Zobacz wideo: Duże zmiany w strefie płatnego parkowania w Bydgoszczy

Do przetargu na opracowanie dokumentacji projektowej wraz z pełnieniem nadzoru autorskiego dla budowy i przebudowy sieci tramwajowej oraz przebudowy układu drogowego w Bydgoszczy zgłosiło się pięć firm. Zadanie podzielone było na dwie części:
- budowa trasy tramwajowej wzdłuż ul. Solskiego na odcinku od ronda Kujawskiego do ul. Ks. Ignacego Skorupki, wraz z budową pętli tramwajowej przy ul. Bielickiej oraz przebudową układu drogowego,
- przebudowa pętli tramwajowej Las Gdański wraz z przebudową układu drogowego.
W postępowaniu przetargowym dla pierwszej części wybrano ofertę firmy Progreg Sp. z o.o. z Krakowa, która zaproponowała wykonanie tego zadania za 2 583 000,00 zł brutto. Pozostałe oferty złożyli: Sweco Polska Sp. z o.o. z Poznania (2 438 627,52 zł brutto), CONE AMG sp. z o.o. z Warszawy (4 797 000,00 zł brutto), DATABOUT Sp. z o.o. z Warszawy (2 792 100,00 zł brutto) oraz francuska firma SAFEGE Société par actions simplifiée z oddziałem w Warszawie (3 380 040,00 zł brutto).
Zwycięzcą drugiej części jest firma CONE AMG sp. z o.o. z Warszawy z ceną 485 727,00 zł brutto. Konkurencyjne oferty złożyli: Sweco Polska Sp. z o.o. z Poznania (606 918,90 zł brutto), DATABOUT Sp. z o.o. z Warszawy (934 800,00 zł brutto), francuska firma SAFEGE Société par actions simplifiée z oddziałem w Warszawie (1 453 860,00 zł brutto) oraz Progreg Sp. z o.o z Krakowa (590 400,00 zł brutto).
Tramwaj na Szwederowie i w Myślęcinku
Dwutorowa linia tramwajowa o długości 3,4 km ma połączyć Szwederowo, Górzyskowo oraz część Błonia z centralną częścią miasta. Będzie to także alternatywna trasa pomiędzy Górnym Tarasem, a Śródmieściem. Docelowo tramwaj ma jeździć z ronda Kujawskiego do Grunwaldzkiego.
Inwestycja będzie realizowana etapami. W pierwszej kolejności powstanie dokumentacja dla budowy odcinka o długości 1,5 km torowiska od ronda Kujawskiego do pętli tramwajowej przy ul. Bielickiej. Ważną częścią tej inwestycji będzie dostosowanie ciągu ulic Solskiego do przekroju dwujezdniowego, z obustronnymi chodnikami, drogami rowerowymi, infrastrukturą dla komunikacji publicznej.
Przebudowana zostanie też cała podziemna infrastruktura oraz fragmenty ulic dojazdowych do nowej trasy. Pętla tramwajowa zostanie zlokalizowana na placu po północno-zachodniej stronie skrzyżowania ulicy Solskiego i Bielickiej.
Przygotowanie kompletnej dokumentacji wraz z decyzją środowiskową i decyzją ZRID (zezwolenie na realizację inwestycji drogowej) zajmie wykonawcy około 20 miesięcy - informuje Urząd Miasta Bydgoszczy.
W ramach tego zadania zaprojektowana zostanie też przebudowa pętli tramwajowej w Myślęcinku przy ul. Rekreacyjnej. Realizacja inwestycji usprawni ruch tramwajów poprzez wyposażenie pętli w dodatkowy tor peronowy dla osób wysiadających oraz dodatkowy tor peronowy dla wsiadających do pojazdów komunikacji zbiorowej.
Zielone przystanki i ułatwienia dla pieszych oraz rowerzystów
W nowej infrastrukturze tramwajowej zaplanowano zielone wiaty, na przykład w postaci zielonych dachów i stelaży do rozwoju roślinności podlewanej deszczówką. Przewiduje się też zastosowanie zielonych mat rozchodnikowych na torowisku. Torowisko ma być wyposażone w elementy zmniejszające hałas i drgania. Na przejazdach rowerowych i przejściach dla pieszych zamontowane zostaną specjalne gumy wypełniające pustą przestrzeń w szynach tramwajowych - ułatwi to przejazd przez torowisko rowerom, wózkom dziecięcym i inwalidzkim oraz przechodzenie pieszym. Przy ul. Bielickiej powstanie zintegrowana pętla tramwajowo- autobusowa oraz zadaszony parking rowerowy. Stanowiska dla rowerów będą też w pobliżu pętli przy ul. Rekreacyjnej.
Cała inwestycja ma być dofinansowana ze środków unijnych. Na budowę torowiska na Szwederowie miasto pozyskało 63,5 mln zł, a na modernizację pętli Las Gdański ok. 17 mln zł.