Jak już pisaliśmy, w październiku tego roku Pesa w konsorcjum z ZTNK Mińsk Mazowiecki wygrała przetarg PKP Intercity na modernizację 125 wagonów wraz z późniejszym serwisem. Wartość umowy sięgnie dokładnie 540,4 mln zł brutto.
Inwestycje w Pesie mimo pandemii
- Inwestycje w kolej trwają mimo pandemii, dzięki czemu stale podnosi się jakość podróżowania na polskich szynach - powiedział 22 grudnia podczas konferencji online z dziennikarzami Maciej Małecki z Ministerstwa Aktywów Państwowych. - Podkreślę, że to nie jest tylko kwestia umowy z Pesą i ZTNK Mińsk Mazowiecki, ale dotyczy miejsc pracy zatrudnionych tam osób, jak i w firmach podwykonawczych. To jest sprawa wielu polskich rodzin. Kapitał ma narodowość.
70 procent produkcji Pesy to nowe pojazdy
- Z pokorą przystępujemy do tego kontraktu - komentował Krzysztof Zdziarski, prezes firmy Pojazdy Szynowe Pesa Bydgoszcz.
Dodał, że ok. 30 procent działalności bydgoskiej firmy to dziś modernizacja, a aż 70 proc. wynosi produkcja nowych pojazdów.
- Aż 2 miliardy złotych popłynęło już z PKP Intercity do Pesy - mówił z kolei Andrzej Olszewski, członek zarządu PKP.
Po modernizacji wagony PKP Intercity staną się pojazdami bezprzedziałowymi. Oprócz naprawy okresowej na poziomie P5 (dawna naprawa główna, dokonywane co kilka-kilkanaście lat odnowienie pojazdu obejmujące demontaż podzespołów oraz ich wymianę na nowe lub zregenerowane) i modernizacji wykonawca napraw ma zadbać o ich późniejszy przegląd na poziomie P3. Wagony będą posiadać miejsce na większy bagaż, będą klimatyzowane, otrzymają nowoczesny system informacji pasażerskiej oraz nadajniki Wi-Fi. Wszystkie 125 pojazdów ma zostać przebudowanych w cztery lata od momentu podpisania umowy z wykonawcą, ale pierwszy z nich ma być gotowy po zaledwie 250 dniach.
