Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Przybywa gospodarstw spodziewających się problemów związanych z płatnościami. "Poziom wyższy niż po globalnym kryzysie w 2007 r."

OPRAC.:
Maciej Badowski
Maciej Badowski
Ekspert przyznaje, że gospodarstwa domowe wyraźnie odczuwają niepewność co do własnej sytuacji finansowej.
Ekspert przyznaje, że gospodarstwa domowe wyraźnie odczuwają niepewność co do własnej sytuacji finansowej. Fot. Lukasz Kaczanowski/Polska Press
Jak się okazuje, odsetek gospodarstw przewidujących duże problemy z obsługą swoich zobowiązań jest na najwyższym poziomie od 15 lat. – Sygnalizowanie coraz większych problemów z obsługą zobowiązań w świetle wzrostu stóp procentowych powoduje, iż należy oczekiwać pogorszenia również jakości obsługi kredytów i pożyczek – ocenia ekspert.

Jak wynika z Barometru Obsługi Zobowiązań przeprowadzonego przez Związek Przedsiębiorstw Finansowych i Instytut Rozwoju Gospodarczego SGH. w I kwartale 2022 r., odczucia gospodarstw domowych dotyczące jakości obsługi zobowiązań spadły poniżej najniższego poziomu z okresu pandemii w 2020 r.

W przypadku bieżącej obsługi zobowiązań nadal dominują gospodarstwa domowe. Jak się okazuje 64 proc. ankietowanych obsługuje je bezproblemowo. Jednak – na początku 2019 r. odsetek ten wynosił blisko 80 proc. Małe problemy z płatnościami deklaruje około 28 proc., z kolei respondenci, którzy przy bieżącej obsłudze zobowiązań mają duże problemy, stanowią obecnie około 8,5 proc. W tym około 2 proc. respondentów deklaruje opóźnienia w obsłudze zobowiązań ponad 6 miesięcy. – Jakość obsługi bieżących zobowiązań ulega więc stopniowemu pogorszeniu – wskazano.

– Gospodarstwa domowe wyraźnie odczuwają niepewność co do własnej sytuacji finansowej. Niepokojącym jest fakt, że aktualnie obserwujemy najwyższy odsetek gospodarstw domowych spodziewających się dużych problemów z płatnościami, wyższy niż po globalnym kryzysie w 2007 r. Sygnalizowanie coraz większych problemów z obsługą zobowiązań w świetle wzrostu stóp procentowych powoduje, iż należy oczekiwać pogorszenia również jakości obsługi kredytów i pożyczek – ocenia Marcin Czugan, Prezes Zarządu ZPF, cytowany w przesłanym komunikacie.

Dane nie napawają optymizmem

Również przewidywania co do przyszłej obsługi pogorszyły się w na początku 2022 r. W ciągu najbliższych 12 miesięcy około 45,6 proc. gospodarstw domowych spodziewa się bezproblemowej obsługi swoich zobowiązań. Przed I kwartałem wartość ta wynosiła około 52,4 proc.

Ponadto, jak wynika z danych, w I kwartale 2022 zmalał odsetek respondentów, którzy w swojej ocenie będą mogli w ciągu najbliższych 12 miesięcy dokonać poważnych wydatków. Odsetek respondentów wskazujących na bardzo duże lub dość duże prawdopodobieństwo zakupu samochodu wynosi obecnie ok. 9 proc. Jednocześnie ok. 67 proc. wskazała na brak możliwości poniesienia wydatków na taki zakup, co stanowi wzrost o 5 proc.

Autorzy raportu przypominają, że nastroje Polaków w zakresie zakupu samochodu przed kryzysem były bardzo optymistyczne w porównaniu do lat poprzednich i nawet po spadku w trakcie kumulacji pandemii były wyższe od długookresowej średniej.

W ocenie respondentów zmalało również prawdopodobieństwo zakupu lub budowy domu albo mieszkania oraz wydatków na remont w ciągu najbliższych 12 miesięcy.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Jak działają oszuści - fałszywe SMS "od najbliższych"

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Przybywa gospodarstw spodziewających się problemów związanych z płatnościami. "Poziom wyższy niż po globalnym kryzysie w 2007 r." - Strefa Biznesu