Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Resort infrastruktury odpowiada w sprawie budowy drogi S10. Trasa nie powstanie?

Marek Weckwerth
Marek Weckwerth
Resort infrastruktury odpowiada w sprawie budowy drogi S10. Trasa nie powstanie?
Resort infrastruktury odpowiada w sprawie budowy drogi S10. Trasa nie powstanie? Marek Weckwerth
Ministerstwo Infrastruktury odpowiedziało na interpelację bydgoskiego posła Pawła Olszewskiego w sprawie przygotowań do budowy drogi S10 na odcinku Bydgoszcz-Toruń. Według parlamentarzysty ta droga nie powstanie.

Odpowiedź na interpelację posła Olszewskiego zamieszczamy w oryginalnym brzmieniu.

1. Czy został złożony wniosek o uzyskanie opinii Eurostat w sprawie podziału ryzyk w ramach zakwalifikowania inwestycji poza bilansem sektora instytucji rządowych i samorządowych? Jeżeli wniosek nie został złożony, to kiedy to nastąpi?

Odpowiadając na to pytanie wskazać należy, że wniosek dotyczący kwalifikacji projektu S10 Bydgoszcz- Toruń przez EUROSTAT nie został jeszcze złożony. Odnosząc się do drugiej części pytania zauważyć należy, że rozpoczęcie realizacji projektu dotyczącego drogi ekspresowej S10 Bydgoszcz-Toruń przewidywane jest w następnej kolejności po projekcie dotyczącym drogi ekspresowej S6 - ObwodnicyMetropolii Trójmiejskiej, dla której 24 marca 2020 r. zostało wydane wstępne stanowisko EUROSTAT w zakresie niezaliczania zobowiązań z tytułu realizacji tego projektu do długu sektora general government. Otrzymanie powyższej opinii jest szczególnie istotne dla kolejnych projektów realizowanych w formule partnerstwa publiczno-prywatnego (dalej: PPP), w tym odcinka trasy S10, albowiem rozkład ryzyk w obu projektach jest tożsamy. Wystąpieniedo EUROSTAT w sprawie projektu S10 Bydgoszcz-Toruń nastąpi niezwłocznie po zrealizowaniu przewidzianych właściwymi procedurami czynności.

2. Proszę o informację dotyczącą terminów do kiedy najpóźniej nastąpi:

a)przygotowanie przez GDDKiA analizy ekonomicznej dotyczącej realizacji inwestycji w formule partnerstwa publiczno – prywatnego?

b) ogłoszenie postępowania przetargowego na wybór partnera prywatnego w trybie dialogu konkurencyjnego?

3. Jakie konkretne działania od 1 stycznia 2019 roku zostały podjęte w kontekście realizacji drogi ekspresowej S10 na odcinku Bydgoszcz – Toruń w zakresie partnerstwa publiczno – prywatnego?

Odpowiadając na te dwa pytania należy mieć na uwadze aktualną sytuację panującą w kraju związaną z epidemią i trudnymi do przewidzenia jej skutkami, zarówno społecznymi, jak i ekonomicznymi.

Powyższe okoliczności, które dotknęły nie tylko Polskę, ale i cały świat, mogą mieć bardzo istotny wpływ na tempo finalizowania poszczególnych etapów projektów infrastrukturalnych, zarówno tych przewidzianych do realizacji w formule tradycyjnej, jak i tych, które planuje się zrealizować w formule PPP. Dlatego też nie jest obecnie możliwe przedstawienie szczegółowych terminów realizacji poszczególnych etapów inwestycji, o które Pan Poseł pyta. Mogę ze swej strony zapewnić, iż Minister Infrastruktury podejmuje wszelkie działania, aby przedmiotowa inwestycja była realizowana w możliwie najkrótszym okresie czasu. Odnośnie działań podjętych od początku roku 2019, które dotyczyły realizacji drogi ekspresowej S10 na odcinku Bydgoszcz – Toruń w formule PPP, uprzejmie informuję, że jeszcze w 2019 r. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad złożyła do Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska w Bydgoszczy(RDOŚ) wniosek o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla budowy przedmiotowego odcinka. W dniu 24 lutego 2020 r. RDOŚ wydała decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach, odnośnie której strony postępowania wniosły odwołania, tym samym sprawa będzie rozpatrywana przez Generalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Warszawie. Decyzja nie jest więc ostateczna. Ponadto, w 2019 r. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) wraz z doradcami wykonała audyt dokumentacji technicznej, przygotowane zostały prognozy ruchu, kosztorysy bazowe i pesymistyczne w oparciu o projekt nawierzchni, zaktualizowane zostały koszty budowy, uzgodniono również matrycę ryzyk wraz z ich wyceną, przygotowano model dla każdego z 4 projektów drogowych przewidzianych do realizacji w formule PPP (w tym dla odcinka S10 Bydgoszcz-Toruń).

