Zbliża się do końca budowa Dworca Głównego PKP w Bydgoszczy. Wczoraj po prawie skończonej budowie można się było przejść, zaglądając w pachnące świeżością miejsca.
- W najbliższy poniedziałek kończą funkcjonowanie kasy w tymczasowych kontenerach przy głównym budynku, przez cały dzień będzie trwało ich przenoszenie do nowego obiektu - zapowiedział wczoraj Piotr Ciżkowicz, członek Zarządu PKP SA.
Dworzec całkowicie gotowy oczywiście nie jest i prędko nie będzie, ale to, co jest już ukończone, robi wrażenie. - Planujemy oficjalne otwarcie w połowie października - zapowiedział Ciżkowicz.
Windą do kasy
Codziennie na budowie dworca pracuje prawie 500 osób. Efekty już widać. Wewnątrz pojawiły się czarne podłogi z błyszczących płyt. Wczoraj trwał odbiór ruchomych schodów, którymi z poziomu ulicy będzie się można dostać na niższy poziom - tam, gdzie będzie dziewięć kas biletowych. Od poniedziałku czynne będą cztery kasy Intercity, jedna Arrivy oraz dwie Przewozów Regionalnych - zapowiedział wiceprezes PKP.
W głównym budynku są także miejsca na niewielki market oraz kilka sklepów.
Bezpośrednio na niższy poziom oraz na perony będzie można dostać się windami, przeznaczonymi głównie dla niepełnosprawnych i podróżnych z większym bagażem.
Całkowicie zmienił się stary, znany z niezbyt estetycznego wyglądu, tunel, prowadzący do obiektu starego dworca oraz peronów. - Tunel, tzw. pocztowy, zostanie niebawem zamknięty, żebyśmy mogli wyburzyć dwa obiekty między peronami - informowali przedstawiciele inwestora. Na tym praktycznie skończą się wszystkie poważne prace.
Schody z kamienia
Obiekt starego dworca między peronami 3 a 4 jest już gotowy.
- Budynek wyremontowano zgodnie z zaleceniem konserwatora zabytków - zastrzega Piotr Ciżkowicz. Rzeczywiście - okna, zadaszenia peronów i inne szczegóły robią wrażenie. To nie znaczy, że wewnątrz nie jest nowocześnie. Znajdują się tam elektroniczne tablice, wyświetlające praktycznie wszystkie informacje o mieście i układzie komunikacyjnym. Po zachodniej stronie przewidziano poczekalnię dla pasażerów.
- Będzie także miejsce dla rodziców z dziećmi, pełnym wyposażeniem, jak np. basen z piłeczkami, pozwalające miło spędzić czas w oczekiwaniu na pociąg - mówi wiceprezes PKP.
Także w tym budynku zorganizowano biura administracji. Ten, kto będzie chciał załatwić tu swoją sprawę, dostanie się do nich starą, kamienną klatką schodową z pełnymi ornamentów poręczami. Unikalną konstrukcję schodów - z płyt kamiennych - odkryto podczas remontu, zdejmując stare powłoki tynkarskie.
Flirtem szybciej
Także wczoraj dziennikarzom pokazano pociąg konsorcjum Stadler-NEWAG o nazwie Flirt. Takie elektryczne, nowoczesne składy w ramach PKP Intercity od połowy grudnia będą także jeździć przez Bydgoszcz, m.in. do Gdyni. PKP zapowiada, że według nowych grudniowych rozkładów jazdy podróż z Bydgoszczy do Warszawy - Flirtem potrwa mniej niż 3 godziny.
Dworzec w liczbach
Kubatura nowego dworca - 40.065 m3
Kubatura starego dworca - 16.837 m3
Dziewięć kas biletowych.
51 miejsc parkingowych.
Łączna liczba pracowników - do 500 osób.
Powierzchnia szklanej fasady 3409 mkw.
Koszt - 197 mln zł
Zobacz zdjęciahttp://express.bydgoski.pl/303028-0,Remont-dworca-PKP-Praca-wre,0.html
