Na sesji skarbnik miasta Piotr Tomaszewski mówił o nowych uwarunkowaniach prawnych, które wpłynęły na kształt budżetu, założeniach i głównych danych z projektu na 2025 r. oraz stanie finansów Bydgoszcz. Przypomniał, że prezydent 21 października 2024 r. podpisał nową ustawę o dochodach jednostek samorządu terytorialnego. Jak mówił, skutkiem wprowadzonej przez rząd zmiany jest zysk Bydgoszczy w porównaniu z 2024 rokiem na poziomie 172 mln zł.
Bieżące wydatki w projekcie budżetu miasta na 2025 rok to blisko 2,9 mld zł. Zaplanowano rekordowe środki na inwestycje – 962 mln zł. W praktyce nie oznacza to, że tyle pieniędzy zostanie wydanych w kolejnych 12 miesiącach, bo część, z uwagi na opóźnienia inwestycji, może zostać przesunięta do kolejnych budżetów.
Przy dochodach na poziomie 3,43 mld zł, deficyt wyniesie 414 mln zł. Nadwyżka operacyjna (różnica między dochodami bieżącymi a wydatkami bieżącymi) ma osiągnąć poziom 221 mln zł. W pierwotnych uchwałach budżetowych najwyższa była w 2019 roku (191 mln zł), a potem systematycznie spadała. Warto zaznaczyć, że w większości przypadków ostateczna kwota nadwyżki jest wyższa niż planowana.
Pierwsze opinie
– Prawie miliard złotych inwestycji miasta, kolejne miliardy, o których mówił wojewoda (w informacji o działaniach administracji rządowej na terenie Bydgoszcz – przyp. red.). Do tego należy doliczyć setki milionów miejskich spółek. Za chwilę będziemy dyskutować na temat zbiorników retencyjnych, wielkie inwestycje planuje KPEC i Pronatura. Do tego setki milionów, jak nie miliardy inwestycji prywatnych – mówił Jakub Mikołajczak z klubu radnych Koalicji Obywatelskiej i Lewicy.
– Hasło reklamowe „Bydgoszcz w budowie” trzeba będzie zaktualizować na „Bydgoszcz w turbobudowie”. Należy cieszyć się z każdej złotówki, która będzie zainwestowana w Bydgoszczy – stwierdził.
– Mimo że pan prezydent nie udostępnił nam prognozy finansowej MZK na przyszły rok, jeśli wiemy, że w tym roku finansowanie jest na poziomie 116%, a spółka przynosi mizerny zysk, to gdy obetniemy jej finansowanie o 5%, to w przyszłym roku wyjdzie strata – komentował Paweł Bokiej, radny Bydgoskiej Prawicy, nawiązując do umowy miasta z miejską spółką i stawki za wozokilometr, która od 2025 r. będzie niższa.
Jak stwierdził, budżet zaplanowany na te zadania „na papierze wygląda ok, ale jest dopchnięty kolanem i zawiązany na trytytki”. – To będzie wielki problem, nie zostawimy tak tej sprawy i złożymy stosowne poprawki – zapowiedział. – Przygotowali państwo budżet z rekordowym deficytem – podkreślał Wojciech Bielawa.
– Łatwo mówić, czego w budżecie miasta. Moim sprawdzam dla was i wasza odpowiedzialność wobec mieszkańców będzie wtedy, gdy będziecie składać poprawki budżetowe – stwierdził Rafał Bruski, prezydent Bydgoszczy. – Niech będą to uczciwe poprawki – „tego nie robimy, to robimy” – dodał.
Radni w dyskusji poruszali kwestie m.in. remontu Teatru Polskiego, obcięcia wydatków na rower aglomeracyjny czy media komunalne, likwidację Straży Miejskiej oraz kosztów i zysków z systemu park and ride. Przewodnicząca RMB przypomniała procedurę pracy nad projektem uchwały budżetowej. Po pierwszym czytaniu kluby, komisje i radni mają czas na składanie uwag i wniosków. Radni przyjmą budżet i wieloletnią prognozę finansową na sesji, która odbędzie się 18 grudnia.
Planowane inwestycje
W 2025 roku najbardziej mają wzrosnąć wydatki miasta na edukację – o ponad 50 mln zł do kwoty 1,28 mld zł oraz na drogi i transport publiczny – o ponad 46 mln zł do kwoty 369 mln zł. Istotną część budżetu będą stanowiły kontynuację prowadzonych inwestycji. Wśród nich znajduje się zakup nowoczesnych tramwajów (264 mln zł na 2025 r.), rozbudowa ul. Toruńskiej (101 mln zł), budowa IV kręgu Opery Nova i modernizacja Teatru Polskiego (41 mln zł), hala lekkoatletyczna i strzelectwa sportowego na Zawiszy (63 mln zł) oraz utwardzanie dróg osiedlowych (29 mln zł).
Kolejne środki zostaną przeznaczone na zadanie, które rozpoczną się w przyszłym roku, w tym:
budowa dróg rowerowych (30 mln zł);
rewitalizacja bulwarów nad Brdą (29 mln zł);
rozbudowa infrastruktury dla transportu publicznego – budowa linii tramwajowej na ul. Solskiego i rozbudowa ul. Nakielskiej (26 mln zł);
aranżacja Młynów Rothera (10 mln zł);
kąpielisko w parku Centralnym, rewitalizacja parku Witosa i Wyspy Młyńskiej (6 mln zł);
nowy żłobek na Bartodziejach (4 mln zł).
Nowe planowane inwestycje to m.in.:
budowa i przebudowa ulic w przemysłowej części osiedla Osowa Góra;
doświetlenie kolejnych przejść dla pieszych;
budowa nowych przystanków na ul. Twardzickiego;
przebudowa wiaduktu tramwajowego w ciągu ul. Wojska Polskiego;
przebudowa stadionu Polonii (odwodnienie/oświetlenie/II etap dokumentacji)
modernizacja i rewitalizacja WiMBP;
przebudowa i modernizacja boisk przyszkolnych;
budowa basenu rehabilitacyjnego na ul. Jesionowej;
wymiana oświetlenia;
budowa nowych budynków BTBS;
termomodernizacja kolejnych miejskich budynków;
zadania z BBO.