Kolejnym krokiem GDDKiA będzie badanie rynku finansowego w celu uzyskania informacji na temat możliwości pozyskania finansowania dla ww. projektu PPP oraz zainteresowania banków i instytucji finansujących tym projektem. Następnie sporządzony zostanie komparator strony publicznej dla S10 Bydgoszcz- Toruń przedstawiający zestawienie zobowiązań strony publicznej wynikającej z realizacji projektu w modelu PPP i w modelu tradycyjnym. Jednocześnie GDDKiA podjęła działania w celu przygotowania swoich struktur do realizacji projektów PPP. W listopadzie 2019 r. Generalny Dyrektor Dróg Krajowych i Autostrad powołał Zespół i Komitet Monitorujący, którego zadaniem było przygotowanie wzorcowych dokumentów dla projektów PPP. Zespół zakończył prace w lutym 2020 r., a efektem jego prac jest opracowanie założeń wzorcowego PFU (program funkcjonalno-użytkowy) oraz standardów utrzymania. Jeśli chodzi o termin ogłoszenia postępowania przetargowego na budowę trasy ekspresowej S10 na odcinku Bydgoszcz-Toruń informuję, że wpływ na jego wyznaczenie będzie miało zakończenie postępowania w sprawie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach oraz uzyskanie opinii ex ante EUROSTAT, wykonanie niezbędnych analiz oraz potwierdzenie przez Komitet Ekonomiczny Rady Ministrów możliwości i źródeł finansowania przedmiotowego przedsięwzięcia w formule PPP.

Dokument podpisany elektronicznie z upoważnienia Ministra Infrastruktury przez Rafała Webera, sekretarza stanu.

Zdaniem posła Olszewskiego
 
- Odpowiedź Ministerstwa Infrastruktury nie pozostawia wątpliwości i potwierdza to, o czym mówię od dawna. S10 na odcinku Bydgoszcz - Toruń nie powstanie - komentuje poseł Olszewski. - Nie powstała tak w Polsce żadna droga o porównywalnych parametrach i nie będziemy pionierami. Od kilku lat obecna władza funduje nam natomiast festiwal kłamstw. Fakty są natomiast takie, że S10 na odcinku Bydgoszcz - Toruń wypadła z listy podstawowej Programu Budowy Dróg Krajowych, a ministerstwo nie potrafi podać żadnych konkretnych terminów dotyczących kluczowych elementów procesu inwestycyjnego, w tym ogłoszenia przetargu. W odpowiedzi na interpelację przywoływana została epidemia, która może mieć "trudne do przewidzenia skutki" dla inwestycji. Szkoda, że skutki te dotyczą tylko naszego odcinka S10, bo po analizie działu aktualności na stronie internetowej GDDKiA, można odnieść wrażenie, że wszystkie inne inwestycje toczą się normalnym trybem. W artykule z 24 kwietnia br. "Realizacja inwestycji publicznych umacnia polską gospodarkę" pada nawet sformułowanie, że w dobie epidemii "musimy wykorzystać potencjał inwestycji publicznych, który jest zdecydowanie większy niż obecnie realizowane inwestycje" (https://www.gddkia.gov.pl/pl/a/37384/Realizacja-inwestycji-publicznych-umacnia-polska-gospodarke).

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Otwarcie sezonu motocyklowego na Jasnej Górze

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Resort infrastruktury odpowiada w sprawie budowy drogi S10. Trasa nie powstanie? - Gazeta Pomorska