska przy remontach dróg mogły by mieć ścieżki i by to wszystko się połączyło w jedność. Zaś na Szubińskiej trzeba dokończyć remont ulicy.
Wróć na expressbydgoski.pl Express Bydgoski