Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Obchodzimy Dzień Osób z Niepełnosprawnościami. Jak Bydgoszcz likwiduje bariery?

Marta Mikołajska
Marta Mikołajska
W przypadku komunikacji miejskiej, do tej pory 100 proc. bydgoskich autobusów i 24 proc. tramwajów jest przystosowanych do potrzeb osób z niepełnosprawnościami, a wszystkie te pojazdy wyposażone są w zapowiedzi głosowe. Budowane są też przystanki wiedeńskie. To tylko niektóre działania miasta, które miejską przestrzeń przystosowują do potrzeb osób z niepełnosprawnościami.
W przypadku komunikacji miejskiej, do tej pory 100 proc. bydgoskich autobusów i 24 proc. tramwajów jest przystosowanych do potrzeb osób z niepełnosprawnościami, a wszystkie te pojazdy wyposażone są w zapowiedzi głosowe. Budowane są też przystanki wiedeńskie. To tylko niektóre działania miasta, które miejską przestrzeń przystosowują do potrzeb osób z niepełnosprawnościami. Arkadiusz Wojtasiewicz
W sobotę, 3 grudnia, obchodzimy Międzynarodowy Dzień Osób Niepełnosprawnych. Z tej okazji postanowiliśmy sprawdzić czy - i w jaki sposób - miasto stara się zmieniać na bardziej przyjazne dla osób z niepełnosprawnościami.

Zobacz wideo: Otwarcie Centrum Obsługi Gotówki Poczty Polskiej w Bydgoszczy

od 16 lat

W ostatnich latach miasta coraz bardziej otwierają się na potrzeby osób z niepełnosprawnościami. Jak mówi Marta Stachowiak, rzeczniczka prezydenta miasta, w Bydgoszczy podejmuje się wiele działań, które mają na celu dogodne poruszanie się takich osób oraz likwidację barier architektonicznych. Wśród tych udogodnień wymienia m.in. sygnały dźwiękowe dla osób niewidomych w sygnalizacji świetlnej oraz przyciski służące do wzbudzania sygnału zielonego przez pieszych, dodatkowe oznakowanie przejść dla pieszych, które wyposażane są w nawierzchnie ryflowane w żółtym kolorze, mające na celu ułatwienie orientacji osobom niewidomym lub niedowidzącym czy tworzenie miejsc parkingowych dla osób z niepełnosprawnościami w ścisłym centrum Bydgoszczy - niebieskich kopert w Strefie Płatnego Parkowania jest już ponad 200. To także ustawianie urządzeń na chodniku - barierek, słupków, znaków drogowych, kwietników, ławek czy reklam - w taki sposób, by nie utrudniały użytkowania przez pieszych, szczególnie przez osoby słabo widzące lub niewidome, a także obniżone krawężniki w obrębie przejść dla pieszych.

Bydgoszcz. Nowe rozwiązania i nowe programy

W budynkach miejskich montowane są windy i podjazdy, a na placach zabaw - integracyjne urządzenia, przebudowuje się również toalety. Z kolei kolejne inwestycje realizowane są w oparciu o konsultacje społeczne. W przypadku komunikacji miejskiej, do tej pory 100 proc. bydgoskich autobusów i 24 proc. tramwajów jest przystosowanych do potrzeb osób z niepełnosprawnościami, a wszystkie te pojazdy wyposażone są w zapowiedzi głosowe.

- Wyznaczając dodatkowe przystanki komunikacji oraz wprowadzając ich nową lokalizację bierzemy pod uwagę głos pasażerów i stosujemy rozwiązania ułatwiające korzystanie z infrastruktury osobom z niepełnosprawnościami. Zwiększamy liczbę przystanków wyposażonych w płytki kierunkowe ułatwiające orientację osobom z dysfunkcją narządu wzroku. W Bydgoszczy mamy już ponad 300 takich przystanków, co stanowi około 35 proc. ich ogólnej liczby. Budujemy też przystanki wiedeńskie. Po przebudowie placu Teatralnego podpisaliśmy umowę na dwa kolejne przy ulicy Gdańskiej - mówi Marta Stachowiak.

Dodatkowo, we współpracy z bydgoskimi uczniami przygotowane zostało zestawienie miejsc przyjaznych osobom z niepełnosprawnościami. Przez dwa lata nauczyciele i uczniowie Specjalnego Ośrodka Szkolno-Wychowawczego nr 3 odwiedzali instytucje kulturalne i publiczne, sklepy i restauracje itp. Na podstawie własnych doświadczeń stworzyli mapę, w której prezentują miejsca przyjazne osobom z niepełnosprawnościami.

Warto również wspomnieć, że Bydgoszcz przystąpiła do II edycji Kompleksowego Programu dla rodzin „Za życiem”, skierowanego do rodzin dzieci z niepełnosprawnością, w ramach którego dzieci te będą mogły skorzystać ze wsparcia fizjoterapeutów, psychologów, pedagogów, terapeutów SI, wczesnego wspomagania rozwoju. Ze wsparcia będą mogli skorzystać również rodzice. Łączna kwota wsparcia wynosi ponad 8 mln w latach 2022-2026. Dziecko zgłaszane do programu musi być mieszkańcem Bydgoszczy lub uczęszczać do żłobka lub przedszkola na terenie miasta. W pierwszej edycji programu z pomocy skorzystało ok. 200 dzieci.

Miasto przyjazne osobom z niepełnosprawnościami. Co jeszcze do poprawy?

Choć wiele aspektów miejskiego życia zmieniło się na lepsze dla osób mierzących się z różnego rodzaju dysfunkcjami, nadal jest sporo do zrobienia.

- Od kilku lat obserwujemy rewolucyjny skok, jeśli chodzi o dostęp, ale cały czas jesteśmy w polu - mówi Grzegorz Dudziński, prezes Fundacji Światłownia Kultura bez Barier w Bydgoszczy, właściciel Kawiarni Artystycznej Otwarta Przestrzeń Światłownia. - Zwróćmy uwagę np. na sposób rozgraniczenia ścieżek rowerowych i chodnika. W jednych miejscach mamy asfalt ze znakami wymalowanymi farbą, w innych układa się kostkę oznaczoną innym kolorem. Dla osoby niewidomej jest to nie do rozróżnienia. Albo często w miejscach rozkopów zamiast statycznych barier rozkłada się słupki, a między nimi zawiesza biało-czerwoną taśmę. Wystarczy chwila rozkojarzenia i może zrobić się naprawdę niebezpiecznie... Warto też obserwować, co dzieje się w innych dużych miastach. Np. w Warszawie na słupkach tablic informujących o czasie odjazdu pojazdów komunikacji miejskiej znajdują się guziki, które wywołują komunikat głosowy. Fajna sprawa.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo