https://expressbydgoski.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Odnawiają bulwary nad Brdą. Gdzie trwają prace? [WIDEO]

Adrianna Andryańczyk, Łukasz Jędrzejczak
W poniedziałek rozpoczęły się prace przy odkopywaniu śluzy trapezowej. Inwestycja w ramach Bydgoskiego Węzła Wodnego wzbogaci miasto o kolejne atrakcje turystyczne.

W poniedziałek rozpoczęły się prace przy odkopywaniu śluzy trapezowej. Inwestycja w ramach Bydgoskiego Węzła Wodnego wzbogaci miasto o kolejne atrakcje turystyczne.
<!** Image 3 align=none alt="Image 218753" sub="Tak wygląda projekt rewitalizacji śluzy trapezowej. Fot.: wizualizacje Redan/nadesłane">
Jak informuje rzeczniczka Urzędu Miasta, Marta Stachowiak, prace przeprowadzane są na odcinku od mostu Królowej Jadwigi do mostów Solidarności. Na tym obszarze zaprojektowano ekspozycję śluzy workowej, a także zmiany rozwiązań komunikacyjnych, w tym związane z ul. Marcinkowskiego.

<!** reklama>

W pobliżu śluzy ma powstać plac zabaw, a przy nim szalet. Po obu stronach placu natomiast będą znajdowały się dwie fontanny powierzchniowe z dyszami.

Roboty budowlane od mostu Królowej Jadwigi do mostów Solidarności będą kosztowały około 6,5 mln złotych brutto, w tym ekspozycja śluzy workowej to około 332 tys. złotych.

Za mała

Śluza workowa, inaczej trapezowa, istnieje od 1822 roku. Na początku była konstrukcją drewnianą i szybko okazało się, że miała zbyt małe rozmiary w stosunku do gabarytów ówcześnie używanych jednostek pływających.

- Jej lokalizacja na połączeniu Brdy, wylotu kanału i jazu ulgowego Młynówki, była przyczyną problemów żeglugowych ze względu na występujące tam wiry, a także silne prądy i małą ilość miejsca na manewry lub postoje w oczekiwaniu na śluzowanie, czy to na Brdzie, czy u wejścia do kanału. By rozwiązać niedogodności, zbudowano nową śluzę i ze względu na specyficzne warunki, nadano kształt trapezu z dwiema parami wrót, umieszczonymi na jednej ścianie komory - opowiada Jarosław Butkiewicz z Bydgoskiego Stowarzyszenia Miłośników Zabytków.

Powiększyli i nie pomogło

Nowa konstrukcja została wykonana z cegły, a budowa prowadzona była w latach 1882-1884. Śluza wyróżniała się jedynie powiększonymi rozmiarami i trwałym materiałem, z którego była wykonana.

Problemy żeglugowo-manewrowe pozostały, a nawet wzrosły, gdyż statki i barki trzeba było wprowadzać do śluzy tyłem, co wiązało się z uprzednim ich obracaniem. Śluza miejska w formie trapezu funkcjonowała do 1913 roku, kiedy to zastąpiono ją nową konstrukcją. Stary basen został zasypany, a wrota zamurowane. Teren byłego basenu zajmuje obecnie skwerek przed nową śluzą.


FAKT

Program Bydgoski Węzeł Wodny to rewitalizacja bulwarów i nadbrzeży, polegająca na przebudowie i budowie umocnień nabrzeży, przebudowie oświetlenia, ścieżek rowerowych i pieszych, budowie obiektów małej architektury, a także przebudowie układu komunikacyjnego i budowie przystanków tramwaju wodnego.


Komentarze 4

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

Z
Zawiedziona
Gdzie są barierki zabezpieczjące przed upadkiem do wody. Jest planowany szlak spacerowy i rowerowy. Rodziny mają chodzić z dziećmi, a młodzi ludzie na rowerach miewają różne pomysły. Kto to projektował- /wystawiam negatywną ocenę/ Proszę o obserwację prac na Bulwarach. Brak organizacji, logiki w dzialaniu i b. wolne tempo, słaba jakość. Oco tu chodzi - przepuścić kasę i co dalej...
A
Anka
:)
3J
Nowe schody przy Mostowej i nabrzeże przy Grodzkiej rozpaprane są od kilku miesięcy i tam się prawie nic nie dzieje. To jest centrum miasta. Wstyd!!!
m
michu168
Rozumiem że pieniędzy na monitoring miasto nie przewidziało więc można się spodziewać dewastacji przez wandali w tych miejscach tak jak to ma miejsce na zrewitalizowanym odcinku Starego Kanału. Więc zastanawiam się czy kolejny raz pieniądze będą wyrzucone w błoto.
Wróć na expressbydgoski.pl Express Bydgoski