https://expressbydgoski.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Przetarg na autobusy komunikacji miejskiej w Bydgoszczy... bez elektryków

Wojciech Mąka
W kraju przybywa miast, które coraz chętniej korzystają z pojazdów zeroemisyjnych na swoich liniach komunikacyjnych. W przetargu na linie komunikacyjne w Bydgoszczy elektryków nie ma, bo są nieopłacalne.
W kraju przybywa miast, które coraz chętniej korzystają z pojazdów zeroemisyjnych na swoich liniach komunikacyjnych. W przetargu na linie komunikacyjne w Bydgoszczy elektryków nie ma, bo są nieopłacalne. UM Piła
W ogłoszonym ostatnio przez Bydgoszcz przetargu na obsługę 11 linii komunikacji miejskiej autobusowych nie ma ani słowa o tym, że ma na nich jeździć choć jeden autobus elektryczny. A tak wynika z przyjętej rok temu przez radnych Strategii Rozwoju Elektromobilności.

Zobacz wideo: W tych miejscach może pojawić się czwarta fala koronawirusa.

Bydgoski Zarząd Dróg Miejskich i Komunikacji Publicznej ogłosił przetarg na obsługę linii komunikacji miejskiej w mieście w czerwcu. Autobusy zwycięzcy będą jeździć po naszych ulicach w latach 2023-2031. Ze specyfikacji przetargowej wynika, że startujący w postepowaniu musi dysponować co najmniej 45 autobusami, a pojazdy niskopodłogowe mają być wyposażone w klimatyzację, wi-fi, ITS, monitoring wizyjny, system zapowiedzi głosowych czy porty do ładowania urządzeń mobilnych.

Nie na prąd i brudne

Problem polega na tym, że w zamówieniu przetargowym - mimo wcześniejszych zapowiedzi - nie ma ani słowa o tym, że autobusy mają mieć napęd elektrycznych. A miało ich jeździć w mieście 22.

- To jawnie stoi w sprzeczności ze Strategią Rozwoju Elektromobilności uchwaloną przez Radę Miasta w listopadzie 2020 roku. Odstąpienie od tego wielu przyjęło ze zdziwieniem i wzburzeniem - podkreśla Szymon Róg, bydgoski radny PiS.

- W wymogach przetargowych nie położono również nacisku na posiadanie specjalistycznych myjni pojazdów - dodaje radny. - Jak dotąd najczęstszym zarzutem do dotychczasowego prywatnego przewoźnika miejskich linii autobusowych w Bydgoszczy była czystość pojazdów, w czym znacząco odróżniały się one od pojazdów MZK.

Na prąd się nie opłaca

Mirosław Kozłowicz, zastępca prezydenta Bydgoszczy odpowiedzialny za komunikację, przypomina, że przyjęta przez radnych Strategia Rozwoju Elektromobilności zawiera zamierzenia zgodne z zapisami ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych.

- Miasto Bydgoszcz zleciło sporządzenie analizy kosztów i korzyści wykorzystania autobusów zeroemisyjnych do świadczenia usług komunikacji miejskiej na obszarze Bydgoszczy i gmin ościennych - informuje Mirosław Kozłowicz. - Przeprowadzona w 2018 roku analiza wskazała na przewyższenie kosztów nad korzyściami wynikającymi z zakupu taboru o napędzie zeroemisyjnym. Zgodnie z zapisami ustawy o elektromobilności, jeżeli wyniki analizy wykazują brak korzyści wykorzystania autobusów zeroemisyjnych, zamawiający może nie realizować obowiązku osiągnięcia poziomu udziału takich autobusów określonych w ustawie.

Kozłowicz podkreśla, że być może w przyszłości nie będzie wykluczone korzystanie z takich autobusów na zasadzie umowy powierzenia ich przewoźnikowi.

A co do myjni - nie ma takiego warunku w przetargu, bo po prostu - autobusy mają być czyste.

Coraz więcej elektryków w Polsce

Tymczasem w kraju przybywa miast, które coraz chętniej korzystają z pojazdów zeroemisyjnych na swoich liniach komunikacyjnych. Najczęściej są to pojazdy krajowego Solarisa. We wrześniu ub. roku MZK Toruń zakupił sześć autobusów elektrycznych tej marki. 50 elektryków kupił Kraków. Solarisy jeżdżą albo będą jeździć niebawem w Pile, Lublinie i Malborku.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Świat żegna Franciszka. Tłumy wiernych na Placu św. Piotra

Komentarze 2

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

K
K
To kolejny raz zacofania naszych urzędników! Nasza ekologia w Bydgoszczy polega na tym by nie ścinać trawy ! Ale jeśli chodzi już o zadbanie o jakość to tematu nie ma ! Kto w tym urzędzie pracuje ? Panie Prezydencie Bruski czy coś Pan z tym zrobi ? Jak można tolerować taką indolencję urzędniczą !
s
sebix
Po co nam autobusy elektryczne w Bydgoszczy, przecież będziemy je mieli w Toruniu.
Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na expressbydgoski.pl Express Bydgoski