Z filmu, który przesłał nam Marek Browiński z Inowrocławia wynika, iż od czasu zamknięcia szlabanu do przejazdu pociągu mija zaledwie 13 sekund. Ma wątpliwości, czy to wystarczająco bezpieczny czas, aby nie doszło tu do wypadku.
W rozporządzenia Ministra Infrastruktury i Rozwoju wyczytał, iż "rogatki na przejeździe kolejowo-drogowym lub przejściu powinny być zamknięte na czas od 120 sekund przed nadjechaniem czoła pociągu". A gdy przejazd kolejowo-drogowy wyposażony jest w specjalne urządzenia sygnalizacyjne, czas ten może wynosi 60 sekund.
Przesłaliśmy ten film do PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. z prośbą o wyjaśnienia lub - jeśli zajdzie taka konieczność - do dokonanie zmian na tym przejeździe kolejowym.
Karol Jakubowski z PKP PLK S.A. tłumaczy nam, iż zacytowane przez Czytelnika fragmenty rozporządzenia dotyczą przejazdów kolejowych obsługiwanych przez dróżnika. Wskazany przez nas przejazd kolejowy wyposażony jest w automatyczne rogatki i sygnalizację. O tego typu miejscach mówi inny fragment rozporządzenia. Przekonuje, że system we wskazanym przez nas miejscu działa prawidłowo.
- Od czasu włączenia sygnalizacji do czasu przejazdu pociągu zgodnie z rozporządzeniem nie powinno upłynąć mniej niż 30 sekund, to jest 8 sekund - czas ostrzegania, 10 sekund - czas zamykania urządzeń rogatkowych i czas od chwili zamknięcia rogatek - 13 sekund, czyli razem 31 sekund - wylicza.
Przyznaje, iż dobrze jest, gdy kierowcy zachowują czujność i zgłaszają swoje wątpliwości. Przypomina, że w ubiegłym roku PKP PLK S.A. wprowadziły nowe narzędzie podnoszące poziom bezpieczeństwa na kolei.
- Na 14 tysiącach przejazdów umieszczono specjalne żółte naklejki ułatwiające kierowcom identyfikację przejazdu, przy którym się znajdują. Na każdej z nich są trzy podstawowe dane: indywidualny numer identyfikacyjny przejazdu kolejowo-drogowego, numer alarmowy 112 oraz numery "awaryjne". W przypadku zagrożenia życia na terenie kolejowym i po połączeniu z numerem 112, kierowca podaje indywidualny numer identyfikacyjny z żółtej naklejki. Operator numeru 112 powiadamia - specjalnie stworzonym łączem - służby PKP Polskich Linii Kolejowych S.A., które w przypadku zagrożenia mogą wydać polecenie wstrzymania ruchu pociągów na danej linii - informuje Karol Jakubowski.
![Rogatki zamknęły się 13 sekund przed przejazdem pociągu. Nie za późno? [wideo]](https://d-pt.ppstatic.pl/k/r/1/dc/d3/5cc2d2daa6379_p.jpg?1556271835)
Ma nadzieję, że żaden z naszych Czytelników nigdy nie będzie zmuszony wykorzystać informacji podanych na żółtych naklejkach. Zachęca jednak, by z nich korzystać, gdy zauważymy na przejazdach jakieś nieprawidłowości.
Pożar nielegalnego składowiska śmieci pod Kruszwicą [zdjęcia]
Pod Kruszwicą spłonęło około 15 hektarów trzciny [zdjęcia]
Burza piaskowa na Kujawach i Pomorzu [zdjęcia internautów]