Od stycznia wyższe ceny biletów komunikacji miejskiej w Bydgoszczy. W górę też opłaty za parkowanie

Sławomir Bobbe
Sławomir Bobbe
Jeśli Rada Miasta Bydgoszczy wyrazi zgodę na podwyżki cen biletów, nowe stawki zaczną obowiązywać od stycznia 2022 roku.
Jeśli Rada Miasta Bydgoszczy wyrazi zgodę na podwyżki cen biletów, nowe stawki zaczną obowiązywać od stycznia 2022 roku. Tomasz Czachorowski
Udostępnij:
Od 1 stycznia pójdą w górę ceny biletów komunikacji miejskiej w Bydgoszczy, od 1 lutego wzrosną z kolei koszty pozostawienia auta w strefie płatnego parkowania. Ta zostanie znacznie powiększona.

Zobacz wideo: Rynek pracy odporny na pandemię

Stało się to, o czym pisaliśmy już kilka miesięcy temu. Wobec wzrostu kosztów działania komunikacji miejskiej (podwyżki cen paliw, prądu, kosztów osobowych) nie da się dłużej utrzymać obecnego poziomu cen biletów komunikacji zbiorowej w mieście. Dodatkowo Bydgoszcz, na tle dużych miast zrzeszonych w Unii Metropolii Polskich, plasowała się na szarym końcu pod względem wysokości cen biletów za przejazdy jednorazowe i sieciówki. Ten stan potrwa tylko do końca roku, o ile propozycje ratusza przyjmą radni, od stycznia ceny wzrosną.

To Cię może też zainteresować

Tak będą wyglądać podwyżki biletów w komunikacji miejskiej

  • cena biletu jednorazowego przejazdu wzrośnie z 3 do 3,8 zł
  • "sieciówka" podrożeje z 88 do 108 złotych
  • 4,8 złotego kosztować ma bilet godzinny (podwyżka z 4 zł 20 gr)
  • nowością ma być bilet 20-minutowy, który kosztować będzie 3 złote

Co się nie zmieni?

  • zakres uprawnień do przejazdów bezpłatnych i ulgowych
  • cena biletów uczniowskich - 100 złotych rocznie lub 10 zł miesięcznie
  • cena biletu dobowego - 12 złotych
  • bilety malucha
  • limit wieku emerytalnego 65 lat

- 3,8 złotego za jednorazowy przejazd to cena poniżej wartości średniej w Unii Metropolii Polskich. Chcemy zaproponować również bilet 20-minutowy dla krótkich przejazdów, który kosztować będzie tyle, ile dotychczas bilet jednorazowego przejazdu, czyli 3 złote. Obecnie zaledwie 24 procent kosztów funkcjonowania komunikacji miejskiej pokrywają wpływy z biletów, gdybyśmy koszty chcieli pokryć w całości, ceny biletów musiałyby wzrosnąć trzykrotnie, o takim scenariuszu nikt nie myśli. Nasze działania mają wpisać się w trend UMP i złagodzić skutki wzrostu cen - mówi Rafał Grzegorzewski, zastępca dyrektora ZDMiKP w Bydgoszczy.

186 milionów złotych kosztuje utrzymanie bydgoskiej komunikacji miejskiej w skali roku, z tego aż 164 miliony to koszty usług przewozowych, do tego dochodzi utrzymanie torów czy trakcji elektrycznej. Miasto szacuje, że po podwyżkach do budżetu miasta ze sprzedaży biletów wpłynie 7 milionów 942 tysiące złotych w skali roku.

Droższa i większa strefa płatnego parkowania

Miesiąc później, czyli w lutym 2022 roku wzrosnąć mają ceny za pozostawienie auta w strefie płatnego parkowania. Także tu - jak wskazuje ratusz - ceny były zdecydowanie niższe niż w miastach Unii Metropolii Polskich.

Czeka nas nieznaczne przesunięcie w strefie A i znaczne poszerzenie strefy B. Obecnie w strefie znajduje się około 3 700 miejsc parkingowych, docelowo ma być ich 4 500. Średnio w miastach UMP strefa obejmuje 5 500 miejsc.

Ile kosztować będzie parkowanie w SPP po zmianach?

Pierwsza godzina parkowania w strefie A SPP obecnie kosztuje 3 złote, od lutego będzie to o 80 groszy więcej, pierwsza godzina w strefie B kosztować będzie 2 złote i 60 groszy. Z kolei pozostawienie auta w strefie A na cały dzień kosztować będzie 36 zł i 50 groszy, a w strefie B 25 złotych.

Abonament tylko dla płacących podatki w mieście

Dwie spore zmiany czekają mieszkańców opłacających abonament w strefie. By móc skorzystać z oferty (ceny nie zmienią się to odpowiednio 30 i 20 złotych za miesiąc parkowania w strefie A i B) trzeba będzie nie tylko być zameldowanym w mieście, ale również opłacać tu podatki. Mieszkaniec będzie mógł wskazać dwie ulice, na których będzie miał prawo zostawić samochód - tę, przy której jest zameldowany i jedną sąsiadująca z posesją. To konsekwencja uwag kierowców, którzy wskazywali, że niektóre ulice mają niewiele miejsc parkingowych, a inne, przy których również znajduje się posesja, są niemal puste.

W końcu przestanie opłacać się parkowanie na dziko i liczenie na to, że kontrolerzy strefy tego nie zauważą. Dzisiejsza "opłata dodatkowa" czyli po prostu kara za parkowanie bez opłaty wynosi 50 złotych i nikogo nie odstrasza. Po zmianach opłata wyniesie już 200 złotych za parkowanie bez wniesienia opłaty.

- Podnoszenie cen to bardzo niepopularne decyzje. Ale gdy widzimy wzrost cen energii nawet o 80 procent, wzrost średniego wynagrodzenia pracowników, wzrost kosztów zakupy taboru, to wszystko wzrosty o ponad 50 procent kosztów - uzasadniał podwyżkę prezydent Rafał Bruski.

Zapowiedzi podwyżek powiązał również z rządowym programem Polski Ład, który według władz miasta ma uderzyć w samorządowe budżety. - Gdyby nie Polski ład nasza sytuacja byłaby inna, moglibyśmy bardziej swobodnie decydować o tym, na co wydajemy pieniądze - mówił prezydent.

Tymczasem na naszych łamach minister Łukasz Schreiber zapewnił:

- Nie tylko żaden samorząd nie straci na Polskim Ładzie, ale każdy zyska. I to jest najlepsza i najważniejsza wiadomość dla mieszkańców. Nie każdemu się jednak podoba, bo wydatkowanie będzie trzeba jasno pokazać, a nie rozdysponować pieniądze, jak się chce.

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie