Pielęgniarki i położne również mogą doradzać pacjentom przez telefon

Hanna Walenczykowska
Hanna Walenczykowska
Przychodnie wznowiły już swoją działalność.
Przychodnie wznowiły już swoją działalność. Tomasz Czachorowski
Są bydgoszczanie, którzy żalą się na sposób udzielanych telefonicznie porad przez pielęgniarki. Uważają, że nie powinny tego robić. NFZ zapewnia, że pielęgniarki i położne mają prawo doradzać pacjentom.

Mijają trzy miesiące od czasu, kiedy pacjenci mają ograniczony dostęp do lekarzy pierwszego kontaktu oraz do specjalistów. Większość chorych, chociaż przychodnie wznowiły swoją działalność, musi najpierw korzystać z teleporad. Dopiero potem może liczyć na to, że zostanie przyjęty lub lekarz przyjdzie na tzw. domową wizytą.

- Musiałam wezwać lekarza do chorego – tłumaczy bydgoszczanka. - Najpierw lekarz rodzinny odbył ze mną kilkuminutową rozmowę, potem zdecydował, że z wizytą przyjdzie następnego dnia. Zastanawiałam się, czy ojciec dożyje do tej wizyty, bo 24 godziny to bardzo dużo czasu. Oczywiście, zostaje jeszcze pogotowie, ale moim zdaniem, lekarz rodzinny powinien przyjść tego samego dnia, chociażby po to by zapisać leki.

Zamiast lekarza, dzwoni pielęgniarka

Bydgoszczanin, który leczy się w Bydgoskim Centrum Diabetologii i Endokrynologii też ma zastrzeżenia.
- Miałem wyznaczony termin rozmowy z lekarzem – twierdzi nasz Czytelnik. - Zadzwoniła tymczasem pielęgniarka i powiedziała, że pani doktor jest bardzo zajęta. Zdenerwowałem się - tak długo czekałem na rozmowę z lekarzem! Pielęgniarka zapytała mnie o to, jak się czuję. Tak to można ze znajomym rozmawiać, a nie z pacjentem! Ciekawy jestem, czy osoby, które nie są lekarzami, mogą doradzać pacjentom?

Lekarz udziela konsultacji

W Bydgoskim Centrum Diabetologii i Endokrynologii dowiedzieliśmy się, że porad udzielają lekarze, pielęgniarki oraz dietetycy.
- Wszystkie porady są konsultowane z lekarzem prowadzącym danego pacjenta – zapewnia Henryka Olejniczak, członek zarządu BCDiE w Bydgoszczy.

Rozmowy ze specjalistami centrum mają na celu m.in. skorygowanie leczenia lub diety oraz, jeśli zajdzie taka potrzeba, ustalenie planu wizyt. W ciągu dnia BCDiE udziela kilkudziesięciu teleporad. Nierzadko czas rozmowy się wydłuża, ponieważ osoby starsze potrzebują więcej czasu.

- Porady telefonicznej  w zależności od potrzeby może udzielić lekarz, pielęgniarka lub położna – potwierdziła Barbara Nawrocka, rzeczniczka Kujawsko-Pomorskiego Oddziału Wojewódzkiego NFZ w Bydgoszczy.

0

Śmiercionośny wybuch w Bejrucie

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3