Budowa torowiska tramwajowego w ciągu ulic Wyszyńskiego, Chodkiewicza, Chocimskiej od ronda Fordońskiego do pętli Rycerska wpisana została do projektu budżetu miasta na 2025 rok. W przyszłym roku ma zostać wyłoniony wykonawca dokumentacji projektowej „pozwalającej na racjonalną rozbudowę sieci tramwajowej w Bydgoszczy”, po czym ma rozpocząć się jej przygotowanie. Na realizację celu zaplanowano w budżecie 1 mln zł.
– Przetarg na dokumentację projektową dla budowy linii tramwajowych na ulicach Wyszyńskiego, Chodkiewicza i Chocimskiej planujemy ogłosić w pierwszej połowie 2025 roku. Ze względu na zakres planowanych prac oraz stopień skomplikowania przedsięwzięcia, przewidujemy zakończenie tego etapu na koniec 2027 roku – informuje „Express Bydgoski” Katarzyna Muszyńska, rzeczniczka prasowa Zarządu Dróg Miejskich i Komunikacji Publicznej w Bydgoszczy.
Perspektywa pojawienia się tramwajów na nowej trasie jest odległa. – Realizacja inwestycji uzależniona jest od pozyskania środków finansowych na ten cel. Tym samym obecnie trudno mówić o konkretnych datach w przypadku kolejnych etapów. Wstępnie zakładamy, że prace potrwają 2-3 pełne sezony budowlane – stwierdza rzeczniczka ZDMiKP.
Rozważano inny wariant
Na początku 2021 roku odbyły się konsultacje dotyczące nowych torowisk w Bydgoszczy. Mieszkańców pytano o opinie w sprawie kilku tras, w tym od pętli Bielawy, wzdłuż ul. Chodkiewicza i al. Wyszyńskiego. Dużo emocji wzbudziło planowane połączenie tramwajowe pętli Rycerska z ul. Gdańską. Przedmiotem konsultacji były dwa możliwe warianty: torowisko przy ul. Artyleryjskiej lub wzdłuż ul. Chocimskiej. Głośno protestowano wówczas przeciwko planowanemu wyburzeniu kamienic na rogu ul. Gdańskiej i Chodkiewicza.
– Po przeprowadzeniu analizy wielokryterialnej wybrana została do dalszych prac trasa tramwajowa o długości około 900 metrów w ciągu ul. Chocimskiej. Uzyskała ona więcej punktów od trasy w ciągu ul. Artyleryjskiej. W wybranym wariancie relacja z ul. Chodkiewicza w stronę pętli Las Gdański nie jest niezbędna, a rozwiązanie takie pozwoli na zachowanie obu kamienic – informował w grudniu 2021 r. Zarząd Dróg Miejskich i Komunikacji Publicznej w Bydgoszczy.
W przyszłym roku ma zostać przygotowana koncepcja przebudowy mostu Pomorskiego. W ramach inwestycji planowane są zmiany na rondzie Fordońskim. Wykonawca koncepcji ma m.in. zaprojektować dodatkowe wyprowadzenie linii tramwajowej w ulicę Wyszyńskiego, co jest ściśle powiązane z budową nowej trasy w kierunku Bielaw.
