Przy okazji budowy linii tramwajowej do dworca powstanie trasa dla rowerów. Do końca 2013 roku pojawią się nowe ścieżki, a nad wszystkim ma czuwać pełnomocnik ds. rowerowych.
<!** Image 3 align=none alt="Image 170007" sub="Grafika Milena Wojtkowiak">Według planów bydgoskiego Zarządu Dróg i Komunikacji Publicznej w latach 2010-2013 powstanie w naszym mieście ok. 25 km nowych ścieżek rowerowych.
W 2012 roku 9-kilometrowa dwukierunkowa droga wyrośnie po śladzie istniejącego szlaku Fordon - Myślęcinek. Jeszcze w tym roku 6,5-kilometrowy odcinek nowego przejazdu rowerowego zostanie oddany w Parku Przemysłowym. Również w trwającym sezonie cykliści mają się już cieszyć ścieżką o długości 1,2 km na Wyspie Młyńskiej. W latach 2011-2012 drogowcy postarają się o trasę wzdłuż ul. Chodkiewicza.
<!** reklama>Bardziej konkretnie przedstawia się projekt dotyczący inwestycji „Tramwaj do dworca”. - Nie ma sensu tworzyć wszędzie nowych ścieżek. Staramy się kreować dla rowerzystów bezpieczną trasę - wyjaśnia Krzysztof Kosiedowski, rzecznik ZDMiKP w Bydgoszczy.
Specjalnie z myślą o cyklistach zostanie zmieniona ul. Dworcowa na odcinku od Gdańskiej do Matejki. Szerokość jezdni dla aut i rowerów jest obliczona na 4,5 m. Będzie wyłożona oszlifowaną kostką kamienną - to ma być kompromis pomiędzy potrzebą cyklistów a koncepcją konserwatora zabytków. - Będzie gładko jak na stole - zapewnia Krzysztof Kosiedowski. - Ponadto ruch rowerowy dopuścimy w obu kierunkach, na czym zależało miłośnikom dwóch kółek. Na tym odcinku Dworcowej będzie można rozwinąć prędkość maksymalnie do 20 km/h, a miejsca parkingowe są zaprojektowane poza jezdnią, tak aby auta nie stawały na drodze rowerzystom. Postój dla rowerów zapewni 26 stojaków ustawionych wzdłuż całej ulicy. Zmieści się również chodnik dla pieszych.
Przy okazji budowy linii tramwajowej do dworca powstanie też kilka fragmentów odrębnej dwukierunkowej ścieżki rowerowej pokrytej nawierzchnią betonowo-asfaltową. Tak będzie na odcinkach od Focha do nowego mostu przez Brdę, od mostu do ul. Dworcowej, od Unii Lubelskiej do siedziby Żandarmerii Wojskowej (ul. Zygmunta Augusta) oraz od Rycerskiej do przejazdu kolejowego. Na nowym moście przewidziano dwukierunkową ścieżkę rowerową o szerokości 2 m z nawierzchnią epoksydową. Przejazd od ul. Dworcowej do Unii Lubelskiej cykliści będą dzielić z pieszymi, a na trasie od siedziby żandarmerii do ul. Rycerskiej ruch rowerowy ma odbywać się po jezdni, która będzie obsługiwać tylko przyległe do ulicy posesje. Na wysokości Warszawskiej ścieżka będzie przechodziła na drugą stronę ul. Zygmunta Augusta, gdzie wyznaczone zostaną 32 stanowiska postojowe dla rowerów.
- W przypadku inwestycji, które już są realizowane, ważne będzie dopilnowanie szczegółów, takich jak wysokość krawężników, wjazdów i zjazdów z drogi rowerowej, zachowania skrajni. Niestety, nie wiemy, czy zostały one ujęte w projekcie. Jeśli nie, to możemy mieć nadzieję, że na etapie wykonawstwa miasto i inwestor dojdą do porozumienia, by skorygować braki - mówi Łukasz Juszczak, prezes Stowarzyszenia Bydgoszcz Rowerowa.
Jego zdanie na temat infrastruktury rowerowej w Bydgoszczy może mieć wkrótce największe znaczenie, ponieważ jak dowiedzieliśmy się nieoficjalnie, właśnie Łukasz Juszczak został wybrany na stanowisko pełnomocnika prezydenta ds. rowerowych. - Nic nie wiem o tej decyzji. Ale środowisko rowerowe chciałoby poznać kompetencje pełnomocnika - mówi Łukasz Juszczak. Przypomnijmy, że kwestia sporna dotyczy tego, jak miałby pracować pełnomocnik. Rowerzyści tłumaczą, że nikt nie ma czasu na to, aby pogodzić pracę zawodową z pełnieniem społecznej funkcji, którą trzeba by realizować w godzinach pracy urzędu. Proponowali stworzenie specjalnego etatu.
- Nie ma mowy o etacie. Ale jeśli pełnomocnik się sprawdzi, można porozmawiać o gratyfikacji za jego pracę - wyjaśnia Piotr Kurek, rzecznik bydgoskiego ratusza.
Warto wiedzieć
Plan budowy ścieżek rowerowych w Bydgoszczy w latach 2011-2013 (dłuższych niż kilometr):
Fordon - Myślęcinek (2012 r.) - całkowita długość około 9 kilometrów
Bulwar nadrzeczny (2011-13) – ścieżka rowerowa od ul. Unii Lubelskiej do mostu Pomorskiego (bez odcinka przy Starym Porcie), całkowita długość - około 3,2 km
Park Przenysłowy (2011) – całkowita długość - około 6,5 km, budowa już realizowana
Wyspa Młyńska (2011) - długość ok. 1,2 km, budowa trwa
Trasa Uniwersytecka („Nowoogińskiego”) (2013) - długość - około kilometra, budowa trwa
Tramwaj do dworca (2012) - długość około 1,9 km, budowa trwa
Ulica Chodkiewicza (2011-12) - długość - ok. 1,7 km