[break]
Dotychczas klienci NFZ, gdy chcieli załatwić jakieś sprawy, musieli się napracować. Część spraw załatwić było można przy ul. Słowackiego, inne przy Mickiewicza, a kwestie sanatoryjne rozstrzygali urzędnicy przy ulicy Warszawskiej. Jedno, co łączyło wszystkie siedziby NFZ w Bydgoszczy, to fakt, że wszystkie mieściły się w strefie płatnego parkowania z ograniczoną liczbą miejsc dla samochodów.
- Zmiana lokalizacji obiektu poprzez konsolidację trzech siedzib oddziału funduszu w jednym miejscu oraz rozszerzenie bazy lokalowej jest konieczne zarówno z punktu widzenia ekonomicznego (obecnie płacimy za utrzymanie dwóch siedzib: przy Mickiewicza 15 i Słowackiego oraz wynajmujemy budynek przy ul. Warszawskiej 10), jak i interesantów. Obecne rozproszenie siedzib NFZ nie jest dobrze odbierane przez mieszkańców - twierdzi Barbara Nawrocka, rzecznik Narodowego Funduszu Zdrowia w Bydgoszczy.
Skąd NFZ wie, czego chcą mieszkańcy?
Pacjenci ankietowani
- Przed rozpoczęciem procedury przeprowadziliśmy badania ankietowe wśród ubezpieczonych. Celem badania było uzyskanie obiektywnych informacji na temat lokalizacji NFZ w jednym budynku. 76 proc. ankietowanych uważało, że dla wygody petentów wszystkie wydziały/punkty obsługi powinny być zlokalizowane w jednym miejscu - mówi Barbara Nawrocka. - W nowej siedzibie będą się znajdowały wszystkie wydziały, które obecnie są rozproszone w trzech budynkach i zmuszają pacjentów do przemieszczania się w różne miejsca Bydgoszczy.
PRZECZYTAJ:Ukryty pałac funduszu
Często są to osoby niepełnosprawne, poruszające się o kulach, które muszą potwierdzić w funduszu np. zlecenie na środki pomocnicze i przedmioty ortopedyczne (ul. Słowackiego), ale już złożenie wniosku o leczenie uzdrowiskowe jest możliwe przy ul. Warszawskiej. Dlatego konsolidacja wydziałów w jednym budynku jest zdecydowanie bardziej korzystna dla pacjentów - uważa rzecznik.
Problem, który najczęściej podnosili pacjenci, polega również na niewielkiej liczbie, w dodatku płatnych, miejsc parkingowych. Tymczasem na Wyżynach przy ulicach Dunikowskiego i Łomżyńskiej, znajduje się ogromny plac, który nie jest wykorzystywany nawet w jednej trzeciej przez okolicznych mieszkańców, czy rodziców podwożących dzieci do dwóch pobliskich przedszkoli.
Lepiej i oszczędniej
NFZ w grudniu 2013 roku kupił od Administracji Domów Miejskich działkę przy ul. Łomżyńskiej 33 i jest jego właścicielem. W styczniu 2015 roku w wyniku przetargu zawarto umowę na usługi projektowe - zakończone w lipcu. Niedawno NFZ rozpoczął procedurę zamówienia publicznego na roboty budowlane. Zakończenie inwestycji zaplanowane zostało na 2017 rok.
- Jeśli chodzi o koszty, są one rozłożone na 3 lata. Na 2015 rok zaplanowano kwotę trzech milionów złotych. Są to pieniądze z tzw. rzeczowego planu finansowego, w żaden sposób nie zmniejszają one puli środków przeznaczonych na finansowanie świadczeń zdrowotnych. Dotychczasowe budynki - przy ulicach Mickiewicza i Słowackiego zostaną sprzedane (przy Warszawskiej wynajmujemy), co pozwoli na pokrycie części kosztów inwestycji. Rezygnacja z wynajmu też da określone oszczędności - zapewnia rzecznik.
Cały obiekt ma mieć 3 tys. mkw. powierzchni. Docelowo znajdą w nim pracę 222 osoby, zatrudnione dotychczas w trzech siedzibach NFZ.