To pierwszy w historii polskiego przemysłu pojazd kolejowy dopuszczony do ruchu w Niemczech i drugi, po austriackim Integralu z 1998 r., pociąg spalinowy wyprodukowany poza Niemcami, który otrzymał homologację umożliwiającą eksploatację w tym kraju.
Warto dodać, że pojazdy Link dla NEB mają także polską homologację, ponieważ Przewoźnik przeznaczył je do obsługi pasażerskiego ruchu transgranicznego na linii Berlin – Kostrzyń nad Odrą.
Pociągi bydgoskiej Pesy w Berlinie
Przypomnijmy: NEB zamówił w PESA pojazdy spalinowe w sierpniu 2013 roku. Obie firmy powołały wspólną - ponad 20-osobową - grupę projektową, która w partnerskiej, rzeczowej, a przy tym przyjaznej atmosferze odbywała regularne, częste spotkania na wszystkich etapach realizacji kontraktu. W produkcji pojazdów brało udział blisko 100 pracowników PESA. Ich wspólny wysiłek doprowadził najpierw do zbudowania składów, a w listopadzie 2015 roku do zakończenia badań. W lutym 2016 roku dwa pierwsze DMU Link służyły w Basdorf k. Berlina do szkoleń maszynistów i personelu serwisowego (warsztatowego), a 19 maja zostały wstępnie odebrane przez NEB. Jednocześnie trwała procedura homologacji w EBA, która właśnie dziś została uwieńczona powodzeniem.
Link - pomyślny egzamin zderzeniowy w czterech scenariuszach
W ten sposób kolejna generacja spalinowych pojazdów PESA – w których budowie lider polskiego przemysłu taboru szynowego ma największe doświadczenie – trafia do eksploatacji na kolejny europejski rynek. DMU wyprodukowane przez PESA służą przewoźnikom i pasażerom w wielu krajach – od Włoch po Rosję i Kazachstan, od Czech poprzez Ukrainę, Białoruś po Litwę. Homologowane właśnie w Niemczech Linki sprawdzają się od lat w czterech województwach Czech i w dwóch regionach Polski. Prestiżowym osiągnięciem PESA – zapewne nie bez znaczenia dla odbiorców w Niemczech traktujących priorytetowo kwestie bezpieczeństwa – był fakt, że DMU Link jako pierwsze spalinowe pojazdy na świecie spełniały wymagania czterech scenariuszy zderzeniowych.
![PESA dopięła swego. Niemcy przyznali homologację pierwszemu polskiemu pociągowi.[GALERIA]](https://d-pt.ppstatic.pl/kadry/k/r/1/25/f5/5812603c33d76_o,size,445x270,q,71,h,a1f589.jpg)
Prezes NEB, Detlef Bröcker[/b]]Cieszymy się, że nowe pojazdy LINK otrzymały homologację i że w przyszłości będziemy mogli zaoferować obsługę bezpośrednich połączeń kolejowych pomiędzy Polską i Niemcami nowoczesnymi pojazdami. Będzie to nowa jakość w ruchu transgranicznym. Jednocześnie jesteśmy dumni, że dzięki temu, bardzo wyrazistemu pod względem designu pociągowi, będziemy mogli wzbogacić wizerunek kolejowego ruchu regionalnego w Berlinie i Brandenburgii. - [b
Co ten Link w sobie ma?
Kilka słów o Linku dla NEB (na przykładzie pojazdu 2-czołonowego):
Nowoczesne DMU Link dysponują 140 miejscami siedzącymi, miejscami dla 2 wózków inwalidzkich, i 12 miejscami do przewozu rowerów. Dwa ekologiczne silniki MTU (norma III B) pozwalają uzyskać prędkość 140km/h. Wszystkie pojazdy LINK wyposażono w monitoring kamer video, klimatyzację, dostosowane do wymagań osób niepełnosprawnych WC oraz w wizualno – akustyczny system informacyjny w celu podróżowania bez barier. W ten sposób Link spełnia wszystkie wymagania nowoczesnego kolejowego transportu regionalnego.
Prezes Zarządu PESA, Tomasz Zaboklicki[/color]]To dla nas ważny dzień w historii firmy. Nie tylko dlatego, że homologacja ostatecznie otwiera pojazdom PESA drogę na kolejny rynek zagraniczny – tym razem jeden z największych, bardzo wymagający rynek niemiecki. Jesteśmy oczywiście dumni, że to nasza firma jest jedną z pierwszych na świecie, która produkując poza Niemcami uzyskała dopuszczenie na tamtejsze tory, ale równie ważne jest potwierdzenie słuszności naszej koncepcji rozwoju. To świadomie obrana droga samodzielnego dochodzenia do celu; bez wchodzenia w konsorcja, bez korzystania z gotowego, cudzego know – how. To droga dłuższa, zapewne trudniejsza, często kosztowna, ale dająca producentowi z polskim kapitałem i z polską myślą techniczną bezcenne doświadczenia, a przede wszystkim trwałe kompetencje pozwalające konkurować ze światową czołówką nie doraźnie, „przy okazji”, lecz konsekwentnie i w długim horyzoncie. - [color=blue
Zobacz galerię: Pociągi PESA wjeżdżają do Berlina
