Nowego dyrektora Teatru Polskiego komisja konkursowa wybrała 20 września. Prezydent przyjął jej rekomendacje. Dyrektor powołany jest na 4 sezony artystyczne. Beniamin M. Bukowski to reżyser, dramatopisarz, dramaturg, absolwent MISH UJ (historia sztuki, filozofia) i Wydziału Reżyserii Dramatu AST w Krakowie. Od kwietnia 2021 r. był zastępcą dyrektora ds. artystycznych Narodowego Starego Teatru im. Heleny Modrzejewskiej w Krakowie.
– Pan dyrektor wygrał konkurs koncertowo. Był zdecydowanie najlepszym kandydatem. Staraliśmy się wybrać takiego dyrektora, który będzie miał bardzo ciekawy program. Aby był to teatr otwarty dla mieszkańców i mieszkanek Bydgoszczy, aby każdy tu znalazł swoje miejsce – mówiła Iwona Waszkiewicz, zastępczyni prezydenta miasta.
– Nadchodzący sezon odbędzie się pod hasłem „Jeszcze lepiej”. Zdajemy sobie sprawę, że jest to hasło nieco prowokacyjne, wywołujące pewnego rodzaju ferment. Zależało nam na to, aby z jednej strony docenić to, co działo się do tej pory w Bydgoszczy jako w mieście i w Teatrze Polskim. Mamy poczucie, że bydgoszczanie i bydgoszczanki mogą być naprawdę dumni z tutejszej kultury. Z drugiej strony zawsze istnieje jakaś przestrzeń do rozwoju i ulepszenia – powiedział Beniamin M. Bukowski.
Nowości w repertuarze
W sezonie zaplanowanych jest 5 premier. Poprzednia dyrekcja przygotowała spektakl „Fight Club, czyli męskie kręgi” w reżyserii Marcela Osowickiego, który już można oglądać. Rozpoczęły się już próby do „Zemsty” Aleksandra Fredry w reżyserii Radosława Rychcika. – Spektakl wpisuje się w nurt klasyczny, który w swoim programie planujemy w najbliższych sezonach – opowiadała Sandra Lewandowska. Reżyser zapowiedział, że „Zemsta” przeniesie się na Dziki Zachód, szable zastąpią rewolwery, a kontusz – kapelusze i ostrogi. Premiera zaplanowana jest na 31 stycznia.
Kolejny spektakle, które będzie można zobaczyć w Teatrze Polskim to „Zmory” Emila Zegadłowicza w reżyserii Jana Jelińskiego (premiera na przełomie marca-kwietnia). Judyta Berłowska przygotuje projekt na podstawie „Fabryki absolutu” Karela Čapka. – To reżyserka, która łączy narracyjne powieści klasyczne z metodami partycypacyjnymi – tak tworzy swoje spektakle. „Fabryka absolutu” zderzona zostanie z historiami mieszkańców i mieszkanek Bydgoszczy – zapowiedziała zastępczyni dyrektora. Premiera spektaklu w maju.
Ostatnią propozycję przygotuje Eugenia Balakireva, tegoroczna absolwentka Akademii Sztuk Teatralnych im. Stanisława Wyspiańskiego w Krakowie, wyłoniona w ramach konkursu Forum Młodej Reżyserii. Tematyka spektaklu pozostaje na razie niewiadomą. Teatr będzie chciał w każdym sezonie zapraszać do współpracy młode zdolne osoby, które debiutują na scenie.
Nie tylko spektakle
Festiwal Prapremier w przyszłym roku odbędzie się pod hasłem „Wszystko co ludzkie”. Formuła międzynarodowa będzie kontynuowana, ale w programie nie zabraknie nowości. W lutym mają ruszyć Bydgoskie Salony Poezji i Muzyki. W Krakowie formułę zainicjowała Anna Dymna. Otwarcie w Bydgoszczy odbędzie się z jej honorowym udziałem. Spotkania z poezją mają odbywać się co tydzień. Pierwsze poświęcone będą twórczości ks. Jana Twardowskiego, poezji miłosnej (na Walentynki) oraz poezji ukraińskiej.
W planach jest uzupełnienie wakatu na stanowisku pedagoga teatralnego. Na konferencji zapowiedziano powołanie Teatralnej Roli Widzów, organu doradczego złożonego z mieszkańców Bydgoszczy. Skład ma liczyć ok. 15 osób. – Zależy nam na tym, aby Teatr Polski w Bydgoszczy był teatrem miasta i dla miasta, aby każdy czuł się tu u siebie – stwierdził Beniamin M. Bukowski. Ważnym elementem programu mają być wątki lokalne – co najmniej jeden spektakl w każdym sezonie ma do nich nawiązywać.
