Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Piesi na łasce kierowców

Michał Sitarek
Trwa remont przejść podziemnych na Dworcowej. Lifting przejdzie też rondo Jagiellonów. Jednak najważniejsze rondo nie jest przystosowane do potrzeb niepełnosprawnych.

Trwa remont przejść podziemnych na Dworcowej. Lifting przejdzie też rondo Jagiellonów. Jednak najważniejsze rondo nie jest przystosowane do potrzeb niepełnosprawnych.

<!** Image 3 align=none alt="Image 189187" sub="Estetyczne zadaszenia i nowe schody mają prowadzić do przejść podziemnych na Dworcowej. Jednak większość pieszych, idąc w kierunku dworca, nadal ma korzystać z przejść dla pieszych. Fot.: Tymon Markowski">

Wielu kierowców twierdzi, że zarząd dróg zbyt szybko decyduje się na kolejne sygnalizacje, rezygnując z innych rozwiązań. - Ja już nawet nie mówię o wielkich dwupoziomowych skrzyżowaniach - zaznacza pan Bogusław, bydgoski taksówkarz. - Jednak czy naprawdę nie stać nas nawet na kładki dla pieszych? Na Fordońskiej aż się prosi o to, by zbudować kolejną kładkę na Sochaczewskiej. Teraz przy Magnuszewskiej staną kolejne światła. Przedłużenie trasy uniwersyteckiej z Jana Pawła II planuje się znów w jednym poziomie. Bydgoszcz się cofa. Większość przejść podziemnych i kładek powstało za komuny - irytuje się taksówkarz.

<!** reklama>

Cienko z kasą

Drogowcy przyznają, że w najbliższych latach nie planują budowy nowych kładek na istniejących ulicach.

- Chodzi głównie o pieniądze - mówi rzecznik ZDMiKP Krzysztof Kosiedowski. - Dodawanie nowych elementów do starej infrastruktury jest kosztowne. Dlatego decydujemy się na takie rozwiązania jedynie w przypadku nowych inwestycji. Budowa kładki została zaplanowana nad trasą uniwersytecką na Wzgórzu Wolności. Poza tym modernizujemy przejście podziemne pod ul. Dworcową przy dworcu. Powstaną tam nowe estetyczne zadaszenia i wyremontujemy schody.

Czy gdziekolwiek jeszcze piesi mogą liczyć na budowę kładek?

- W ramach budowy linii tramwajowej do Fordonu powstaną też zejścia na przystanek przy Brzechwy z istniejącego wiaduktu. Będzie on pełnił funkcję jednego z węzłów przesiadkowych. Zgodnie z projektem, ma być wyposażony w windy - dodaje Krzysztof Kosiedowski.

Zdaniem przedstawicieli Stowarzyszenia na rzecz Rozwoju Transportu Publicznego w Bydgoszczy, drogowcy powinni też zająć się rondem Jagiellonów, gdzie zejścia nie są dostosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych.

- O ile dojazd do samego ronda nie jest problemem, bo kursują tam tramwaje i autobusy niskopodłogowe, to przejście przez rondo stanowi dla inwalidów i seniorów prawdziwe wyzwanie - uważa szefowa stowarzyszenia Michalina Chopcia.

Strome schody

- Nie wszystkie schody prowadzące do przejścia podziemnego są wyposażone w podjazdy, a te, które istnieją, są zbyt strome. Praktycznie zawsze potrzebna jest pomoc drugiej osoby. Jednak czasem nawet to nie jest wystarczające, aby uchronić się przed wypadkiem. Poza tym osoby niepełnosprawne, wysiadające z tramwaju na rondzie i chcące kontynuować podróż w przeciwnym kierunku, często wybierają drogę na skróty, omijając płotek rozdzielający perony tramwajowe. Dlatego proponujemy umożliwienie przechodzenia osobom niepełnosprawnym pomiędzy peronami na poziomie zerowym po wybudowaniu w wyznaczonym miejscu o dobrej widoczności pochylni - dodaje pani prezes.

- Z rondem Jagiellonów jest rzeczywiście problem. Sprawdzimy, czy przepisy będą pozwalały na wytyczenie dodatkowego przejścia dla niepełnosprawnych między peronami. Wyposażenie przystanków w rampy to jednak bardziej skomplikowane i kosztowne zadanie. Najtrudniejsze jest spełnianie wszystkich norm dotyczących na przykład ich wymiarów. Na starych przejściach często nawet nie ma szans, by je instalować - wyjaśniają drogowcy.

Na rondzie Jagiellonów przed uruchomieniem linii tramwajowej na dworzec PKP pojawią się nowe informacje kierunkowe. W przyszłym roku lub za dwa lata rondo zostanie natomiast wyposażone w ekrany LCD z dynamiczną informacją pasażerską oraz kioski informacyjne z funkcją biletomatu.

Uruchomienie przejść podziemnych na rondzie Kujawskim przy okazji budowy nowej galerii handlowej jest mało prawdopodobne.

- Projektowana jest druga jezdnia na Kujawskiej i wjazd tunelem do galerii od strony Zbożowego Rynku, ale dokończeniem budowy przejść podziemnych na sąsiednim rondzie inwestor nie jest zainteresowany - mówi nasz informator z ratusza.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!